Podstawy metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2018

Nazwa modułu: Podstawy metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej
Kod modułu: 12-PE-AR-S1-6PMPO
Kod programu: 12-S1PE12.2018
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej ma zapoznać studentów z zagadnieniami i usystematyzowanymi sposobami realizacji celów stojących przed pedagogiką opiekuńczą. Ma zapewnić teoretyczne i praktyczne podstawy stosowania metod i sposobów pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zadaniem realizowanym podczas realizacji treści przedmiotu jest kształtowanie predyspozycji przydatnych w pracy z jednostką, rodziną, grupą oraz kształtowanie umiejętności związanych z organizowaniem pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zajęcia mają rozbudzić w studentach potrzebę budowania wizji samego siebie jako pedagoga opiekuńczo-wychowawczego i asystenta rodziny.
Wymagania wstępne:
zalecana realizacja przedmiotów: Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, Metody aktywizujące w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [_K_1]
K_K07 [4/5]
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_2]
K_K08 [4/5]
potrafi analizować, oceniać, selekcjonować teksty naukowe, formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze; potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U09 [4/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę wychowawczą lub profilaktyczną z dziećmi, młodzieżą, rodziną, czy osobami starszymi [_U_2]
K_U03 [4/5]
umie dokonywać oceny różnych form opieki nad osobami oraz rodzinami wymagającymi wsparcia i opieki, stawiać pytania dotyczące problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania; dokonuje refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy i współpracy z dzieckiem, rodziną, człowiekiem z różnych powodów niesamodzielnym; nad rzeczywistością wychowawczą; nad własnymi działaniami w zakresie opieki i wychowania dzieci, młodzieży i osób starszych [_U_3]
K_U14 [3/5]
ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi; z zakresu metodyki pracy asystenta rodziny; zna problemy pracy wychowawców, asystentów rodziny i funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych; zna potrzeby i problemy osób i rodzin wymagających wsparcia, opieki i pomocy w różnych zakresach w środowisku lokalnym [_W_1]
K_W13 [4/5] K_W15 [4/5]
ma podstawową wiedzę niezbędną do udzielania skutecznej pomocy jednostce, rodzinie oraz grupie społecznej w osiąganiu i utrzymaniu pełni możliwości fizycznych, psychicznych i społecznych w środowisku zamieszkania i/lub placówce opiekuńczo-wychowawczej; ma podstawową wiedzę dotyczącą przydatności pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w prawidłowej i zgodnej z zasadami bezpieczeństwa organizacji struktur edukacyjnych oraz poszukiwań możliwości minimalizacji zagrożeń dla wychowania [_W_2]
K_W16 [3/5] K_W17 [3/5]
ma podstawową wiedzę mającą mu umożliwić osobiste i twórcze poszukiwanie własnej pedagogiki /pedagogii/; doprowadzenie do krytycznego i refleksyjnego wzbogacania i tworzenia własnego, indywidu¬alnego stylu pedagogicznego [_W_3]
K_W18 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas wykładów i literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
_W_1 _W_2 _W_3
kolokwium [_w_2]
sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas ćwiczeń i literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
_W_2 _W_3
ocena prezentacji referatów przez studentów [_w_3]
ocena referatu dotyczącego metodycznego postępowania w pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych w konkretnych instytucjach
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
metoda wykładu z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych połączonego z prezentacją literatury, materiałów źródłowych
15
lektura literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
10 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
przygotowanie i przedstawienie plany pracy –zajęcia warsztatowe z zastosowaniem metod poszukujących, burzy mózgów, dyskusji; praca z tekstem, analiza przypadków
15
samodzielna analiza przypadków oraz stworzenie planu pracy z wykorzystaniem metod pracy opiekuńczo-wychowawczej
25 kolokwium [_w_2] ocena prezentacji referatów przez studentów [_w_3]
ćwiczenia [_fs_3]
prezentacja przez studentów referatów z wykorzystaniem pokazu audiowizualnego
15
Przygotowanie referatu na podstawie literatury przedmiotu
20 ocena prezentacji referatów przez studentów [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)