Teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii
Field of study: Speech Therapy
Programme code: 02-S1LO19.2019

Module name: | Teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii |
---|---|
Module code: | 02-LO-S1-TJJPL 01 |
Programme code: | 02-S1LO19.2019 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Zajęcia prowadzone w ramach modułu „językoznawcze podstawy logopedii” mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami lingwistycznymi, takimi jak język, mowa i mówienie. Koncepcje językoznawcze omawiane są w zestawieniu z koncepcjami neurofizjologicznymi i psychologicznymi. Wprowadzane są treści z obszaru psycholingwistyki, wśród nich pojęcie kompetencji językowej i komunikacyjnej. Przedstawiany jest lingwistyczny, społeczny i poznawczy aspekt badań nad kompetencją komunikacyjną, a także modele wytwarzania i percepcji mowy. Prezentowana jest kognitywna typologia aktów mowy. Omawiane zjawiska przedstawiane są z uwzględnieniem potrzeb praktyki logopedycznej, dlatego też część zajęć poświęcona jest rozwijaniu mowy komunikatywnej dziecka i alternatywnym metodom komunikacji, które znajdują zastosowanie w terapii logopedycznej. |
Prerequisites: | Brak. |
Key reading: | Gajda, S., 1999, Lingwistyczne podstawy logopedii, (w:) Jastrzębowska G. (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole.
Kurcz, I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa. |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą teorii i zasad opisu procesu komunikacji językowej – zarówno normatywnej, jak i zaburzonej. [TJJPL01_1] |
K_W02 [3/5] |
Dysponuje podstawową wiedzą językoznawczą i zna terminy lingwistyczne przydatne na gruncie praktyki logopedycznej. [TJJPL01_2] |
K_W03 [4/5] |
Posiada podstawową wiedzę o psychologicznych, społecznych i kulturowych działaniach człowieka w różnych kontekstach środowiskowych oraz o jego potrzebach komunikacyjnych. [TJJPL01_3] |
K_W09 [4/5] |
Dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na kompleksową ocenę kompetencji językowych i komunikacyjnych pacjenta, szczególnie w zakresie podstawowej wiedzy językoznawczej. [TJJPL01_4] |
K_U02 [4/5] |
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie językoznawstwa. [TJJPL01_5] |
K_U03 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Sprawdzian [TJJPL01_w_1] | Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
TJJPL01_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [TJJPL01_fs_1] | metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny) |
15 | samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów |
45 |
Sprawdzian [TJJPL01_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |