Instytucje opiekuńczo - wychowawcze Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2018

Nazwa modułu: Instytucje opiekuńczo - wychowawcze
Kod modułu: 12-PE-AR-S1-2IOW
Kod programu: 12-S1PE12.2018
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 1
Opis:
Przedmiot Instytucje opiekuńczo-wychowawcze ma umożliwić studentom zapoznanie się z organizacyjnymi i pedagogicznymi podstawami funkcjonowania współczesnych form opiekuńczo-wychowawczych, a w efekcie – lepsze przygotowanie do pracy przyszłych wychowawców w tychże placówkach. Studenci poznają funkcjonujące obecnie w Polsce instytucje opiekuńczo-wychowawcze, a także poznają nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle najnowszych rozwiązań europejskich. Zajęcia te pozwalają poznać problemy, z jakimi borykają się placówki opiekuńczo-wychowawcze. Tematyka zajęć ma pobudzić studentów do krytycznej oceny różnych form opieki nad dzieckiem i do refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy z dzieckiem i rodziną potrzebującą wsparcia z różnych powodów. Istotne jest, aby studenci potrafili stawiać pytania o problemy opieki nad dzieckiem i możliwości ich rozwiązania bowiem każdy wychowawca powinien mieć przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych, a także musi wykazywać aktywność i oznaczać się wytrwałością w realizacji działań w zakresie pedagogiki opiekuńczej
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej; współczesne tendencje w opiece nad dzieckiem
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, a także wykazuje aktywność i oznacza się wytrwałością w realizacji zespołowych działań w zakresie pedagogiki opiekuńczej, jest odpowiedzialny za swoje projekty i działania [_K_1]
K_K03 [2/5] K_K08 [2/5]
Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania wychowawcze oraz opiekuńcze, a także jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej [_K_2]
K_K04 [2/5] K_K07 [2/5]
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki opiekuńczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych oraz działalności instytucji opiekuńczo- wychowawczych i potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ten temat [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U03 [2/5] K_U06 [1/5] K_U14 [2/5]
Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role oraz ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, a także potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł; potrafi włączyć się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych [_U_2]
K_U04 [2/5] K_U09 [2/5] K_U13 [2/5]
Ma elementarną wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej i opiekuńczej, różnych środowiskach wychowawczych i ich specyfice; ma podstawową wiedzę na temat procesu wdrażania jednostki do życia w społeczeństwie biorąc pod uwagę aspekt rozwojowy i osobowościowy, jak i społeczno-kulturowe uwarunkowania [_W_1]
K_W05 [1/5] K_W10 [2/5] K_W15 [2/5]
Zna i potrafi wskazać cele, strukturę organizacji i funkcjonowanie różnych instytucji wychowawczych i opiekuńczych oraz potrafi wskazać i scharakteryzować nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle najnowszych rozwiązań europejskich [_W_2]
K_W07 [3/5] K_W11 [2/5] K_W14 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej.
_W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i analizowania działalności wybranych instytucji opiekuńczo-wychowawczych i zagadnień z nią związanych.
_U_1 _W_1 _W_2
projekt [_w_3]
Sprawdzenie czy student potrafi przedstawić opis zmian koniecznych i potrzebnych – jego zdaniem - do lepszego funkcjonowania wybranych instytucji opiekuńczo-wychowawczych z uwzględnieniem najnowszych europejskich rozwiązań w dziedzinie opieki instytucjonalnej (próba stworzenia nowego, lepszego modelu instytucji opiekuńczo-wychowawczej)
_K_1 _K_2 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
Lektura uzupełniająca, analiza dokumentów, rozporządzeń, ustaw; praca z tekstem
7 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Metoda projektów
6
Wykonanie grupowego projektu dotyczącego zmian w działalności instytucji opiekuńczo-wychowawczych
10 projekt [_w_3]
ćwiczenia [_fs_3]
Prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy
6
Zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji
10 prezentacja [_w_2]
ćwiczenia [_fs_4]
Analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
3
Przygotowanie lektury do dyskusji
3 egzamin pisemny [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)