Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2018

Nazwa modułu: Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej
Kod modułu: 12-PE-ZTP-N1-4PTP
Kod programu: 12-N1PE12.2018
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej ma dostarczyć studentom wiedzy z zakresu form i metod pracy z dziećmi o nieharmonijnym rozwoju (z problemami adaptacyjnymi, dyslektycznymi, niepełnosprawnymi) w różnym wieku. Celem jest umiejętność rozpoznania potrzeb terapeutycznych dziecka i przygotowanie się do rozwoju umiejętności i kompetencji pracy pedagogicznej (na poziomie psychopedagogicznym i terapeutycznym) z dziećmi, u których występują trudności rozwojowe i przejawy zaburzeń zachowania w sytuacjach społecznych i pedagogicznych, w szczególności z problemami w zdrowiu, samodzielności, samoocenie oraz uczeniu się. Student rozwija umiejętności integrowania wiedzy pedagogicznej (teoretycznej) z umiejętnością obserwowania w codziennych sytuacjach, w których ważne jest uwzględnienie kontekstu rozwojowego i opiekuńczo-wychowawczego dziecka oraz ocena obiektywnego poziomu samodzielności i dotychczasowych umiejętności.
Wymagania wstępne:
Zalecana realizacja efektów kształcenia modułów: biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, psychologia rozwojowa, podstawy edukacji wczesnoszkolnej, podstawy pedagogiki specjalnej, podstawy psychologii klinicznej z elementami neurologii dziecięcej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość swoich umiejętności i jest gotowy do ich doskonalenia , jest gotów podjąć odpowiedzialność za relacje terapeutyczne w toku edukacji oraz współpracę ze środowiskiem – specjalistami - wspierającymi ten proces; jest wrażliwy na potrzeby swoich podopiecznych [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K02 [2/5] K_K04 [2/5]
jest przygotowany do poszukiwania źródeł problemów, wymagających oddziaływań terapeutycznych na poziomie oddziaływań w różnych środowiskach (szkoły i poza nią) oraz projektowania określonych form i metod (wychowawczych, psychopedagogicznych, korekcyjno-kompensacyjnych i socjoterapeutycznych) pracy z dziećmi i młodzieżą [_K_2]
K_K03 [2/5] K_K06 [3/5] K_K07 [2/5]
rozwija umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy z psychologicznych podstaw rozwoju dziecka, potrafi określić zakres zaspokojonych i niezaspokojonych potrzeb oraz zewnętrzne i wewnętrzne warunki oddziaływań terapeutycznych; potrafi w sposób spójny korzystać z wiedzy pedagogicznej , rozumie różnice w pracy z dziećmi o zróżnicowanych problemach rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i edukacyjnego [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5]
podejmuje próby diagnozowania sytuacji rozwojowej (indywidualną i społeczna) dziecka i jego środowiska, by projektować formy pracy terapeutycznej; rozumie istotę i zasady kształcenia dzieci o nieharmonijnym rozwoju; potrafi poszukiwać twórcze i innowacyjne metody pracy z dziećmi niepełnosprawnymi oraz ze specyficznymi problemami w rozwoju (wykorzystując różne źródła); [_U_2]
K_U07 [2/5] K_U09 [2/5] K_U11 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę o prawidłowościach procesu rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego dzieci i młodzieży; zna potrzeby rozwojowe dzieci w różnym wieku oraz konsekwencje ich niezaspokojenia, braku wsparcia pedagogicznego oraz zaniedbań środowiska rodzinnego, a także potrzeby dziecka z biologicznymi deficytami i niepełnosprawnego [_W_1]
K_W05 [2/5] K_W06 [3/5]
posiada podstawową wiedzę o typach placówek i modelach pracy edukacyjnej, także z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i procesu uczenia się oraz deficytów, które podlegają pracy korekcyjno-wyrównawczej i terapeutycznej , a także podstaw aksjologicznych pracy z dzieckiem trudnym (nadpobudliwym, agresywnym, biernym, lękowym), niesamodzielnym, z deficytami rozwojowymi, dysleksją oraz niepełnosprawnym [_W_2]
K_W04 [2/5] K_W07 [2/5] K_W10 [3/5] K_W11 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie zakresu opanowania treści wykładów i ćwiczeń
_W_1 _W_2
praca w grupach na ćwiczeniach [_w_2]
sprawdzenie zakresu opanowania wiedzy teoretycznej wraz z umiejętnością jej zastosowania i konfrontacji z intuicją pedagogiczną w działaniach praktycznych, sprawdzenie umiejętności dyskutowania
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt pomocy pedagogicznej i terapeutycznej [_w_3]
opracowanie zbioru pomocy dydaktycznych i terapeutycznych do pracy z dziećmi o nieharmonijnym rozwoju
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
poznanie wybranych zagadnień z zakresu zaburzeń, form pomocy i metod pracy z dzieckiem o nietypowym przebiegu rozwoju (także niepełnosprawnym)
7
opracowanie wskazanego zakresu tematycznego - lektura podstawowa i uzupełniająca
20 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
zajęcia w grupach – dyskusja, generowanie pomysłów prezentacje – pomocy pedagogicznych, dydaktycznych i terapeutycznych
14
studenci tworzą kategorie podlegające ocenie samodzielne opracowanie zestawu pomocy dla wybranych grup dzieci objętych pomocą terapią pedagogiczną
40 praca w grupach na ćwiczeniach [_w_2] projekt pomocy pedagogicznej i terapeutycznej [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)