Praktyka logopedyczna oparta na dowodach: Evidence-based practice (EBP)
Field of study: Speech Therapy
Programme code: 02-S1LO19.2019

Module name: | Praktyka logopedyczna oparta na dowodach: Evidence-based practice (EBP) |
---|---|
Module code: | 02-LO-S1–PLOD06 |
Programme code: | 02-S1LO19.2019 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Description: | W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu praktyki opartej na dowodach (EBP: evidence-based practice) w logopedii. Opanują praktyczne umiejętności ewoluowania narzędzi diagnostycznych, strategii profilaktyczno-diagnostyczno-terapeutycznych oraz aktualnych wyników badań zgodnie z wytycznymi sześciostopniowego procesu EBP (the six steps of EBP). Studenci będą potrafili wykazać się umiejętnością zastosowania krytycznego ewoluowania wyników badań podczas podejmowania decyzji profilaktyczno-diagnostyczno-terapeutycznych. Zyskają umiejętność zaplanowania skutecznego procesu interwencji logopedycznej opartej na dowodach. |
Prerequisites: | Zaliczenie modułu przedmiotu teoria zaburzeń mowy |
Key reading: | Grabias, S., & Kurkowski, M. (red). (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Grabias, S., Panasiuk, J., & Woźniak, T. (red.) (2015). Logopedia. Standardy postepowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna zasady działania naukowo uzasadnionych metod diagnozy i terapii, a także zasady doboru i adaptacji różnych procedur diagnostyczno-terapeutycznych dla konkretnego pacjenta z uwzględnieniem wytycznych EBP. [PLOD06_1] |
K_W05 [5/5] |
Zna podstawy metodologii badań naukowych w logopedii, dysponuje wiedzą na temat organizacji procesu badawczego, jego etapów, metod, technik i narzędzi oraz potrafi ewaluować wyniki badań zgodnie z wytycznymi EBP. [PLOD06_2] |
K_W08 [4/5] |
Potrafi formułować i rozwiązywać problemy związane z profilaktyką, diagnozą i terapią zaburzeń mowy, zgonie z wytycznymi praktyki opartej na dowodach. Posiada umiejętności pozwalające na zaprogramowanie i wdrażanie interwencji logopedycznej odpowiedniej do wyniku diagnozy – uwzględniając wiedzę z badań naukowych, potrzeby klienta/pacjenta oraz własne możliwości terapeutyczne. [PLOD06_3] |
K_U01 [4/5] |
Potrafi wdrażać interwencję logopedyczną oraz prowadzić badania naukowe na gruncie logopedii zgodnie z normami etycznymi i zdrowotnymi właściwymi dla dyscyplin zajmujących się mową oraz wytycznymi EBP. Posługuje się językiem obcym w stopniu umożliwiającym zapoznawanie się z najnowszymi wynikami badań w logopedii. [PLOD06_4] |
K_U07 [3/5] |
Jest gotów do kompetentnego wdrażania interwencji logopedycznej z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii z uwzględnieniem zasad praktyki opartej na dowodach. Stale i systematycznie rozszerza i weryfikuje swoją wiedzę zawodową. [PLOD06_5] |
K_K01 [4/5] |
potrafi korzystać z międzynarodowych baz danych oraz usług w sieciach informatycznych, ma umiejętność identyfikacji różnych typów źródeł, sprawnie wyszukuje i przetwarza informacje, używa różnych kanałów komunikacyjnych w celu pozyskiwania i przetwarzania informacji. [PLOD06_6] |
K_U14 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Ocena ciągła [PLOD06_w_1] | Ocenie podlegać będą zadania praktyczne i analizy dokonywane przez studentów w trakcie zajęć, sprawdzające umiejętność krytycznej analizy wybranych narzędzi diagnostycznych, strategii profilaktyczno-diagnostyczno-terapeutycznych oraz aktualnych wyników badań zgodnie z wytycznymi EBP. |
PLOD06_1 |
Projekt [PLOD06_w_2] | Samodzielne przygotowanie krytycznej analizy skuteczności i rzetelności wybranego narzędzia diagnostycznego, strategii interwencji logopedycznej lub badań przeprowadzonych na gruncie logopedii zgodnie z założeniami praktyki opartej na dowodach. |
PLOD06_2 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
laboratory classes [PLOD06_fz_1] | Omówienie – na podstawie zadanej lektury, różnych metod i technik badania rzetelności i skuteczności narzędzi, form interwencji w ramach praktyki opartej na dowodach. Metody poszukujące – ćwiczenia praktyczne: prezentacje materiałów, analizy rzetelności i skuteczności narzędzi diagnostycznych, strategii interwencji logopedycznej oraz wyników badań prowadzonych na gruncie logopedii. |
15 | Lektura uzupełniająca zgodna z zaleceniami prowadzącego. Przygotowanie i realizacja projektu. |
75 |
Ocena ciągła [PLOD06_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |