Projektowanie działań w środowisku Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2018

Nazwa modułu: Projektowanie działań w środowisku
Kod modułu: 12-PE-AR-S1-7PDS
Kod programu: 12-S1PE12.2018
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu jest dostarczenie wiedzy niezbędnej do świadomego planowania i organizowania pracy edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej, terapeutycznej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Kształtowanie u studentów umiejętności samodzielnego poszukiwania i wyboru wartościowych przykładów działań społecznych we własnym w środowisku lokalnym; odpowiedniej ich dokumentacji, poddania krytycznej analizie i ocenie oraz autoprezentacji własnych poszukiwań na ćwiczeniach. Celem modułu jest przygotowanie studentów do podejmowania działań pedagogicznych ukierunkowanych na aktywne kształtowanie sytuacji edukacyjnych. Zdobycie i rozwój kompetencji pedagogicznych w zakresie konstruowania, realizacji i ewaluacji projektów. Problematyka oscyluje wokół takich zagadnień jak: historia i teraźniejszość metody projektów; planowanie i organizacja pracy; przygotowanie rzeczowe i metodyczne, kontrola wykonania planu; zróżnicowany charakter projektów; fazy wykonywania zadań projektowych, czynności, ewaluacja; zalety metody projektów (aktywność badacza, projekty jako czynne metody uczenia się, debategraf , praca zespołowa, ocenianie w projekcie, przykłady wzorcowe projektów); kierowanie projektami; metoda organizowania środowiska, metoda grupowa, animacja społeczno-kulturalna we współpracy z rodzicami; dostosowanie metody projektów do potrzeb dzieci, młodzieży, dorosłych.
Wymagania wstępne:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną zdobytą w ramach przedmiotów realizowanych w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: pedagogiki ogólnej, pedagogiki społecznej, psychologii, socjologii, dydaktyki.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania działań w środowisku, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] K_K03 [4/5] K_K04 [4/5]
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych [_K_2]
K_K05 [4/5] K_K06 [4/5] K_K07 [4/5] K_K08 [4/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze (obserwacji, interpretacji zjawisk społecznych, planowania, projektowania działań aktywizujących siły ludzkie) pozwalające na rozwiązywanie typowych zadań, problemów w formie projektów; analizuje powiązania zjawisk społecznych z różnymi obszarami działalności pedagogicznej i łączy z działalnością pedagoga opiekuńczo-wychowawczego i asystenta rodziny; umie wykorzystać opracowane i opisane w literaturze projekty edukacyjne do realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy rodzinie (sporządzanie planu pracy z rodziną; doskonalenie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny, doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stwarzających trudności wychowawcze; wypełnianie ról społecznych) [_U_1]
K_U01 [4/5] K_U02 [4/5] K_U03 [4/5] K_U04 [4/5]
stosuje uzyskaną wiedzę z zakresu projektowania w konkretnych sytuacjach edukacyjnych; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej; umie samodzielnie i w grupie opracować projekt działań w zakresie partycypacji społecznej, aktywizacji, rozwiązywania problemów jednostek, grup, zbiorowości, rodziny, społeczności lokalnej; umie pracować w zespole [_U_2]
K_U07 [4/5] K_U08 [4/5] K_U09 [4/5] K_U10 [4/5] K_U11 [4/5] K_U13 [4/5]
ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, o miejscu, znaczeniu planowania i projektowania działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych, profilaktycznych w pedagogice oraz o ich specyfice przedmiotowej (elementy i fazy projektowania) i metodologicznej [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W03 [4/5] K_W04 [4/5] K_W05 [4/5] K_W06 [4/5] K_W12 [4/5]
ma elementarną wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej, o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej: edukacyjnej, animacyjnej, pomocowej, terapeutycznej, profilaktycznej m.in. wspieranie osób niewydolnych, wspieranie funkcjonowania rodziny w środowisku lokalnym; środowiskowy projekt edukacyjny [_W_2]
K_W08 [4/5] K_W10 [4/5] K_W13 [4/5] K_W15 [4/5] K_W16 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
portfolio [_w_1]
Sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności samodzielnie poszukiwać i wybierać wartościowe przykłady działań społecznych we własnym w środowisku lokalnym; odpowiednio je dokumentuje, poddaje krytycznej analizie i ocenie – pisemny komentarz i prezentuje na ćwiczeniach
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt [_w_2]
Sprawdzenie czy student umie pracować zarówno indywidualnie, jak i współpracować w grupie, podejmując działania zespołowe, angażuje się we współpracę, potrafi dostrzegać potrzeby i oczekiwania indywidualne i społeczne, istniejące problemy i projektować działania w środowisku sprzyjające ich rozwiązywaniu, czynnie i twórczo uczestniczy w opracowaniu projektu, prezentacji oraz próbnej realizacji jego elementów w ramach ćwiczeń.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
Analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień, w oparciu o teksty źródłowe szczegółowe i poszerzające problematykę. Przedstawienie indywidualnych portfolio, analiza i ocena. Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie. Metody problemowe: metody aktywizujące – dyskusja z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej.
15
samodzielne poszukiwanie, selekcja i analiza inspirujących, wartościowych i merytorycznie uzasadnionych przykładów działań społecznych, praktyk, projektów z uwzględnieniem przykładów polskich i zagranicznych; opracowanie zebranego materiału w formie portfolio i zaprezentowanie na forum grupy
15 portfolio [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Zajęcia warsztatowe, praca w grupach, analiza i ocena projektów działań w środowisku. Metody podające: objaśnienie i/lub wyjaśnienie. Metody problemowe: metody aktywizujące - dyskusja z prezentacją materiału ilustracyjnego w formie multimedialnej, metoda projektów.
15
opracowanie w grupach projektów: aktywizujących siły ludzkie, organizujących społeczne i rzeczowe składniki środowiska na rzecz dzieci, młodzieży, dorosłych i osób niewydolnych – pomoc, profilaktyka, wsparcie społeczne, praca w zespołach
15 projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)