Główne doktryny i systemy pedagogiczne Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2018

Nazwa modułu: Główne doktryny i systemy pedagogiczne
Kod modułu: 12-PE-S1-1GDSP
Kod programu: 12-S1PE12.2018
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
„główne doktryny i systemy pedagogiczne” to przedmiot nauczania akademickiego, który stanowi wprowadzenie w szeroko pojętą problematykę nauk pedagogicznych. Pełni on funkcję ogólnego, propedeutycznego, a zarazem naukowo-aksjologicznego fundamentu dla studiów pedagogicznych. Przedmiot ma na celu: wprowadzenie studentów w wiedzę na temat doktryn i systemów pedagogicznych; przygotowanie do rozumienia i posługiwania się podstawowymi kategoriami używanymi w badaniach nad edukacją i wychowaniem; ukazanie możliwości analizy odmiennych koncepcji wychowania, rekonstruowania ich założeń i ideologii; zaprezentowanie zróżnicowania doktryn i systemów pedagogicznych, które mogą być z powodzeniem wykorzystywane w praktyce edukacyjnej.
Wymagania wstępne:
zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, teoretyczne podstawy wychowania, historia filozofii
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego [_K_1]
K_K01 [3/5]
wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań; angażuje się we współpracę [_K_2]
K_K02 [3/5]
posiada podstawowe umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat głównych doktryn i systemów pedagogicznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych [_U_1]
K_U01 [4/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu głównych doktryn i systemów pedagogicznych w celu analizy podstawowych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych, potrafi generować oryginalne rozwiązania problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych [_U_2]
K_U02 [3/5] K_U09 [3/5]
potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, posiada umiejętność konstruowania pisemnych i ustnych uzasadnień na tematy dotyczące głównych doktryn i systemów pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych [_U_3]
K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie podstawowym, ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W08 [3/5]
ma podstawową wiedzę o źródłach i rozwoju głównych doktryn i systemów pedagogicznych oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk, [_W_2]
K_W02 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę o głównych doktrynach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania [_W_3]
K_W03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów, ćwiczeń oraz lektury uzupełniającej
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i interpretacji wybranych doktryn i systemów pedagogicznych
_K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_3
kolokwium [_w_3]
sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń
_K_1 _U_1 _U_3 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
lektura uzupełniająca, praca z tekstem
30 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy Analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
15
zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji Przygotowanie tekstów do dyskusji
40 prezentacja [_w_2] kolokwium [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)