Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: neurogenne zaburzenia mowy Field of study: Speech Therapy
Programme code: 02-S1LO19.2019

Module name: Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: neurogenne zaburzenia mowy
Module code: 02-LO-S1-ZOILNZM05
Programme code: 02-S1LO19.2019
Semester:
  • winter semester 2025/2026
  • winter semester 2024/2025
  • winter semester 2023/2024
  • winter semester 2022/2023
  • winter semester 2021/2022
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Description:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z etiologią, objawami, kryteriami diagnostycznymi oraz strategiami służącymi kształtowaniu i odbudowaniu umiejętności językowych i komunikacyjnych w przypadku neurogennych zaburzeń mowy, a także usprawnianiu czynności werbalnych oraz stabilizowaniu rozpadu języka osób z zaburzeniami takimi jak: afazja, dyzartria, anartria, pragnozja, apraksja, schizofazja, SLI, oligofazja, mutyzm, jąkanie, a ponadto zaburzenia mowy związane z chorobami neurodegeneracyjnymi mózgu, autyzmem, ośrodkowym zaburzeniem przetwarzania słuchowego, dysleksją. Treści kształcenia obejmują również praktyczne umiejętności pracy z osobami z neurogennymi zaburzeniami mowy. Studenci będą nabywać wymagane kompetencje w zakresie rozpoznawania neurogennych zaburzeń mowy, programowania terapii logopedycznej w oparciu o postać kliniczną danego zaburzenia mowy i podejmowania wczesnej interwencji logopedycznej. Zapoznają się z metodami alternatywnymi i wspomagającymi zaburzenia komunikacji. Program kształcenia uwzględni również kształtowanie etycznej postawy wobec pacjenta z neurogennymi zaburzeniami mowy oraz terapeutyczną optymalizację.
Prerequisites:
Zaliczenie modułu pn. teoria zaburzeń mowy
Key reading:
Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, Lublin 2012. Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Podręcznik akademicki, Wyd. UMCS, Lublin 2015.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma podstawową wiedzę o powiązaniach logopedii z innymi dyscyplinami naukowymi w obszarze nauk humanistycznych, medycznych i społecznych, zna normatywną oraz zaburzoną postać procesu komunikacji językowej w rozwoju osobniczym człowieka. [ZOILNZM05_1]
K_W01 [2/5] K_W02 [2/5]
Posiada ogólną wiedzę dotyczącą budowy mózgu i układu nerwowego oraz neurogennych zaburzeń językowych, ich etiologii, diagnostyki i terapii. Zna i rozumie ograniczenia dla rozwoju mowy będące następstwem zaburzeń CUN. [ZOILNZM05_2]
K_W04 [3/5] K_W05 [3/5] K_W07 [3/5]
Student posiada umiejętność zastosowania wiedzy logopedycznej w diagnostyce zaburzeń mowy o podłożu neurologicznym. [ZOILNZM05_3]
K_U02 [2/5]
Student potrafi wskazać cechy zaburzeń neurogennych, w razie potrzeby skierować pacjenta do specjalisty. Potrafi odczytać i zinterpretować wyniki badań, mających związek z zaburzeniami w komunikacji. Potrafi zaplanować i poprowadzić terapię logopedyczną [ZOILNZM05_4]
K_U01 [3/5] K_U06 [3/5] K_U07 [3/5]
Student rozumie potrzebę rozwoju posiadanych przez siebie umiejętności i wiedzy, potrafi współpracować z różnymi specjalistami zajmującymi się osobami z zaburzeniami mowy i komunikacji. Rozumie konieczność przestrzegania etyki swojego zawodu i kieruje się jej zasadami. [ZOILNZM05_5]
K_K04 [3/5] K_K05 [3/5] K_K06 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
ocena ciągła [ZOILNZM05_w_1]
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie laboratoriów zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w aktualnie obowiązującym sylabusie.
ZOILNZM05_1 ZOILNZM05_2 ZOILNZM05_3 ZOILNZM05_4 ZOILNZM05_5
sprawdzian [ZOILNZM05_w_2]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w aktualnie obowiązującym sylabusie
ZOILNZM05_1 ZOILNZM05_2 ZOILNZM05_3 ZOILNZM05_4 ZOILNZM05_5
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [ZOILNZM05_fz_1]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego
15
Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
30 ocena ciągła [ZOILNZM05_w_1]
lecture [ZOILNZM05_fz_2]
metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny)
15
Samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów
30 sprawdzian [ZOILNZM05_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)