Emisja głosu i technika mówienia Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: Emisja głosu i technika mówienia
Kod modułu: 02-LO-S1-EGTM02
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
  • semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Podczas realizacji zajęć student zdobywa podstawową wiedzę z zakresu emisji głosu oraz techniki mówienia. Poznaje podstawowe ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, dykcyjne oraz związane z głosowym przedstawieniem tekstu. Potrafi głosowo zinterpretować tekst i wygłosić go (indywidualnie i w wykonaniu grupowym). Zajęcia kursowe pozwolą mu również na zdobycie umiejętności związanych z określaniem ogólnych niedomogów głosowych własnych oraz innych osób oraz umożliwią krytyczną ocenę jakości emisji głosu oraz techniki mówienia podczas pracy terapeutycznej oraz nauczyciela logopedy.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma podstawową wiedzę na temat budowy i działania narządu głosu , higieny głosu oraz podstawowych patologii i chorób tych narządów ze sposobami ich zapobiegania; [EGTM02_1]
K_W07 [3/5] KN_W14 [3/5]
rozumie mechanikę oddychania oraz rolę ćwiczeń fonacyjnych, rezonacyjnych, oddechowych, artykulacyjnych i dykcyjnych w sprawnym posługiwaniu się głosem w zróżnicowanych sytuacjach edukacyjnych; [EGTM02_2]
K_W07 [2/5] K_W12 [2/5] KN_W09 [2/5] KN_W10 [2/5] KN_W13 [2/5] KN_W14 [2/5]
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu emisji głosu i techniki mówienia w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w szkole w zróżnicowanych środowiskach społecznych z zachowaniem elementów poprawnej emisji głosu; [EGTM02_3]
K_U03 [1/5] K_U10 [2/5] K_U11 [3/5] KN_U01 [2/5] KN_U02 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U05 [2/5] KN_U06 [2/5] KN_U07 [2/5] KN_U15 [3/5]
potrafi wykonać prosty trening artykulacyjno-dykcyjny, fonacyjny, oddechowo-relaksacyjny (w tym przeprowadzić rozgrzewkę głosową dla grupy) i ocenić wypowiedzi pod kątem poprawności emisyjnej i dykcyjnej, a także wskazać formy i metody pracy podnoszące jakość komunikacji werbalnej; [EGTM02_4]
K_U09 [3/5] K_U12 [3/5] KN_U11 [3/5] KN_U13 [3/5] KN_U14 [3/5]
potrafi w sposób ergonomiczny i zgodny z techniką mówienia korzystać z aparatu mowy; [EGTM02_5]
K_U05 [2/5] K_U09 [2/5]
potrafi współpracować z różnymi osobami zajmującymi się wychowaniem, nauczaniem i pomocą dziecku z zaburzeniami mowy; [EGTM02_6]
K_U11 [5/5] K_U12 [5/5] KN_U02 [5/5] KN_U03 [5/5] KN_U04 [5/5] KN_U11 [5/5] KN_U13 [5/5] KN_U14 [5/5] KN_U15 [5/5]
zdaje sobie sprawę z roli głosu w codziennej komunikacji, w tym szczególnie w pracy nauczyciela oraz dba o poprawną pod względem emisji głosu wymowę w codziennej komunikacji. [EGTM02_7]
K_K06 [3/5] KN_K07 [3/5] KN_K08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena ciągła [EGTM02_w_01]
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie,. Zakłada się, że w sylabusie powinny pojawić się między innymi następujące sposoby weryfikacji: a) test (zadania otwarte, zamknięte i problemowe) weryfikujący podstawową wiedzę z zakresu budowy, działania oraz funkcjonowania narządu głosu i/lub b) poprawna realizacja podstawowych ćwiczeń praktycznych (w tym: oddechowych, fonacyjnych, relaksacyjnych, artykulacyjnych, dotyczących techniki mówienia: dykcyjnych, rezonacyjnych, ortofonicznych) zgodnie ze wskazaniami prowadzącego; przeprowadzenie krótkiej rozgrzewki dla grupy i/lub c) praca kontrolna (w formie pisemnej/lub prezentacji multimedialnej) obrazująca konkretny przypadek z analizą wybranego zjawiska z zakresu emisji głosu i/lub d) werbalna prezentacja głosowa przygotowanego wcześniej tekstu (około 5 minut) – z zachowaniem elementów poprawnej emisji głosu i techniki mówienia.
EGTM02_1 EGTM02_2 EGTM02_3 EGTM02_4 EGTM02_5 EGTM02_6 EGTM02_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [EGTM02_fz_01]
Przekaz treści programowych odbywa się z wykorzystaniem: - metody problemowej z odwołaniem się do wiedzy studenta (heureza), - metody aktywizującej (gra dydaktyczna, burza mózgów, drzewo decyzyjne), - metody eksponującej (fragmenty filmu). Ćwiczenia praktyczne (w tym przedstawianie tekstu): realizowane metodą ćwiczeń praktycznych oraz metodami aktywizującymi z wykorzystaniem metod audiowizualnych (nagrania relaksacji, ćwiczeń dykcyjnych i fonacyjnych, programy multimedialne).
30
Student powtarza i ugruntowuje materiał przedstawiony na zajęciach, w tym przygotowuje się do testu. Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o zadaną wcześniej literaturę przedmiotu. Student pogłębia wiedzę zdobytą na zajęciach, poszukuje ćwiczeń, które będzie prezentować grupie w ramach rozgrzewki. Student wykonuje ćwiczenia oddechowe, artykulacyjno-dykcyjne i fonacyjne wskazane przez prowadzącego w celu doskonalenia zdobytych na zajęciach praktycznych umiejętności.
60 Ocena ciągła [EGTM02_w_01]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)