Biologiczne podstawy zachowania człowieka i zwierząt Kierunek studiów: Biologia żywności i żywienia
Kod programu: 01-S2BZ16.2018

Nazwa modułu: Biologiczne podstawy zachowania człowieka i zwierząt
Kod modułu: 2BZ_27
Kod programu: 01-S2BZ16.2018
Semestr:
  • semestr letni 2019/2020
  • semestr zimowy 2019/2020
  • semestr letni 2018/2019
  • semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta wiedzy na temat biologicznych mechanizmów zachowania człowieka i zwierząt i praktycznych umiejętności pozwalających dokonywać obserwacji i interpretacji zachowania, z możliwością wykorzystania wiedzy w ukierunkowanej aktywności zawodowej. Wykłady obejmują przegląd podstawowych zagadnień neurobiologicznych (neuroanatomia funkcjonalna, neurobiologia komórkowa, elektrofizjologia, neurochemia i neurofarmakologia, mechanizmy percepcji, motoryki, zachowani homeostazy, motywacji i emocji, fizjologia zmysłów, genetyki zachowania, różnic międzypłciowych behawioru, etologii i socjobiologii). Ćwiczenia uczą studentów dokonywania obserwacji i wyszukiwania danych, ich analizy wraz z wykonywaniem niezbędnych obliczeń i wykorzystania i tworzenie modeli procesów neurobiologicznych.
Wymagania wstępne:
Wiedza i umiejętności z zakresu biofizyki, biochemii, fizjologii zwierząt i problematyki środowiskowej oraz podstaw genetyki i ewolucjonizmu, zdobyte na wcześniejszych etapach kształcenia, pozwalające na syntezę danych i dostrzeganie wzajemnych związków zwierzę - środowisko.
Literatura podstawowa:
jak: Literatura obowiązkowa w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Definiuje, klasyfikuje i wyjaśnia biologiczne zagadnienia związanie z żywieniem zwierząt i człowieka oraz z hodowlą zwierząt, w szczególności: potrafi powiązać problematykę neurobiologii i behawiorystyki z problematyką biologii żywienia oraz hodowli zwierząt. [2BZ_27_1]
2BZ_W04 [1/5] 2BZ_W05 [1/5]
Wykazuje znajomość zaawansowanych metod i technik w badaniu i wykorzystaniu potencjału przyrody, w szczególności w odniesieniu do badań zachowana pokarmowych. [2BZ_27_2]
2BZ_W10 [1/5]
Wskazuje i interpretuje interdyscyplinarne aspekty współczesnych nauk biologicznych, w szczególności Wykazuje znajomość terminologii fizjologicznej, behawioralnej, co pozwala pozyskać informację ze źródeł elektronicznych oraz skorzystać z doświadczeń w wirtualnym laboratorium. [2BZ_27_3]
2BZ_W11 [3/5]
Posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod naukowych oraz zna zagadnienia charakterystyczne dla dyscypliny nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów, w szczególności potrafi dokonać krytycznej analizy informacji samodzielnie pozyskanej ze źródeł internetowych. [2BZ_27_4]
2BZ_W18 [3/5]
Wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, fizjologicznych, genetycznych w analizie i weryfikacji informacji pozyskiwanych z różnych źródeł, w szczególności wykazuje umiejętność przedstawiania prac i doniesień naukowych z zakresu neurobiologii i implementacji ich wyników do wiedzy o żywieniu człowieka i zwierząt. [2BZ_27_5]
2BZ_U03 [3/5]
Posiada pogłębioną umiejętność stawiania i analizowania problemów na podstawie pozyskanych treści z zakresu dyscypliny nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów, w szczególności umie wyciągnąć wnioski z obserwacji i doświadczeń fizjologicznych i behawioralnych. [2BZ_27_6]
2BZ_U10 [3/5]
Systematycznie aktualizuje wiedzę biologiczną i informacje o jej praktycznych zastosowaniach. Wykazuje zrozumienie dla wartości zdobytej wiedzy w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym, Rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz praktykowania samokształcenia służącego pogłębianiu zdobytej wiedzy, w szczególności ma nawyk korzystania z dostępnych źródeł informacji naukowej, w tym newsletterów i portali naukowych oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy ocenie ich rzetelności i wiarygodności. [2BZ_27_7]
2BZ_K03 [3/5] 2BZ_K04 [3/5] 2BZ_K09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [2BZ_27_w1]
Pisemna praca sprawdzająca stopień zrozumienia, opanowania wiadomości i umiejętności nabytych w czasie ćwiczeń.
2BZ_27_1 2BZ_27_2 2BZ_27_3 2BZ_27_4 2BZ_27_6
Ocena ciągła umiejętności praktycznych [2BZ_27_w2]
Bieżąca ocena wykonania zadań, tworzonych modeli i schematów, konstruowanych wykresów i diagramów, obejmująca ich poprawność oraz związek z tematem. Ocena treściowa i formalna przedstawianych doniesień naukowych.
2BZ_27_1 2BZ_27_2 2BZ_27_3 2BZ_27_4 2BZ_27_5 2BZ_27_6 2BZ_27_7
Zaliczenie końcowe [2BZ_27_w3]
Praca końcowa (mini esej) na temat gatunku lub grupy zwierząt obejmująca specyficzne przystosowania do środowiska życia.
2BZ_27_4 2BZ_27_5 2BZ_27_6 2BZ_27_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [2BZ_27_fs1]
Wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
15
Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia końcowego, w tym samodzielne opanowanie modułów materiału,
10 Kolokwium [2BZ_27_w1] Zaliczenie końcowe [2BZ_27_w3]
laboratorium [2BZ_27_fs2]
Analiza wybranych problemów neurobiologii człowieka i zwierząt. Projekcja wybranych fragmentów filmów nt. procesów nerwowych i behawioru w raz z komentarzem pogłębiającym problemy. Modelowanie komputerowe. Przegląd preparatów. Testy behawioralne i psychologiczne. Wybrane metody przyrządowe.
15
Praca z artykułem lub filmem popularnonaukowym, wyszukiwanie informacji, przygotowanie mini-eseju na podstawie samodzielnie zdobytych danych
20 Kolokwium [2BZ_27_w1] Ocena ciągła umiejętności praktycznych [2BZ_27_w2] Zaliczenie końcowe [2BZ_27_w3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)