Teoria zaburzeń mowy
Field of study: Speech Therapy
Programme code: 02-S1LO19.2019

Module name: | Teoria zaburzeń mowy |
---|---|
Module code: | 02-LO-S1 –TZM01 |
Programme code: | 02-S1LO19.2019 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Description: | W programie kształcenia w zakresie teorii zaburzeń mowy znajdują się treści dotyczące przedmiotu i zadań logopedii z uwzględnieniem najnowszych ustaleń naukowych. Logopedia zostaje przedstawiona jako nauka autonomiczna, o charakterze transdyscyplinarnym. Istotną uwagę zwracają także zagadnienia dotyczące celów działalności logopedii jako nauki i działalności praktycznej. Student zostanie zapoznany z kluczowymi terminami logopedii, takimi jak: język, mowa, zaburzenia mowy, procedury postępowania logopedycznego. Treści kształcenia obejmują także różne ujęcia pojęcia mowy, w zależności od kierunku lingwistyki oraz etapu rozwoju myśli logopedycznej. Szczególna uwaga zostanie skierowana na rozróżnienie kompetencji i sprawności, a także czynników, od których zależy ich rozwój. Teoria zaburzeń mowy ujmuje logopedię jako naukę teoretyczną i praktyczną zarazem, wyposaża studenta w wiedzę na temat działów logopedii, etapów i procedur postępowania logopedycznego. Istotne miejsce zajmują zagadnienia dotyczące ogólnych zasad diagnozy logopedycznej i działań postdiagnostycznych, a także typologii zaburzeń mowy wraz z charakterystyką poszczególnych jednostek nozologicznych. |
Prerequisites: | Brak |
Key reading: | Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, Lublin 2012.
Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Podręcznik akademicki, Wyd. UMCS, Lublin 2015. |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna podstawowe terminy logopedii: język, mowa, kompetencje, sprawności, procedury postępowania logopedycznego, a także współczesny przedmiot logopedii jako nauki i działalności praktycznej, jak również stosowane metody badań logopedycznych [TZM01_1] |
K_W01 [3/5] |
Wie, na czym polega diagnoza logopedyczna, a także zna różne typologie zaburzeń mowy oraz ma uporządkowaną wiedzę na temat podstawowych cech jednostek nozologicznych zaburzeń mowy [TZM01_2] |
K_W02 [3/5] |
Rozumie, jaka jest rola biologicznych, społecznych i psychologicznych czynników rozwoju mowy [TZM01_3] |
K_W07 [3/5] |
Potrafi wskazać istotę interwencji logopedycznej, w tym działań postdiagnostycznych w zależności od wyników diagnozy [TZM01_4] |
K_U01 [2/5] |
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności [TZM01_5] |
K_K06 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
ocena ciągła [TZM01_w_1] | bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie |
TZM01_1 |
sprawdzian [TZM01_w_2] | Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie |
TZM01_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
practical classes [TZM01_fz_1] | metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego |
15 | Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. |
45 |
ocena ciągła [TZM01_w_1] |
lecture [TZM01_fz_2] | metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny) |
15 | Samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów |
45 |
sprawdzian [TZM01_w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |