Praktyka logopedyczna oparta na dowodach: Evidence-based practice (EBP) Field of study: Speech Therapy
Programme code: 02-S1LO19.2019

Module name: Praktyka logopedyczna oparta na dowodach: Evidence-based practice (EBP)
Module code: 02-LO-S1–PLOD06
Programme code: 02-S1LO19.2019
Semester:
  • summer semester 2025/2026
  • summer semester 2024/2025
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
  • summer semester 2021/2022
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Description:
W ramach modułu studenci zdobędą wiedzę z zakresu praktyki opartej na dowodach (EBP: evidence-based practice) w logopedii. Opanują praktyczne umiejętności ewoluowania narzędzi diagnostycznych, strategii profilaktyczno-diagnostyczno-terapeutycznych oraz aktualnych wyników badań zgodnie z wytycznymi sześciostopniowego procesu EBP (the six steps of EBP). Studenci będą potrafili wykazać się umiejętnością zastosowania krytycznego ewoluowania wyników badań podczas podejmowania decyzji profilaktyczno-diagnostyczno-terapeutycznych. Zyskają umiejętność zaplanowania skutecznego procesu interwencji logopedycznej opartej na dowodach.
Prerequisites:
Zaliczenie modułu przedmiotu teoria zaburzeń mowy
Key reading:
Grabias, S., & Kurkowski, M. (red). (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Grabias, S., Panasiuk, J., & Woźniak, T. (red.) (2015). Logopedia. Standardy postepowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna zasady działania naukowo uzasadnionych metod diagnozy i terapii, a także zasady doboru i adaptacji różnych procedur diagnostyczno-terapeutycznych dla konkretnego pacjenta z uwzględnieniem wytycznych EBP. [PLOD06_1]
K_W05 [5/5]
Zna podstawy metodologii badań naukowych w logopedii, dysponuje wiedzą na temat organizacji procesu badawczego, jego etapów, metod, technik i narzędzi oraz potrafi ewaluować wyniki badań zgodnie z wytycznymi EBP. [PLOD06_2]
K_W08 [4/5]
Potrafi formułować i rozwiązywać problemy związane z profilaktyką, diagnozą i terapią zaburzeń mowy, zgonie z wytycznymi praktyki opartej na dowodach. Posiada umiejętności pozwalające na zaprogramowanie i wdrażanie interwencji logopedycznej odpowiedniej do wyniku diagnozy – uwzględniając wiedzę z badań naukowych, potrzeby klienta/pacjenta oraz własne możliwości terapeutyczne. [PLOD06_3]
K_U01 [4/5] K_U06 [4/5]
Potrafi wdrażać interwencję logopedyczną oraz prowadzić badania naukowe na gruncie logopedii zgodnie z normami etycznymi i zdrowotnymi właściwymi dla dyscyplin zajmujących się mową oraz wytycznymi EBP. Posługuje się językiem obcym w stopniu umożliwiającym zapoznawanie się z najnowszymi wynikami badań w logopedii. [PLOD06_4]
K_U07 [3/5] K_U13 [3/5]
Jest gotów do kompetentnego wdrażania interwencji logopedycznej z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii z uwzględnieniem zasad praktyki opartej na dowodach. Stale i systematycznie rozszerza i weryfikuje swoją wiedzę zawodową. [PLOD06_5]
K_K01 [4/5] K_K06 [4/5]
potrafi korzystać z międzynarodowych baz danych oraz usług w sieciach informatycznych, ma umiejętność identyfikacji różnych typów źródeł, sprawnie wyszukuje i przetwarza informacje, używa różnych kanałów komunikacyjnych w celu pozyskiwania i przetwarzania informacji. [PLOD06_6]
K_U14 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Ocena ciągła [PLOD06_w_1]
Ocenie podlegać będą zadania praktyczne i analizy dokonywane przez studentów w trakcie zajęć, sprawdzające umiejętność krytycznej analizy wybranych narzędzi diagnostycznych, strategii profilaktyczno-diagnostyczno-terapeutycznych oraz aktualnych wyników badań zgodnie z wytycznymi EBP.
PLOD06_1 PLOD06_2 PLOD06_3 PLOD06_4 PLOD06_5 PLOD06_6
Projekt [PLOD06_w_2]
Samodzielne przygotowanie krytycznej analizy skuteczności i rzetelności wybranego narzędzia diagnostycznego, strategii interwencji logopedycznej lub badań przeprowadzonych na gruncie logopedii zgodnie z założeniami praktyki opartej na dowodach.
PLOD06_2 PLOD06_3 PLOD06_4
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
laboratory classes [PLOD06_fz_1]
Omówienie – na podstawie zadanej lektury, różnych metod i technik badania rzetelności i skuteczności narzędzi, form interwencji w ramach praktyki opartej na dowodach. Metody poszukujące – ćwiczenia praktyczne: prezentacje materiałów, analizy rzetelności i skuteczności narzędzi diagnostycznych, strategii interwencji logopedycznej oraz wyników badań prowadzonych na gruncie logopedii.
15
Lektura uzupełniająca zgodna z zaleceniami prowadzącego. Przygotowanie i realizacja projektu.
75 Ocena ciągła [PLOD06_w_1] Projekt [PLOD06_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)