Teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii Field of study: Speech Therapy
Programme code: 02-S1LO19.2019

Module name: Teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii
Module code: 02-LO-S1-TJJPL 01
Programme code: 02-S1LO19.2019
Semester:
  • winter semester 2023/2024
  • winter semester 2022/2023
  • winter semester 2021/2022
  • winter semester 2020/2021
  • winter semester 2019/2020
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Zajęcia prowadzone w ramach modułu „językoznawcze podstawy logopedii” mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami lingwistycznymi, takimi jak język, mowa i mówienie. Koncepcje językoznawcze omawiane są w zestawieniu z koncepcjami neurofizjologicznymi i psychologicznymi. Wprowadzane są treści z obszaru psycholingwistyki, wśród nich pojęcie kompetencji językowej i komunikacyjnej. Przedstawiany jest lingwistyczny, społeczny i poznawczy aspekt badań nad kompetencją komunikacyjną, a także modele wytwarzania i percepcji mowy. Prezentowana jest kognitywna typologia aktów mowy. Omawiane zjawiska przedstawiane są z uwzględnieniem potrzeb praktyki logopedycznej, dlatego też część zajęć poświęcona jest rozwijaniu mowy komunikatywnej dziecka i alternatywnym metodom komunikacji, które znajdują zastosowanie w terapii logopedycznej.
Prerequisites:
Brak.
Key reading:
Gajda, S., 1999, Lingwistyczne podstawy logopedii, (w:) Jastrzębowska G. (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole. Kurcz, I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą teorii i zasad opisu procesu komunikacji językowej – zarówno normatywnej, jak i zaburzonej. [TJJPL01_1]
K_W02 [3/5]
Dysponuje podstawową wiedzą językoznawczą i zna terminy lingwistyczne przydatne na gruncie praktyki logopedycznej. [TJJPL01_2]
K_W03 [4/5]
Posiada podstawową wiedzę o psychologicznych, społecznych i kulturowych działaniach człowieka w różnych kontekstach środowiskowych oraz o jego potrzebach komunikacyjnych. [TJJPL01_3]
K_W09 [4/5]
Dysponuje umiejętnościami pozwalającymi na kompleksową ocenę kompetencji językowych i komunikacyjnych pacjenta, szczególnie w zakresie podstawowej wiedzy językoznawczej. [TJJPL01_4]
K_U02 [4/5]
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie językoznawstwa. [TJJPL01_5]
K_U03 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Sprawdzian [TJJPL01_w_1]
Sprawdzian wiadomości w formie pisemnej lub ustnej zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
TJJPL01_1 TJJPL01_2 TJJPL01_3 TJJPL01_4 TJJPL01_5
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [TJJPL01_fs_1]
metoda podająca (wykład informacyjny, prezentacja multimedialna) i/lub metoda problemowa (wykład problemowy i interaktywny)
15
samodzielna, wnikliwa lektura wskazanych w sylabusie materiałów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów
45 Sprawdzian [TJJPL01_w_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)