Teoria zaburzeń mowy Field of study: Speech Therapy
Programme code: 02-S1LO19.2019

Module name: Teoria zaburzeń mowy
Module code: 02-LO-S1 –TZM01
Programme code: 02-S1LO19.2019
Semester:
  • winter semester 2023/2024
  • winter semester 2022/2023
  • winter semester 2021/2022
  • winter semester 2020/2021
  • winter semester 2019/2020
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
W programie kształcenia w zakresie teorii zaburzeń mowy znajdują się treści dotyczące przedmiotu i zadań logopedii z uwzględnieniem najnowszych ustaleń naukowych. Logopedia zostaje przedstawiona jako nauka autonomiczna, o charakterze transdyscyplinarnym. Istotną uwagę zwracają także zagadnienia dotyczące celów działalności logopedii jako nauki i działalności praktycznej. Student zostanie zapoznany z kluczowymi terminami logopedii, takimi jak: język, mowa, zaburzenia mowy, procedury postępowania logopedycznego. Treści kształcenia obejmują także różne ujęcia pojęcia mowy, w zależności od kierunku lingwistyki oraz etapu rozwoju myśli logopedycznej. Szczególna uwaga zostanie skierowana na rozróżnienie kompetencji i sprawności, a także czynników, od których zależy ich rozwój. Teoria zaburzeń mowy ujmuje logopedię jako naukę teoretyczną i praktyczną zarazem, wyposaża studenta w wiedzę na temat działów logopedii, etapów i procedur postępowania logopedycznego. Istotne miejsce zajmują zagadnienia dotyczące ogólnych zasad diagnozy logopedycznej i działań postdiagnostycznych, a także typologii zaburzeń mowy wraz z charakterystyką poszczególnych jednostek nozologicznych.
Prerequisites:
Brak
Key reading:
Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, Lublin 2012. Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Podręcznik akademicki, Wyd. UMCS, Lublin 2015.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna podstawowe terminy logopedii: język, mowa, kompetencje, sprawności, procedury postępowania logopedycznego, a także współczesny przedmiot logopedii jako nauki i działalności praktycznej, jak również stosowane metody badań logopedycznych [TZM01_1]
K_W01 [3/5] K_W03 [3/5] K_W08 [3/5]
Wie, na czym polega diagnoza logopedyczna, a także zna różne typologie zaburzeń mowy oraz ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych cech jednostek nozologicznych zaburzeń mowy [TZM01_2]
K_W02 [3/5] K_W05 [3/5]
Rozumie, jaka jest rola biologicznych, społecznych i psychologicznych czynników rozwoju mowy [TZM01_3]
K_W07 [3/5] K_W09 [3/5]
Potrafi wskazać istotę interwencji logopedycznej, w tym działań postdiagnostycznych w zależności od wyników diagnozy [TZM01_4]
K_U01 [2/5] K_U06 [2/5] K_U07 [2/5]
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności [TZM01_5]
K_K06 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
ocena ciągła [TZM01_w_1]
bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie
TZM01_1 TZM01_2 TZM01_3 TZM01_4 TZM01_5
sprawdzian [TZM01_w_2]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie
TZM01_1 TZM01_2 TZM01_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [TZM01_fz_1]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego
15
Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
45 ocena ciągła [TZM01_w_1]
lecture [TZM01_fz_2]
metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny)
15
Samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów
45 sprawdzian [TZM01_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)