Teoria języka: semantyka (do wyboru jeden przedmiot: semantyka wyrażeń językowych lub językowa kategoryzacja świata)
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: | Teoria języka: semantyka (do wyboru jeden przedmiot: semantyka wyrażeń językowych lub językowa kategoryzacja świata) |
---|---|
Kod modułu: | 02-LO-S1-TJSem05 |
Kod programu: | 02-S1LO19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Znaczenie jest fundamentalnym komponentem języka, a zatem semantyka jest ukoronowaniem bloku poświęconego teorii języka. Podstawowym celem modułu Semantyka jest prezentacja możliwości docierania do sensu wyrażeń językowych oraz
zgłębianie ich semantycznej otwartości, zarówno w tekstach potocznych, jak i naukowych czy artystycznych. Znajomość mechanizmów nadawania i kształtowania znaczenia sprzężone z argumentacją pozajęzykową pozwala na pełne odczytywanie wszelkich tekstów kultury, która to umiejętność niezbędna jest dla każdego typu interakcji. Wykłady oraz ćwiczenie prowadzone w obrębie modułu nakierowane są przede wszystkim na pokazywanie związków między językiem a i ludzkim myśleniem o świecie. Omawianiu zagadnień ogólnych towarzyszyć będą problemy szczegółowe: konceptualizacja świata w języku; opis człowieka jako interpretatora świata; opis sposobów kategoryzowania i wartościowania świata za pomocą środków językowych.
Istotnym elementem w trakcie realizacji modułu będzie namysł nad intencjonalnym uporządkowaniem tekstu oraz kształcenie umiejętności transformacji znaczeniowej tekstu, co można osiągnąć między innymi przez znajomość relatywizmu poznawczego obecnego w systemie leksykalnym. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu pn. teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii |
Literatura podstawowa: | Ryszard Tokarski, Światy za słowami, Lublin 2013
Anna Wierzbicka, Język – umysł – kultura, Warszawa 1999 (wybrane rozdziały)
Anna Wierzbicka, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin 2006 (wybrane rozdziały) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu teorii semantyki leksykalnej; zna terminologię językoznawczą wykorzystywaną w podstawowych paradygmatach semantycznych [TJSem05_1] |
K_W03 [4/5] |
ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę na temat najważniejszych subdyscyplin semantycznych: aksjologii, teorii kategoryzacji semantycznej i konotacji leksykalnej; zna podstawowe teorie znaczenia [TJSem05_2] |
K_W03 [3/5] |
potrafi intencjonalnie tworzyć teksty nacechowane i neutralne aksjologicznie; potrafi wskazywać relacje znaczeniowe pomiędzy elementami leksykalnymi tekstu [TJSem05_3] |
K_U04 [5/5] |
rozumie relacje pomiędzy kodami kultury; rozumie wpływ języka na kształtowanie relacji pomiędzy ludźmi, szczególnie reprezentantami różnych kultur. [TJSem05_4] |
K_U04 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
ocena ciągła [TJSem05_w_1] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie, polegająca przede wszystkim na:
- przygotowaniu konspektu tekstu naukowego i/lub
- rozwiązywaniu zadań semantycznych i/lub
- przygotowaniu prezentacji multimedialnej ilustrującej pracę z tekstem według wskazanej metody. |
TJSem05_1 |
sprawdzian [TJSem05_w_2] | Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w aktualnie obowiązującym sylabusie |
TJSem05_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [TJSem05_fs_1] | dyskusja,
elementy metody podającej (pogadanka, wystąpienia studentów).
praca w grupie – rozwiązywanie zadań, prezentacja na forum,
praca z tekstem - analiza materiału źródłowego |
15 | Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału
Samodzielna analiza tekstów źródłowych
Interpretacja przygotowanych przez wykładowcę przykładów |
30 |
ocena ciągła [TJSem05_w_1] |
wykład [TJSem05_fs_2] | metoda podająca – prezentacja multimedialna;
wykład problemowy
wykład interaktywny |
15 | samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów |
30 |
sprawdzian [TJSem05_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |