Czytanie partytur z literaturą specjalistyczną 1/PZ Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-S2EM12.2018

Nazwa modułu: Czytanie partytur z literaturą specjalistyczną 1/PZ
Kod modułu: 13-EM-PZ-S2-CPL1
Kod programu: 13-S2EM12.2018
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Moduł Czytanie partytur z literaturą specjalistyczną 1 (kontynuacja modułu Czytanie partytur na studiach I stopnia) umożliwia poszerzenie wiedzy i umiejętności dotyczących zagadnień techniki czytania partytur. W oparciu o repertuar i literaturę specjalistyczną poszerza informacje na temat partytury klasycznej i współczesnej (z uwzględnieniem grafiki w partyturach awangardowych). Pozwala jednocześnie na dokonanie wszelkich możliwych analiz mających na celu poznanie techniki tworzenia stosowanej przez danego kompozytora, jego instrumentacji i środków wyrazowych. Dzięki Czytaniu partytur z literaturą specjalistyczną 1 student doskonali umiejętność w grze a’vista partytury na fortepianie oraz w konstruowaniu wyciągu fortepianowego co z pewnością korzystnie wpłynie na zespołową współpracę z innymi muzykami czy przyszłą samodzielną pracę dyrygenta.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja kierunkowych efektów kształcenia dla studiów I stopnia oraz realizacja efektów kształcenia modułów: Chór 1, Dyrygowanie 1, Harmonia 1, Instrument 1, Kształcenie słuchu 1, Wybrane zagadnienia muzyki współczesnej 1.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ugruntowanie wiedzy na temat elementów dzieła muzycznego, ich wzajemnych relacji oraz budowy formalnej utworów. [13-EM-PZ-S2-CPL1_1]
K_W04 [3/5] K_W05 [3/5]
Poszerzenie znajomości literatury specjalistycznej (szczególnie wokalnej) i wiedzy o stylach muzycznych. [13-EM-PZ-S2-CPL1_2]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5] K_W03 [3/5] K_W07 [3/5] K_W09 [3/5]
Doskonalenie umiejętności posługiwania się ze zrozumieniem partyturą bądź jej fragmentem. [13-EM-PZ-S2-CPL1_3]
K_U08 [3/5] K_U15 [3/5]
Doskonalenie biegłości w zakresie czytania a vista. [13-EM-PZ-S2-CPL1_4]
K_U08 [3/5]
Doskonalenie sprawności w konstruowaniu wyciągu fortepianowego na podstawie fragmentu partytury. [13-EM-PZ-S2-CPL1_5]
K_U15 [3/5]
Przygotowanie do swobodnego posługiwania się partyturami podczas zajęć z dyrygowania oraz w prowadzeniu zespołów muzycznych. [13-EM-PZ-S2-CPL1_6]
K_U08 [3/5] K_K02 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
odpowiedź ustna [CPL1_w_1]
Weryfikacja wiedzy teoretycznej w oparciu o treść zajęć.
13-EM-PZ-S2-CPL1_3 13-EM-PZ-S2-CPL1_4 13-EM-PZ-S2-CPL1_6
praca pisemna [CPL1_w_2]
Sprawdzenie przygotowanego wyciągu fortepianowego wskazanej partytury.
13-EM-PZ-S2-CPL1_5
wystąpienie praktyczne [CPL1_w_3]
Weryfikacja praktycznych umiejętności czytania partytur.
13-EM-PZ-S2-CPL1_3 13-EM-PZ-S2-CPL1_4 13-EM-PZ-S2-CPL1_6
aktywność na zajęciach [CPL1_w_4]
Weryfikacja aktywnego pod względem teoretyczno-praktycznym przygotowania do zajęć.
13-EM-PZ-S2-CPL1_1 13-EM-PZ-S2-CPL1_2 13-EM-PZ-S2-CPL1_3 13-EM-PZ-S2-CPL1_4 13-EM-PZ-S2-CPL1_5 13-EM-PZ-S2-CPL1_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [CPL1_fs_1]
1.Tradycyjna metoda wykładowa polegająca na ustnym przypomnieniu, przedstawieniu i wyjaśnieniu zagadnień dotyczących modułu. 2. Metody oparte na obserwacji i ćwiczeniach: przedstawianie i wyjaśnianie danego zagadnienia przy pomocy przykładowych partytur, w tym możliwość analizy (również słuchowej), czytania a vista fragmentów partytur oraz konstruowania wyciągu fortepianowego. 3. Czytanie partytury a vista lub z jej wcześniejszym przygotowaniem.
15
1. Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie wskazanych zagadnień dotyczących modułu. 2. Przygotowanie do ćwiczeń, również w formie pisemnej (wyciąg fortepianowy), poprzez samodzielną pracę wykorzystującą metody omawiane na zajęciach. 3. Doskonalenie metody a’vista, utrwalanie prawidłowych nawyków transpozycji głosów.
15 odpowiedź ustna [CPL1_w_1] praca pisemna [CPL1_w_2] wystąpienie praktyczne [CPL1_w_3] aktywność na zajęciach [CPL1_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)