Geologia środowiskowa Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: 04-S1GS15.2018

Nazwa modułu: Geologia środowiskowa
Kod modułu: 04-GEI-S1-306
Kod programu: 04-S1GS15.2018
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł Geologia środowiskowa umożliwia studentowi wykorzystanie zdobytej wiedzy do interpretacji przemian dokonujących się w środowisku naturalnym (w różnych strefach wietrzeniowych) pod wpływem procesów naturalnych i antropogenicznych. Do przedsta- wienia i pracy nad tymi zagadnieniami wybrano szereg pierwiastków (C, Cl, P, S, N) oraz ich związków pochodzenia naturalnego i antropogenicznego, dla prześledzenia ich wpływów korzystnych i niszczących dla środowiska naturalnego. Wśród zjawisk niekorzyst-nych znajdują się powszechnie dyskutowane destrukcyjne zjawiska, jak efekt globalnego ocieplenia, dziura ozonowa, eutrofia, kwaśne deszcze i inne zagrożenia (wśród nich bezpośrednie zagrożenie człowieka czynnikami chorobotwórczymi, między innymi skondensowane węglowodory aromatyczne). Wiedza ta powinna obejmować także mechanizmy naturalnych procesów samooczyszczania środowiska oraz kierunków celowych działań ochronnych i zapobiegawczych. Szczególnym środowiskiem zdolnym do samoistnych procesów samooczyszczania środowiska jest gleba z zachodzącymi w niej procesami adsorpcji, wytrącania, tworzenia związków kompleksowych i innymi właściwościami. Wynikają one z obecności w glebach specyficznego kompleksu sorpcyjnego, występującego w znacznej mierze w postaci układów koloidalnych. Wszystkie te zjawiska i właściwości gleb są omawiane na wykładzie. Niektóre z nich (np. zjawisko buforowania odczynu glebowego) stanowią także przedmiot ćwiczeń laboratoryjnych, co pogłębia wiedzę i inspiruje do poszerzonych studiów nad omawianymi zagadnieniami. W ramach ćwiczeń prowadzone są też zajęcia audytoryjne, na które studenci przygotowują prezentacje na temat zalet i szkodliwych aspektów stosowania klasycznych i alternatywnych źródeł energii. Referujący inspirują następnie pozostałą część grupy do dyskusji nad aktualnymi trendami w dziedzinie energetyki w aspekcie zarówno ekonomicznym, socjologicznym, jak i ekologicznym. Celem dydaktycznym jest tu uwrażliwienie studentów na problemy otaczającego świata i przygotowanie do włączanie się do późniejszych ewentualnych aktywnych działań w tym kierunku. Część ćwiczeń poświęcona jest na przygotowanie opracowania zawierającego opis wybranych elementów geośrodowiskowych na obszarze przykładowej gminy przy wykorzystaniu opracowań kartograficznych, głównie Mapy Geośrodowiskowej, a także baz danych publikowanych w internecie
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych wiadomości z nauk przyrodniczych na poziomie szkoły średniej, realizacja efektów kształcenia z modułu Ochrona środowiska
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Rozumie wpływ wybranych pierwiastków i ich związków na procesy przemian środowiskowych w róż- nych sferach hipergenicznych, integrując i poszerzając zdobytą dotąd wiedzę z zakresu nauk przyrod- niczych, jest przygotowany do ewentualnego wykorzystania w przyszłości uzyskanej wiedzy dla wskazywania kierunków działań na rzecz poprawienia kondycji środowiska naturalnego [04-GEI-S1-306-1]
04-GEI-S1_W01 [2/5] 04-GEI-S1_W03 [2/5] 04-GEI-S1_W04 [2/5] 04-GEI-S1_W05 [2/5] 04-GEI-S1_W11 [2/5]
Potrafi scharakteryzować geotoksyny, ich główne źródła pochodzenia oraz niektóre procesy naturalne i antropogeniczne prowadzące do ich uruchomienia [04-GEI-S1-306-2]
04-GEI-S1_W03 [2/5] 04-GEI-S1_W05 [2/5] 04-GEI-S1_W09 [2/5]
Identyfikuje antropogeniczne oddziaływanie na elementy środowiska geologicznego na przykładzie obszaru zlikwidowanego zakładu produkcyjnego i składowania odpadów przemysłowych [04-GEI-S1-306-3]
04-GEI-S1_W01 [2/5] 04-GEI-S1_U09 [2/5] 04-GEI-S1_K03 [2/5]
Nabywa kompetencje do wyjaśniania przyczyn i kierunków zachodzenia procesów przemian w otacza- jącym środowisku z odróżnianiem naturalnych i antropogenicznych czynników przemian [04-GEI-S1-306-4]
04-GEI-S1_U02 [2/5] 04-GEI-S1_U09 [2/5]
Potrafi wykonywać zadania laboratoryjne w zakresie opracowywanych zagadnień, pracować według instrukcji laboratoryjnych, śledzić przebieg procesu i formułować wnioski [04-GEI-S1-306-5]
04-GEI-S1_U03 [2/5] 04-GEI-S1_U08 [2/5]
Potrafi wykonać opracowanie w zakresie charakterystyki wybranych elementów geologii środowiskowej dla obszaru gminy z wykorzystaniem opracowań kartograficznych i baz danych, w tym dostępnych na stronach internetowych [04-GEI-S1-306-6]
04-GEI-S1_U02 [2/5] 04-GEI-S1_U04 [2/5] 04-GEI-S1_U07 [2/5]
Rozwija kreatywną postawę przez ćwiczenie aktywnego włączenia się do dyskusji nad zagadnieniami ważkimi dla ochrony środowiska [04-GEI-S1-306-7]
04-GEI-S1_K02 [2/5] 04-GEI-S1_K03 [2/5]
Umie pracować w grupach ćwiczeniowych i organizować działania laboratoryjne, postępować zgodnie z zasadami BHP [04-GEI-S1-306-8]
04-GEI-S1_W13 [2/5] 04-GEI-S1_K04 [2/5] 04-GEI-S1_K07 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
pisemne i ustne sprawdziany wiedzy [04-GEI-S1-306-w-1]
sprawdziany ustne z zakresu wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych i związanych z tym zagadnień, ocena wygłaszanych przez studentów prezentacji, weryfikacja ,w postaci testu, wiedzy uzyskanej na wykładach i zdobytej w ramach pracy własnej
04-GEI-S1-306-1 04-GEI-S1-306-2 04-GEI-S1-306-3 04-GEI-S1-306-4 04-GEI-S1-306-7 04-GEI-S1-306-8
sprawozdania z ćwiczeń [04-GEI-S1-306-w-2]
pisemne sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych z przedstawieniem i interpretacją uzyskanych wyników, także w formie graficznej (wykresy, tabele)
04-GEI-S1-306-4 04-GEI-S1-306-5
praca pisemna [04-GEI-S1-306-w-3]
ocena umiejętności wyboru i opracowania informacji zawartych w różnych opracowaniach kartograficznych i bazach danych
04-GEI-S1-306-6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [04-GEI-S1-306-fs-1]
przedstawienie wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych i aktywizacją uwagi oraz twórczego studiowania przez zwracanie się do słuchaczy z krótkimi, inspirują-cymi zapytaniami, część wykładów realizowana na obiekcie w terenie
30
lektura uzupełniająca, praca z podręczni-kiem, wykorzystanie wskazanych publikacji w czasopismach specjalistycznych
17 pisemne i ustne sprawdziany wiedzy [04-GEI-S1-306-w-1]
laboratorium [04-GEI-S1-306-fs-2]
realizacja ćwiczeń laboratoryjnych indywidualnie, bądź w małych grupach
6
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu mająca na celu samodzielne przyswojenie wiedzy, przestudiowanie instrukcji do ćwiczeń, wykonanie sprawozdania z ćwiczeń
3 sprawozdania z ćwiczeń [04-GEI-S1-306-w-2] praca pisemna [04-GEI-S1-306-w-3]
ćwiczenia [04-GEI-S1-306-fs-3]
krótkie prezentacje opracowanych przez studentów zagadnień i dyskusje w grupie
12
przygotowanie prezentacji
6 sprawozdania z ćwiczeń [04-GEI-S1-306-w-2]
ćwiczenia [04-GEI-S1-306-fs-4]
Przygotowanie opracowania wybranych elementów geośrodowiskowych dla obszaru gminy
12
Przygotowanie pracy pisemnej, która jest przykładem opracowania wybranych danych środowiskowych dla potrzeb sporządzania Studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego gminy
4 praca pisemna [04-GEI-S1-306-w-3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)