Profilaktyka społeczna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2018

Nazwa modułu: Profilaktyka społeczna
Kod modułu: 12-PE-AR-S1-7PS
Kod programu: 12-S1PE12.2018
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot profilaktyka społeczna ma przygotować studentów do realizacji zadań profilaktyczno-wychowawczych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych oraz środowisku lokalnym. Studenci zdobywają wiedzę z zakresu diagnostyki proflaktycznej (rozpoznawania stanów zagrożenia moralnego, zdrowotnego, kulturowego, społecznego jednostki, rodziny, grupy) oraz nabywają umiejętności w zakresie konstruowania programu zapobegającego oraz redukującego przejawy niedostosowania społecznego, wykolejenia i paologii społecznej. Tematyka zajęć przybliża różnorodne strategie przydatne w efektywnym organizowaniu procesu profilaktyki, zwłaszcza wobec osób z trudnych środowisk.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki w pracy z osobą lub rodziną wymagającą wsparcia [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K04 [3/5] K_K05 [4/5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktyczno-terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych oraz w środowisku lokalnym wychowanka, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów społeczno-wychowawczych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_2]
K_K03 [4/5] K_K07 [4/5] K_K08 [3/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania stanów zagrożenia moralnego, niedostosowania społecznego lub patologi społecznych dzieci i młodzieży, ich rodzin oraz całego środowiska wychowawczego, potrafi ocenić przydatność konkretnych strategii i metod do realizacji zadań profilaktycznych i terapeutyczno-wychowawczych, a także potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne i terapeutyczne w środowisku lokalnym oraz w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych [_U_1]
K_U03 [3/5] K_U09 [4/5] K_U10 [4/5]
potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie opracowywania strategii działań o charakterze profilaktycznym i terapeutyczno-wyrównawczym, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia [_U_2]
K_U02 [3/5] K_U04 [4/5] K_U08 [4/5]
zna elementarną terminologię używaną w profilaktyce społecznej, ma podstawową wiedzę z zakresu historii kształtowania się koncepcji profilaktyki społecznej w Polsce i na świecie, rozumie istotę działań profilaktycznych w kontekście współczesnych przemian edukacyjnych i cywilizacyjnych, potrafi wskazać cele i zadania profilaktyki podejmowane w placówkach opiekńczo-wychowawczych, edukacyjnych oraz w środowisku lokalnym, zna modele, strategie działań profilaktycznych [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W03 [4/5] K_W09 [4/5]
rozumie i wyjaśnia przyczny problemów patologii i społecznych oraz wskazuje sposoby zapobiegania niewłaściwym zachowaniom dzieci i młodzieży, zna rozporządzenia dotyczące zakresu i organizacji działań prfilaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych na szczeblu centralnym, regionalnym i lokalnym, ma podstawową wiedzę na temat modeli, procedur i faz konstruowania programu proflaktycznego [_W_2]
K_W06 [4/5] K_W07 [3/5] K_W10 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
referat,dyskusja [_w_2]
Sprawdzenie, czy student – korzystając z zdobytej wiedzy teoretycznej, literatury przedmiou i źródeł internetowych – zna przyczyny niewłaściwego zachowania dzieci i młodzieży oraz potrafi przedstawić sposoby zapobiegania pogłębianiu się patologii społecznej
_K_1 _U_1 _W_2
projekt [_w_3]
Sprawdzenie, czy student potrafi przygotować projekt programu z wybramego zakresu profilaktyki dostosowanego do potrzeb i wieku adresata.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_2]
Projekt – omówienie tematyki i zasad przygotowania projektu
3
Wykonanie w dwuosobowych zespołach projektu programu z wybraneogo obszaru profilaktyki
18 projekt [_w_3]
ćwiczenia [_fs_3]
Referat, dyskusja – na temat rozpoznawania osób i środowisk wysokiego ryzyka oraz sposobów zapobiegania niewłaściwym zachowaniom
20
Przygotowanie referatu do dyskusji na podstawie literatury przedmiotu i danych ze źródeł internetowych
15 referat,dyskusja [_w_2]
ćwiczenia [_fs_4]
Analiza opracowanych przez studentów projektów programów profilaktyczno-wychowawczych
7
Przedstawienie w dwuosobowych zespołach projektu programu profilaktyczno-wychowawczego
7 projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)