Podstawy i metodyka zajęć technicznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2018

Nazwa modułu: Podstawy i metodyka zajęć technicznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Kod modułu: 12-PE-WIP-S1-5PMZT
Kod programu: 12-S1PE12.2018
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Podstawy i metodyka zajęć technicznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym przygotowuje studenta do podjęcia w działalności pedagogicznej zagadnień dotyczących wychowania przez pracę, kształcenia politechnicznego i orientacji zawodowej. Student przygotowujący się do działalności pedagogicznej nabywa umiejętności planowania i organizowania pracy, poznaje podstawowe zasady bezpieczeństwa, osiąga podstawowy poziom orientacji ogólnotechnicznej, rozpoznaje różne materiały i dobiera je do prac wytwórczych, uzyskuje przygotowanie merytoryczne i metodyczne do prowadzenia zajęć z uwypukleniem treści technicznych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie zagadnień technicznych i wagi tego zakresu działalności w życiu społecznym, podejmuje działania związane z aktualnym i przyszłym tworzeniem własnej koncepcji pracy pedagogicznej w klasach I-III i w przedszkolu [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K03 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K02 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K07 [3/5] KNO_K02 [3/5]
współpracuje z innymi osobami z różnych środowisk w związku z planowaniem i realizacją projektów edukacyjnych; ma świadomość wartości i poszanowania dziedzictwa naturalnego i kulturalnego regionu, kraju lub świata oraz dostrzega jego ważność i aktualność dla budowania społeczeństwa obywatelskiego [_K_2]
K_K07 [3/5] K_K09 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K03 [2/5] KN_K08 [3/5]
potrafi wykonać proste działania techniczne z wykorzystaniem prostych narzędzi; rozpoznaje różne materiały i dobiera je do prac wytwórczych – określa ich właściwości i zastosowanie w życiu codziennym; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach profesjonalnych z wykorzystaniem zdolności twórczych i rozwojem zainteresowań sztuką [_U_1]
K_U09 [4/5] K_U13 [3/5] K_U15 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U06 [3/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [3/5] KN_U10 [2/5] KN_U13 [3/5]
umie zaplanować, zorganizować (dobrać typowe dla edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej środki, metody, formy i warunki kształcenia), skontrolować i ocenić pracę i wyniki pracy dzieci podczas zajęć technicznych [_U_2]
K_U09 [4/5] KN_U07 [4/5]
potrafi przygotować pracę pisemną w zakresie podstaw nauczania techniki, umie przygotować wystąpienie ustne wsparte prezentacją multimedialną [_U_3]
K_U04 [4/5] K_U06 [3/5] KN_U04 [4/5] KN_U17 [3/5] KN_U18 [3/5]
ma podstawową wiedzę ogólnotechniczną w zakresie wytwarzania, rodzajów i wartości wytworów technicznych. Zna proces powstawania przedmiotów od pomysłu do wytworu; rozpoznaje różne materiały i dobiera je do prac wytwórczych; ma podstawową wiedzę z nauk ścisłych niezbędną do zrozumienia procesów technicznych [_W_1]
K_W02 [3/5] K_W13 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W03 [3/5] KN_W04 [4/5] KN_W15 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat projektowania procesów dydaktycznych w zakresie nauczania techniki; zna zasady wykorzystywania komputerów i technik informatycznych w nauczaniu techniki [_W_2]
K_W08 [3/5] K_W09 [3/5] K_W13 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W04 [4/5] KNO_U03 [3/5]
posiada podstawową wiedzę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy – posiada niezbędna wiedzę w zakresie udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej [_W_3]
K_W17 [4/5] KN_W11 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści przekazanych podczas zajęć oraz uzyskanych na podstawie literatury
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności napisania tekstu wspartego prezentacją multimedialną przeznaczonego do ustnego wygłoszenia, ocena formułowania indywidualnych opinii i argumentów podczas dyskusji
_K_1 _U_3 _W_1
projekt [_w_3]
sprawdzenie czy student potrafi przygotować i zrealizować jednostkę dydaktyczną na podstawie przygotowanego konspektu zajęć z uwypukleniem treści technicznych oraz przeprowadzenia na jego podstawie zajęć grupowych
_K_2 _U_1 _U_2 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_2]
prezentacje metoda projektów – przedstawienie konspektu z przeprowadzeniem dyskusji nad tematem wybranym do realizacji
60
przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat wybranego zagadnienia technicznego lektura uzupełniająca, praca z tekstem, pozyskanie materiałów ze źródeł elektronicznych przygotowanie konspektu zajęć z uwypukleniem treści technicznych oraz przygotowanie się do przeprowadzenia na jego podstawie zajęć grupowych
60 kolokwium [_w_1] prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)