Praktyka psychologiczno-pedagogiczna Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: Praktyka psychologiczno-pedagogiczna
Kod modułu: 02-LO-S1-PPP02
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
  • semestr letni 2020/2021
  • semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
W czasie praktyki studenci zapoznają się z różnymi formami pracy opiekuńczo-wychowawczej i terapeutycznej w szkole, a także w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, hospitują zajęcia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (np. zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia o charakterze terapeutycznym). Zapoznają się z pracą nauczyciela wspomagającego. Poznają dokumentację prowadzoną przez psychologa i pedagoga szkolnego, w tym między innymi: plany działań wspierających ucznia, karty rozpoznawania indywidualnych potrzeb ucznia, arkusze indywidualnych programów edukacyjnych, arkusze indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Zapoznają się ze wskazanymi aktami prawnymi regulującymi zasady kształcenia, opieki i udzielania pomocy dzieciom ze zwykłymi i specjalnymi trudnościami w nauce oraz dzieciom trudnym wychowawczo. Przygotowują pod kierunkiem nauczyciela materiały pomocnicze na zajęcia z uczniami (ćwiczenia, pomoce dydaktyczne itp.).
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułów: podstawy pedagogiki dla nauczycieli, podstawy psychologii dla nauczycieli.
Literatura podstawowa:
Mnich M., Praktyka psychologiczno-pedagogiczna i jej rola w przygotowaniu studenta do zawodu nauczyciela, w: Pedagogika szkolna, red. D. Krzyżyk, B. Niesporek-Szamburska, przy współpr. A. Zok-Smoły, Katowice 2014.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania obserwowania sytuacji pedagogicznych w szkole na poszczególnych etapach edukacyjnych; [PPP02_1]
K_U11 [5/5] KN_U02 [5/5] KN_U03 [5/5] KN_U04 [5/5] KN_U15 [5/5]
potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk obserwowanych podczas realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych w szkole związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi; [PPP02_2]
K_U10 [5/5] KN_U01 [5/5] KN_U05 [5/5] KN_U06 [5/5] KN_U07 [5/5] KN_U08 [5/5] KN_U09 [5/5] KN_U10 [5/5] KN_U12 [5/5]
potrafi zaprojektować i realizować pod kontrolą opiekuna praktyk efektywne działania wychowawcze i opiekuńcze umiejętnie kierując pracą zespołu i dostosowując sposoby pracy do potrzeb uczniów; [PPP02_3]
K_U12 [5/5] KN_U11 [5/5] KN_U13 [5/5] KN_U14 [5/5]
utożsamia się ze swoim środowiskiem zawodowym i rolą zawodową, jest świadomy i aktywny wobec wyzwań zawodowych, nie unika trudnych zadań indywidualnych i zespołowych, sprzyjających podnoszeniu jakości pracy szkoły jako miejsca praktyki. [PPP02_4]
K_K03 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K03 [5/5] KN_K04 [3/5] KN_K05 [3/5] KN_K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Dokumentacja z praktyki [PPP02_w_01]
Student przedstawia dokumentację potwierdzającą realizację wszystkich zadań wynikających z regulaminu praktyki i wymagań zaliczeniowych. Dokumentacja powinna być kompletna, wiarygodna (potwierdzona), oddana w terminie. W dokumentacji powinny się znaleźć: opis przebiegu pobytu w placówce (dzienniczek praktyk), zapisy obserwacji przebiegu stosownych zdarzeń wychowawczych i opiekuńczych, wzbogacone o samodzielną analizę i ocenę (arkusz obserwacji), projekty (scenariusze) działań podejmowanych przez studenta, raport z praktyki, ocena realizacji zadań praktykanta, dokonana przez szkolnego opiekuna praktyki.
PPP02_1 PPP02_2 PPP02_3 PPP02_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PPP02_fs_01]
metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana), metoda zajęć praktycznych, metody podające (w tym: rozmowa pohospitacyjna, praca ze źródłem drukowanym), metody problemowe (w tym: metoda projektu).
30
Obserwacja działań profesjonalistów w szkole: nauczycieli wychowawców i psychologów. Analizowanie dokumentacji pracy psychologa i nauczyciela wychowawcy, dyrektora i innych osób zatrudnionych w szkole oraz instytucji współdziałających. Projektowanie i realizacja – pod kierunkiem opiekuna i w zgodzie zasadami etyki i prawa oświatowego – elementów samodzielnych działań diagnostycznych, wychowawczych, opiekuńczych wobec klasy szkolnej, poszczególnych uczniów. Wypełnienie dokumentacji praktyki, w tym: dzienniczka arkusza obserwacji, przygotowanie materiałów pomocniczych na zajęcia z dziećmi.
30 Dokumentacja z praktyki [PPP02_w_01]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)