Podstawy ortodoncji dla logopedów Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: Podstawy ortodoncji dla logopedów
Kod modułu: 02-LO-S1-PODL02
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
  • semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem kształcenia jest wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą rozwoju i fizjologii narządu żucia w poszczególnych okresach rozwojowych, począwszy od etapu prenatalnego, a także z systematyką wad zgryzu, metodami leczenia ortodontycznego (w tym terapią miofunkcjonalną) oraz możliwościami profilaktyki. Szczególnym obszarem rozważań będzie poznanie podstaw diagnozy i leczenia ortodontycznego oraz zrozumienie, na czym polega współpraca ortodonty i logopedy. W trakcie kształcenia zostaną poruszone zagadnienia leczenia ortodontycznego w przypadku wad rozwojowych w obrębie środkowej części twarzoczaszki – rozszczepów wargi i podniebienia. Istotnym wątkiem prowadzonego kształcenia będzie ukazywanie nie tylko medycznej, ale także logopedycznej perspektywy oceny poszczególnych elementów układu stomatognatycznego oraz przebiegu funkcji prymarnych.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu pn. teoria zaburzeń mowy
Literatura podstawowa:
Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, Lublin 2012. Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Podręcznik akademicki, Wyd. UMCS, Lublin 2015.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna metody diagnozy i leczenia ortodontycznego, także zasady terapii miofunkcjonalnej w zakresie niezbędnym dla prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej [PODL02_1]
K_W05 [5/5]
zna budowę, rozwój i fizjologię narządu żucia, a także metody oceny układu stomatognatycznego, jak również objawy i przyczyny wybranych wad zgryzu oraz ich klasyfikację [PODL02_2]
K_W07 [5/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące wad zgryzu i sposobów ich leczenia [PODL02_3]
K_U03 [3/5]
rozumie wyniki badań specjalistycznych i potrafi porozumiewać się z laryngologiem w zakresie niezbędnym dla prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej [PODL02_4]
K_U13 [3/5]
Rozumie wagę współpracy z logopedy z ortodontą [PODL02_5]
K_K04 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
sprawdzian [PODL02_w_1]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie
PODL02_1 PODL02_2 PODL02_3 PODL02_4 PODL02_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PODL02_fs_1]
metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny)
15
Samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów
45 sprawdzian [PODL02_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)