Profilaktyka i promocja zdrowia w szkole Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2018

Nazwa modułu: Profilaktyka i promocja zdrowia w szkole
Kod modułu: 12-PE-ZTP-S1-2PIPZ
Kod programu: 12-S1PE12.2018
Semestr: semestr letni 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot profilaktyka i promocja zdrowia w szkole ma przygotować przyszłych nauczycieli do realizacji zadań profilaktyczno-zdrowotnych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Studenci, na bazie współczesnej filozofii zdrowia oraz koncepcji promocji zdrowia, zapoznają się z praktycznymi rozwiązaniami profilaktyki i promocji zdrowia w kraju i na świecie. Zajęcia te przybliżają różnorodne rozwiązania merytoryczne i metodyczne przydatne w twórczym i efektywnym organizowaniu procesu profilaktyki i promocji zdrowia. Tematyka zajęć ma inspirować przyszłych nauczycieli do innowacji i nowatorskich rozwiązań metodycznych w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia oraz uczyć konsekwencji działania. Ważne jest, aby przyszli nauczyciele – kształtując postawy wychowanków wobec zdrowia – mieli osobiste przeświadczenie o słuszności swego stanowiska i podejmowanych działań, a ich postawa zdrowotna na co dzień ilustrowała głoszone przez nich wartości.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki pedagoga zdrowia [_K_1]
K_K01 [2/5] K_K04 [2/5] KN_K01 [2/5] KN_K04 [2/5] KN_K05 [2/5] KNO_K02 [2/5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktyczno-zdrowotnych, terapeutycznych zarówno w placówkach szkolnych, jak również w środowisku lokalnym wychowanka, charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów zdrowotno-wychowawczych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_2]
K_K03 [1/5] K_K08 [2/5] KN_K01 [2/5] KN_K02 [2/5] KN_K06 [2/5] KN_K07 [2/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania sytuacji zdrowotno-społecznej dziecka, kultury zdrowotnej jego rodziny oraz całego środowiska wychowawczego, potrafi ocenić przydatność konkretnych strategii i metod do realizacji zadań profilaktycznych i wychowawczo-zdrowotnych, a także potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczno-zdrowotne, terapeutyczne w placówkach szkolnych [_U_1]
K_U03 [1/5] K_U09 [2/5] KNO_U01 [1/5] KN_U03 [1/5] KN_U07 [2/5]
potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł wiedzy i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie opracowywania strategii działań o charakterze profilaktyczno-zdrowotnym i terapeutyczno-wyrównawczym, posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia [_U_2]
K_U04 [1/5] K_U08 [2/5] KN_U04 [1/5] KN_U14 [2/5] KN_U15 [2/5]
ma elementarną terminologię używaną w profilaktyce i pedagogice zdrowia, ma podstawową wiedzę z zakresu historii kształtowania się koncepcji promocji zdrowia w Polsce i na świecie oraz rozumie jej źródeł, a także zna współczesną filozofię zdrowia oraz istotę idei promocji zdrowia, potrafi wskazać cele i zadania profilaktyki i promocji zdrowia, zna modele i podstawowe zasady zdrowego stylu życia, [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W03 [2/5] K_W05 [1/5] KNO_W01 [2/5] KN_W01 [1/5] KN_W02 [2/5] KN_W14 [1/5]
rozumie i wyjaśnia przyczyny chorób cywilizacyjnych oraz wskazuje sposoby ich zapobiegania, zna rozporządzenia dotyczące podejmowanych w szkole działań profilaktyczno-wychowawczych i zdrowotnych, ma podstawową wiedzę na temat modeli, procedur i faz konstruowania autorskiego programu profilaktyki i edukacji zdrowotnej [_W_2]
K_W06 [2/5] K_W09 [2/5] K_W16 [1/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_W10 [1/5] KNO_U03 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
test [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie, czy student – korzystając z zdobytej wiedzy teoretycznej, literatury przedmiotu i źródeł internetowych – potrafi przedstawić współczesne problemy zdrowotno-wychowawcze dzieci i młodzieży oraz omówić społeczno-cywilizacyjne zagrożenia zdrowia
_K_1 _K_2 _U_1 _W_2
projekt [_w_3]
sprawdzenie, czy student potrafi przygotować projekt programu z wybranego zakresu profilaktyki i promocji zdrowia, dostosowanego do potrzeb i wieku adresata
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
lektura uzupełniająca, analiza Narodowego Programu Zdrowia oraz ustaw i przepisów dotyczących zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą
5 test [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
projekt prezentacja – na temat współczesnych problemów wychowawczo-zdrowotnych dzieci i młodzieży oraz społeczno-cywilizacyjnych zagrożeń zdrowia analiza opracowanych przez studentów projektów autorskich programów profilaktyczno-zdrowotnych
15
wykonanie w dwuosobowych zespołach projektu autorskiego programu z wybranego zakresu profilaktyki i promocji zdrowia przygotowanie prezentacji na podstawie literatury przedmiotu i danych ze źródeł internetowych materiału do prezentacji przygotowanie w dwuosobowych zespołach prezentacji projektu programu z wybranego zakresu profilaktyki i promocji zdrowia
30 prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)