Teoria języka: semantyka (do wyboru jeden przedmiot: semantyka wyrażeń językowych lub językowa kategoryzacja świata) Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: Teoria języka: semantyka (do wyboru jeden przedmiot: semantyka wyrażeń językowych lub językowa kategoryzacja świata)
Kod modułu: 02-LO-S1-TJSem05
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Znaczenie jest fundamentalnym komponentem języka, a zatem semantyka jest ukoronowaniem bloku poświęconego teorii języka. Podstawowym celem modułu Semantyka jest prezentacja możliwości docierania do sensu wyrażeń językowych oraz zgłębianie ich semantycznej otwartości, zarówno w tekstach potocznych, jak i naukowych czy artystycznych. Znajomość mechanizmów nadawania i kształtowania znaczenia sprzężone z argumentacją pozajęzykową pozwala na pełne odczytywanie wszelkich tekstów kultury, która to umiejętność niezbędna jest dla każdego typu interakcji. Wykłady oraz ćwiczenie prowadzone w obrębie modułu nakierowane są przede wszystkim na pokazywanie związków między językiem a i ludzkim myśleniem o świecie. Omawianiu zagadnień ogólnych towarzyszyć będą problemy szczegółowe: konceptualizacja świata w języku; opis człowieka jako interpretatora świata; opis sposobów kategoryzowania i wartościowania świata za pomocą środków językowych. Istotnym elementem w trakcie realizacji modułu będzie namysł nad intencjonalnym uporządkowaniem tekstu oraz kształcenie umiejętności transformacji znaczeniowej tekstu, co można osiągnąć między innymi przez znajomość relatywizmu poznawczego obecnego w systemie leksykalnym.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu pn. teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii
Literatura podstawowa:
Ryszard Tokarski, Światy za słowami, Lublin 2013 Anna Wierzbicka, Język – umysł – kultura, Warszawa 1999 (wybrane rozdziały) Anna Wierzbicka, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin 2006 (wybrane rozdziały)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu teorii semantyki leksykalnej; zna terminologię językoznawczą wykorzystywaną w podstawowych paradygmatach semantycznych [TJSem05_1]
K_W03 [4/5]
ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę na temat najważniejszych subdyscyplin semantycznych: aksjologii, teorii kategoryzacji semantycznej i konotacji leksykalnej; zna podstawowe teorie znaczenia [TJSem05_2]
K_W03 [3/5]
potrafi intencjonalnie tworzyć teksty nacechowane i neutralne aksjologicznie; potrafi wskazywać relacje znaczeniowe pomiędzy elementami leksykalnymi tekstu [TJSem05_3]
K_U04 [5/5] K_U05 [5/5]
rozumie relacje pomiędzy kodami kultury; rozumie wpływ języka na kształtowanie relacji pomiędzy ludźmi, szczególnie reprezentantami różnych kultur. [TJSem05_4]
K_U04 [3/5] K_K07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
ocena ciągła [TJSem05_w_1]
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie, polegająca przede wszystkim na: - przygotowaniu konspektu tekstu naukowego i/lub - rozwiązywaniu zadań semantycznych i/lub - przygotowaniu prezentacji multimedialnej ilustrującej pracę z tekstem według wskazanej metody.
TJSem05_1 TJSem05_2 TJSem05_3 TJSem05_4
sprawdzian [TJSem05_w_2]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w aktualnie obowiązującym sylabusie
TJSem05_1 TJSem05_2 TJSem05_3 TJSem05_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [TJSem05_fs_1]
dyskusja, elementy metody podającej (pogadanka, wystąpienia studentów). praca w grupie – rozwiązywanie zadań, prezentacja na forum, praca z tekstem - analiza materiału źródłowego
15
Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału Samodzielna analiza tekstów źródłowych Interpretacja przygotowanych przez wykładowcę przykładów
30 ocena ciągła [TJSem05_w_1]
wykład [TJSem05_fs_2]
metoda podająca – prezentacja multimedialna; wykład problemowy wykład interaktywny
15
samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów
30 sprawdzian [TJSem05_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)