Kultura języka i komunikacja w przedszkolu i szkole Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: 02-S1LO19.2019

Nazwa modułu: Kultura języka i komunikacja w przedszkolu i szkole
Kod modułu: 02-LO-S1-KJKPS01
Kod programu: 02-S1LO19.2019
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
  • semestr zimowy 2020/2021
  • semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Student zdobywa wiedzę, a także pozyskuje umiejętności w zakresie następującej problematyki: dyskurs dydaktyczny/ edukacyjny/ szkolny; nauczanie-uczenie się jako proces komunikacji dydaktycznej; jakość komunikacji dydaktycznej (partnerstwo nauczyciela i ucznia, komunikacja dwustronna, symetryczna, dobre rozumienie się, wykorzystanie informacji zwrotnej, wzmocnienie pozytywne, wartość komunikatu „ja”); kultura języka w komunikacji (język nauczyciela – wzorem dla wychowanka; norma językowa, innowacja i błąd językowy, uzus; typologia błędów językowych, etykieta językowa, etyka słowa, estetyka słowa, sprawność językowa wychowanka: poziomy sprawności (BICS – podstawowe umiejętności komunikacyjne, CALPS – kognitywna biegłość językowa); komunikowanie werbalne i niewerbalne w edukacji: werbalne (nawiązywanie i potwierdzanie kontaktu, sposoby formułowania pytań; skuteczne przekazywanie informacji, komunikaty budujące zaufanie, sposoby aktywnego słuchania); relacje pomiędzy komunikacją werbalną i niewerbalną w dydaktyce; przyczyny zaburzeń w komunikacji dydaktycznej, bariery komunikacyjne; formy przebiegu komunikacji dydaktycznej (komunikacja jednokierunkowa, dwukierunkowa, wielokierunkowa); style komunikowania oraz ich skutki w relacjach interpersonalnych, etyczne aspekty komunikacji językowej.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kultury języka i komunikacji (kultura języka, rodzaje komunikacji, kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna, dyskurs dydaktyczny, dyskurs edukacyjny, komunikacja dydaktyczna); [KJKPS01_1]
K_W02 [1/5] K_W09 [2/5] K_W12 [3/5] KN_W01 [2/5] KN_W03 [2/5] KN_W05 [2/5] KN_W09 [3/5] KN_W10 [3/5] KN_W13 [3/5]
wie, czym jest norma językowa, zna poziomy normy językowej współczesnej polszczyzny, także w odniesieniu do procesów nabywania i uczenia się języka; zna polską etykietę językową i funkcje aktów etykiety językowej w życiu społecznym dziecka; wie, czym jest etyka słowa i estetyka słowa; [KJKPS01_2]
K_W02 [2/5] K_W06 [3/5] K_W12 [2/5] KN_W09 [2/5] KN_W10 [2/5] KN_W13 [2/5]
zna zasady komunikacji międzyludzkiej; ma uporządkowaną wiedzę na temat komunikowania (werbalnego, niewerbalnego oraz relacji między komunikacją werbalną a niewerbalną) w placówkach oświatowych, zna przyczyny zaburzeń komunikacji interpersonalnej, wie, jakie są bariery komunikacyjne w interakcji z dziećmi; [KJKPS01_3]
K_W02 [2/5] K_W09 [2/5] K_W11 [2/5] K_W12 [3/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_W03 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_W05 [2/5] KN_W09 [3/5] KN_W10 [3/5] KN_W13 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat porozumiewania się na zajęciach z dziećmi oraz na lekcjach w celach dydaktycznych; [KJKPS01_4]
K_W11 [4/5] K_W12 [5/5] KN_W02 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W09 [5/5] KN_W10 [5/5] KN_W13 [5/5]
ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych oraz nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, umie konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych; [KJKPS01_5]
K_U10 [5/5] K_U11 [5/5] K_U12 [5/5] KN_U01 [5/5] KN_U02 [5/5] KN_U03 [5/5] KN_U04 [5/5] KN_U05 [5/5] KN_U06 [5/5] KN_U07 [5/5] KN_U08 [5/5] KN_U09 [5/5] KN_U10 [5/5] KN_U11 [5/5] KN_U12 [5/5] KN_U13 [5/5] KN_U14 [5/5] KN_U15 [5/5]
potrafi dobierać i wykorzystywać środki językowe, metody i formy pracy w celu efektywnego i poprawnego komunikowania się i realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, terapeutycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wobec wychowanków w przedszkolu i szkole podstawowej oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej; [KJKPS01_6]
K_U10 [4/5] K_U11 [5/5] K_U12 [4/5] KN_U01 [4/5] KN_U02 [5/5] KN_U03 [5/5] KN_U04 [5/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_U14 [4/5] KN_U15 [5/5]
potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania uczniów, wspierać ich rozwój intelektualny i językowy; potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania dydaktyczne i wychowawcze; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wobec dzieci, ma umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami wychowanków; [KJKPS01_7]
K_U10 [2/5] K_U11 [4/5] K_U12 [4/5] KN_U01 [2/5] KN_U02 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U05 [2/5] KN_U06 [2/5] KN_U07 [2/5] KN_U08 [2/5] KN_U09 [2/5] KN_U10 [2/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [2/5] KN_U13 [4/5] KN_U14 [4/5] KN_U15 [4/5]
ma świadomość, że sprawność językowa i umiejętności komunikacyjne są istotnym elementem stanowiącym wyznacznik skuteczności pracy, rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności z zakresu kultury języka i skutecznej komunikacji; [KJKPS01_8]
K_K03 [5/5] K_K06 [5/5] KN_K01 [5/5] KN_K02 [5/5] KN_K03 [5/5] KN_K04 [5/5] KN_K05 [5/5] KN_K06 [5/5] KN_K07 [5/5] KN_K08 [5/5]
jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, zgodny z obowiązującymi przepisami i normami etycznymi. [KJKPS01_9]
K_K06 [2/5] KN_K07 [2/5] KN_K08 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Sprawdzian [KJKPS01_w_1]
Sprawdzian weryfikujacy wiedzę przedmiotową; znajdą się w nim zadania sprawdzające wiedzę studenta, zdobytą w trakcie zajęć i pracy własnej (samodzielnej lektury wskazanych opracowań)
KJKPS01_1 KJKPS01_2 KJKPS01_3 KJKPS01_4
Ocena ciągła [KJKPS01_w_2]
bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w aktualnie obowiązującym sylabusie
KJKPS01_1 KJKPS01_2 KJKPS01_5 KJKPS01_6 KJKPS01_7 KJKPS01_8 KJKPS01_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [KJKPS01_fs_1]
metody podające (w tym: wykład informacyjny, wyjaśnienie, instruktaż, praca ze źródłem drukowanym, przede wszystkim z różnego rodzaju słownikami)
15
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału
15 Sprawdzian [KJKPS01_w_1]
ćwiczenia [KJKPS01_fs_2]
metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczna, wykład konwersatoryjny, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym ćwiczenia przedmiotowe, pokaz), metody aktywizujące (w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna)
15
rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach
15 Sprawdzian [KJKPS01_w_1] Ocena ciągła [KJKPS01_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)