Biologiczne podstawy zachowania człowieka i zwierząt
Kierunek studiów: Biologia żywności i żywienia
Kod programu: 01-S2BZ16.2018

Nazwa modułu: | Biologiczne podstawy zachowania człowieka i zwierząt |
---|---|
Kod modułu: | 2BZ_27 |
Kod programu: | 01-S2BZ16.2018 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem zajęć jest uzyskanie przez studenta wiedzy na temat biologicznych mechanizmów zachowania człowieka i zwierząt i praktycznych umiejętności pozwalających dokonywać obserwacji i interpretacji zachowania, z możliwością wykorzystania wiedzy w ukierunkowanej aktywności zawodowej. Wykłady obejmują przegląd podstawowych zagadnień neurobiologicznych (neuroanatomia funkcjonalna, neurobiologia komórkowa, elektrofizjologia, neurochemia i neurofarmakologia, mechanizmy percepcji, motoryki, zachowani homeostazy, motywacji i emocji, fizjologia zmysłów, genetyki zachowania, różnic międzypłciowych behawioru, etologii i socjobiologii). Ćwiczenia uczą studentów dokonywania obserwacji i wyszukiwania danych, ich analizy wraz z wykonywaniem niezbędnych obliczeń i wykorzystania i tworzenie modeli procesów neurobiologicznych. |
Wymagania wstępne: | Wiedza i umiejętności z zakresu biofizyki, biochemii, fizjologii zwierząt i problematyki środowiskowej oraz podstaw genetyki i ewolucjonizmu, zdobyte na wcześniejszych etapach kształcenia, pozwalające na syntezę danych i dostrzeganie wzajemnych związków zwierzę - środowisko. |
Literatura podstawowa: | jak: Literatura obowiązkowa w sylabusie |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Definiuje, klasyfikuje i wyjaśnia biologiczne zagadnienia związanie z żywieniem zwierząt i człowieka oraz z hodowlą zwierząt, w szczególności: potrafi powiązać problematykę neurobiologii i behawiorystyki z problematyką biologii żywienia oraz hodowli zwierząt. [2BZ_27_1] |
2BZ_W04 [1/5] |
Wykazuje znajomość zaawansowanych metod i technik w badaniu i wykorzystaniu potencjału przyrody, w szczególności
w odniesieniu do badań zachowana pokarmowych.
[2BZ_27_2] |
2BZ_W10 [1/5] |
Wskazuje i interpretuje interdyscyplinarne aspekty współczesnych nauk biologicznych, w szczególności
Wykazuje znajomość terminologii fizjologicznej, behawioralnej, co pozwala pozyskać informację ze źródeł elektronicznych oraz skorzystać z doświadczeń w wirtualnym laboratorium.
[2BZ_27_3] |
2BZ_W11 [3/5] |
Posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod naukowych oraz zna zagadnienia charakterystyczne dla dyscypliny nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów, w szczególności potrafi dokonać krytycznej analizy informacji samodzielnie pozyskanej ze źródeł internetowych. [2BZ_27_4] |
2BZ_W18 [3/5] |
Wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, fizjologicznych, genetycznych w analizie i weryfikacji informacji pozyskiwanych z różnych źródeł, w szczególności wykazuje umiejętność przedstawiania prac i doniesień naukowych z zakresu neurobiologii i implementacji ich wyników do wiedzy o żywieniu człowieka i zwierząt. [2BZ_27_5] |
2BZ_U03 [3/5] |
Posiada pogłębioną umiejętność stawiania i analizowania problemów na podstawie pozyskanych treści z zakresu dyscypliny nauki niezwiązanej z kierunkiem studiów, w szczególności umie wyciągnąć wnioski z obserwacji i doświadczeń fizjologicznych i behawioralnych. [2BZ_27_6] |
2BZ_U10 [3/5] |
Systematycznie aktualizuje wiedzę biologiczną i informacje o jej praktycznych zastosowaniach.
Wykazuje zrozumienie dla wartości zdobytej wiedzy w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym,
Rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz praktykowania samokształcenia służącego pogłębianiu zdobytej wiedzy, w szczególności ma nawyk korzystania z dostępnych źródeł informacji naukowej, w tym newsletterów i portali naukowych oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy ocenie ich rzetelności i wiarygodności.
[2BZ_27_7] |
2BZ_K03 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Kolokwium [2BZ_27_w1] | Pisemna praca sprawdzająca stopień zrozumienia, opanowania wiadomości i umiejętności nabytych w czasie ćwiczeń. |
2BZ_27_1 |
Ocena ciągła umiejętności praktycznych [2BZ_27_w2] | Bieżąca ocena wykonania zadań, tworzonych modeli i schematów, konstruowanych wykresów i diagramów, obejmująca ich poprawność oraz związek z tematem. Ocena treściowa i formalna przedstawianych doniesień naukowych. |
2BZ_27_1 |
Zaliczenie końcowe [2BZ_27_w3] | Praca końcowa (mini esej) na temat gatunku lub grupy zwierząt obejmująca specyficzne przystosowania do środowiska życia. |
2BZ_27_4 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [2BZ_27_fs1] | Wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych. |
15 | Przygotowanie do kolokwiów i zaliczenia końcowego, w tym samodzielne opanowanie modułów materiału, |
10 |
Kolokwium [2BZ_27_w1] |
laboratorium [2BZ_27_fs2] | Analiza wybranych problemów neurobiologii człowieka i zwierząt. Projekcja wybranych fragmentów filmów nt. procesów nerwowych i behawioru w raz z komentarzem pogłębiającym problemy. Modelowanie komputerowe. Przegląd preparatów. Testy behawioralne i psychologiczne. Wybrane metody przyrządowe. |
15 | Praca z artykułem lub filmem popularnonaukowym, wyszukiwanie informacji, przygotowanie mini-eseju na podstawie samodzielnie zdobytych danych |
20 |
Kolokwium [2BZ_27_w1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |