Kultura języka i komunikacja w przedszkolu i szkole
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Nazwa modułu: | Kultura języka i komunikacja w przedszkolu i szkole |
---|---|
Kod modułu: | 02-LO-S1-KJKPS01 |
Kod programu: | 02-S1LO19.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Student zdobywa wiedzę, a także pozyskuje umiejętności w zakresie następującej problematyki: dyskurs dydaktyczny/ edukacyjny/ szkolny; nauczanie-uczenie się jako proces komunikacji dydaktycznej; jakość komunikacji dydaktycznej (partnerstwo nauczyciela i ucznia, komunikacja dwustronna, symetryczna, dobre rozumienie się, wykorzystanie informacji zwrotnej, wzmocnienie pozytywne, wartość komunikatu „ja”); kultura języka w komunikacji (język nauczyciela – wzorem dla wychowanka; norma językowa, innowacja i błąd językowy, uzus; typologia błędów językowych, etykieta językowa, etyka słowa, estetyka słowa, sprawność językowa wychowanka: poziomy sprawności (BICS – podstawowe umiejętności komunikacyjne, CALPS – kognitywna biegłość językowa); komunikowanie werbalne i niewerbalne w edukacji: werbalne (nawiązywanie i potwierdzanie kontaktu, sposoby formułowania pytań; skuteczne przekazywanie informacji, komunikaty budujące zaufanie, sposoby aktywnego słuchania); relacje pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną w dydaktyce; przyczyny zaburzeń w komunikacji dydaktycznej, bariery komunikacyjne; formy przebiegu komunikacji dydaktycznej (komunikacja jednokierunkowa, dwukierunkowa, wielokierunkowa); style komunikowania oraz ich skutki w relacjach interpersonalnych, etyczne aspekty komunikacji językowej. |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury języka i komunikacji (kultura języka, rodzaje komunikacji, kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna, dyskurs dydaktyczny, dyskurs edukacyjny, komunikacja dydaktyczna); [KJKPS01_1] |
K_W02 [1/5] K_W09 [2/5] K_W12 [3/5] KN_W01 [2/5] KN_W03 [2/5] KN_W05 [2/5] KN_W09 [3/5] KN_W10 [3/5] KN_W13 [3/5] |
wie, czym jest norma językowa, zna poziomy normy językowej współczesnej polszczyzny, także w odniesieniu do procesów nabywania i uczenia się języka; zna polską etykietę językową i funkcje aktów etykiety językowej w życiu społecznym dziecka; wie, czym jest etyka słowa i estetyka słowa; [KJKPS01_2] |
K_W02 [2/5] K_W06 [3/5] K_W12 [2/5] KN_W09 [2/5] KN_W10 [2/5] KN_W13 [2/5] |
zna zasady komunikacji międzyludzkiej; ma uporządkowaną wiedzę na temat komunikowania (werbalnego, niewerbalnego oraz relacji między komunikacją werbalną a niewerbalną) w placówkach oświatowych, zna przyczyny zaburzeń komunikacji interpersonalnej, wie, jakie są bariery komunikacyjne w interakcji z dziećmi; [KJKPS01_3] |
K_W02 [2/5] K_W09 [2/5] K_W11 [2/5] K_W12 [3/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_W03 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_W05 [2/5] KN_W09 [3/5] KN_W10 [3/5] KN_W13 [3/5] |
ma uporządkowaną wiedzę na temat porozumiewania się na zajęciach z dziećmi oraz na lekcjach w celach dydaktycznych; [KJKPS01_4] |
K_W11 [4/5] K_W12 [5/5] KN_W02 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W09 [5/5] KN_W10 [5/5] KN_W13 [5/5] |
ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych oraz nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, umie konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych; [KJKPS01_5] |
K_U10 [5/5] K_U11 [5/5] K_U12 [5/5] KN_U01 [5/5] KN_U02 [5/5] KN_U03 [5/5] KN_U04 [5/5] KN_U05 [5/5] KN_U06 [5/5] KN_U07 [5/5] KN_U08 [5/5] KN_U09 [5/5] KN_U10 [5/5] KN_U11 [5/5] KN_U12 [5/5] KN_U13 [5/5] KN_U14 [5/5] KN_U15 [5/5] |
potrafi dobierać i wykorzystywać środki językowe, metody i formy pracy w celu efektywnego i poprawnego komunikowania się i realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, terapeutycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wobec wychowanków w przedszkolu i szkole podstawowej oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej; [KJKPS01_6] |
K_U10 [4/5] K_U11 [5/5] K_U12 [4/5] KN_U01 [4/5] KN_U02 [5/5] KN_U03 [5/5] KN_U04 [5/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_U14 [4/5] KN_U15 [5/5] |
potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania uczniów, wspierać ich rozwój intelektualny i językowy; potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania dydaktyczne i wychowawcze; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wobec dzieci, ma umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami wychowanków; [KJKPS01_7] |
K_U10 [2/5] K_U11 [4/5] K_U12 [4/5] KN_U01 [2/5] KN_U02 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U05 [2/5] KN_U06 [2/5] KN_U07 [2/5] KN_U08 [2/5] KN_U09 [2/5] KN_U10 [2/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [2/5] KN_U13 [4/5] KN_U14 [4/5] KN_U15 [4/5] |
ma świadomość, że sprawność językowa i umiejętności komunikacyjne są istotnym elementem stanowiącym wyznacznik skuteczności pracy, rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności z zakresu kultury języka i skutecznej komunikacji; [KJKPS01_8] |
K_K03 [5/5] K_K06 [5/5] KN_K01 [5/5] KN_K02 [5/5] KN_K03 [5/5] KN_K04 [5/5] KN_K05 [5/5] KN_K06 [5/5] KN_K07 [5/5] KN_K08 [5/5] |
jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, zgodny z obowiązującymi przepisami i normami etycznymi. [KJKPS01_9] |
K_K06 [2/5] KN_K07 [2/5] KN_K08 [2/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Sprawdzian [KJKPS01_w_1] | Sprawdzian weryfikujacy wiedzę przedmiotową; znajdą się w nim zadania sprawdzające wiedzę studenta, zdobytą w trakcie zajęć i pracy własnej (samodzielnej lektury wskazanych opracowań) |
KJKPS01_1 KJKPS01_2 KJKPS01_3 KJKPS01_4 |
Ocena ciągła [KJKPS01_w_2] | bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w aktualnie obowiązującym sylabusie |
KJKPS01_1 KJKPS01_2 KJKPS01_5 KJKPS01_6 KJKPS01_7 KJKPS01_8 KJKPS01_9 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [KJKPS01_fs_1] | metody podające (w tym: wykład informacyjny, wyjaśnienie, instruktaż, praca ze źródłem drukowanym, przede wszystkim z różnego rodzaju słownikami) |
15 | samodzielna realizacja wskazanych partii materiału |
15 | Sprawdzian [KJKPS01_w_1] |
ćwiczenia [KJKPS01_fs_2] | metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczna, wykład konwersatoryjny, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym ćwiczenia przedmiotowe, pokaz), metody aktywizujące (w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna) |
15 | rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach |
15 | Sprawdzian [KJKPS01_w_1] Ocena ciągła [KJKPS01_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |