Podstawy fizyki: Elektryczność i magnetyzm
Kierunek studiów: Fizyka medyczna
Kod programu: 03-S1FM12.2018

Nazwa modułu: | Podstawy fizyki: Elektryczność i magnetyzm |
---|---|
Kod modułu: | 0305-1FM-12-02 |
Kod programu: | 03-S1FM12.2018 |
Semestr: | semestr letni 2018/2019 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 6 |
Opis: | Na wykładzie student zapoznaje się z takimi zagadnieniami jak:
• Ładunek elektryczny, przewodniki i izolatory, prawo Coulomba, Prawo Gaussa. Pole elektryczne, dipol elektryczny, potencjał elektryczny, różnica potencjałów. Pojemność elektryczna, kondensatory, energia pola elektrycznego, dielektryki, polaryzacja dielektryka.
• Prąd, opór elektryczny. Prawo Ohma, Prawa Kirchoffa, Siła elektromotoryczna. Obwody elektryczne.
• Pole magnetyczne, siła Lorentza. Prawo Ampera, prawo Biota –Savarta. Oddziaływanie przewodników z prądami. Indukcja elektromagnetyczna.
• Własności magnetyczne substancji: diamagnetyzm, paramagnetyzm, ferromagnetyzm
• Prąd zmienny. Natężenie i napięcie prądu zmiennego, moc prądu zmiennego. Prawa Maxwella.
Na zajęciach konwersatoryjnych student:
• uczestniczy w rozwijaniu problemów z wykładu
• poznane na wykładach zagadnienia stosuje do rozwiązywania zadań rachunkowych
• nabywa umiejętności w stosowaniu aparatu matematycznego
• uczy się analizować procesy fizyczne zachodzące w otaczającym go świecie
W ramach pracy własnej student:
• w oparciu o notatki z wykładu i uzupełniające podręczniki utrwala pozyskaną wiedzę
• ćwiczy umiejętności matematyczne niezbędne do rozwiązywania zadań
• przygotowuje problemy zlecone przez prowadzącego konwersatorium
|
Wymagania wstępne: | Wiedza z matematyki i fizyki w zakresie szkoły średniej |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumie znaczenie fizyki w medycynie
[1FM_02_1] |
KFM_W01 [4/5] |
zna podstawowe prawa i wzory z zakresu elektryczności i magnetyzmu [1FM_02_2] |
KFM_W03 [5/5] |
posiada podstawową wiedzę dotyczącą elektrostatyki, przepływu prądu elektrycznego, magnetyzmu oraz zjawisk elektromagnetycznych [1FM_02_3] |
KFM_W04 [5/5] |
zna, rozumie i potrafi opisać podstawowe zjawiska elektryczne i magnetyczne występujące w przyrodzie [1FM_02_4] |
KFM_W11 [4/5] |
zna zasadę działania podstawowych urządzeń elektrycznych [1FM_02_5] |
KFM_W12 [4/5] |
umie wyjaśnić na gruncie poznanych praw elektryczności i magnetyzmu podstawowe procesy zachodzące w otaczającym go środowisku oraz procesy odpowiadające za efekty diagnostyczne i terapeutyczne
[1FM_02_6] |
KFM_U04 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium [1FM_02_w_1] | dwa kolokwia w semestrze. Skala ocen: 2-5. |
1FM_02_2 |
aktywność na zajęciach [1FM_02_w_2] | Udział w dyskusji; skala ocen: 2-5 |
1FM_02_3 |
egzamin pisemny [1FM_02_w_3] | Warunkiem przystąpienie do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium. Informacje szczegółowe na pierwszym wykładzie lub w sylabusie. Egzamin obowiązkowy |
1FM_02_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [1FM_02_fs_1] | Wprowadza się i wyjaśnia zagadnienia z zakresu elektryczności i magnetyzmu z wykorzystaniem prezentacji komputerowych.
Wykład jest uzupełniany pokazami ilustrującymi omawiane zjawiska fizyczne.
|
30 | analiza notatek z wykładu; praca z podręcznikami |
45 |
egzamin pisemny [1FM_02_w_3] |
konwersatorium [1FM_02_fs_2] | Rozwiązywanie zadań rachunkowych przez grupę konwersatoryjną: analiza problemu, wybór metody i dokonanie obliczeń, dyskusja wyników; rozwiniecie problemów zasugerowanych przez wykładowcę |
30 | doskonalenie umiejętności matematycznych niezbędnych do rozwiązywania zadań; praca ze zbiorem zadań |
45 |
kolokwium [1FM_02_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |