Pedagogika ogólna Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-S2EM12.2018

Nazwa modułu: Pedagogika ogólna
Kod modułu: 13-EM-S2-PPO
Kod programu: 13-S2EM12.2018
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu pedagogiki niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno—pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012.) Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu: 1. Teoretyczne podstawy konstruowania szkolnych programów wychowawczych. 2. Współpraca nauczyciela z opiekunami ucznia (rodzicami) – ramy formalne zasad kooperacji z rodzicami, prawa i obowiązki rodziców wobec szkoły, zasady działania rad rodziców, zasady dobrej komunikacji z rodzicami, projektowanie spotkań (zajęć) zbiorowych i indywidualnych z rodzicami. 3. Współdziałanie wychowawcy z innymi instytucjami wspierającymi pracę szkoły (poradnia psychologiczno—pedagogiczna, policja, ośrodek opieki społecznej itp.). 4. Nauczyciel jako wychowawca i opiekun ucznia w szkole – analiza zakresów pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej. 5. Praca wychowawcza z klasą szkolną — analiza cech i procesów społecznych klasy, dyscyplinowanie i mo-tywowanie, komunikacja z grupą uczących się. 6. Planowanie i organizacja pracy wychowawczej (analiza i ocena programów wychowawczych, prowadzenie dokumentacji, projekty zajęć w ramach godzin wychowawczych, planowanie pozalekcyjnych i pozaszkolnych form pracy wychowawczej – wycieczki, zabawy, uroczystości klasowe i szkolne) 7. Koszty i przychody w pracy nauczyciela (medialny wizerunek nauczyciela, zjawiska szoku startu zawodowego i wypalenia zawodowego, radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy, rola zawodowa wobec innych ról społecznych: rodzica, partnera, obywatela)
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada umiejętność współpracy i przewodniczenia działaniom w obrębie zespołowych przedsięwzięć i projektów artystycznych, edukacyjnych i kulturalnych. [13-EM-S2-PPO_K_1]
K_K04 [3/5] K_K10 [3/5] K_K11 [3/5]
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności. [13-EM-S2-PPO_K_2]
KN2_K03 [3/5] KN2_K04 [3/5]
Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. [13-EM-S2-PPO_K _3]
KN2_K02 [3/5] KN2_K03 [3/5]
Posiada wysoki poziom umiejętności związany z teoretycznym i praktycznym zastosowaniem pedagogiki. [13-EM-S2-PPO_U_1]
K_U16 [3/5] KN2_W05 [3/5]
Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. [13-EM-S2-PPO_U_2]
KN2_W10 [3/5] KN2_W11 [3/5] KN2_U01 [3/5] KN2_U02 [3/5] KN2_U03 [3/5]
Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. [13-EM-S2-PPO_U_3]
KN2_U05 [3/5]
Umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z oso-bami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces. [13-EM-S2-PPO_U_4]
KN2_U06 [3/5]
Zna najważniejsze koncepcje pedagogiki, w tym współczesne koncepcje edukacji artystycznej. [13-EM-S2-PPO_W_1]
K_W14 [3/5] K_W15 [3/5]
Posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się. [13-EM-S2-PPO_W_2]
KN2_W01 [3/5] KN2_W02 [3/5] KN2_W03 [3/5]
Posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu. [13-EM-S2-PPO_W_3]
KN2_W06 [3/5] KN2_W07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test [13-EM-S2-PPO_w_1]
Orientacja i znajomość teorii i koncepcji pedago-gicznych, ich wdrożeń w praktyce pedagogicznej, wymogów zawodowych nauczyciela.
13-EM-S2-PPO_K _3 13-EM-S2-PPO_U_1 13-EM-S2-PPO_U_2 13-EM-S2-PPO_W_1 13-EM-S2-PPO_W_2 13-EM-S2-PPO_W_3
Egzamin [13-EM-S2-PPO_w_2]
Znajomość literatury pedagogicznej, tradycji i nowoczesnych koncepcji pedagogicznych.
13-EM-S2-PPO_K_1 13-EM-S2-PPO_K_2 13-EM-S2-PPO_K _3 13-EM-S2-PPO_U_1 13-EM-S2-PPO_U_2 13-EM-S2-PPO_U_3 13-EM-S2-PPO_U_4 13-EM-S2-PPO_W_1 13-EM-S2-PPO_W_2 13-EM-S2-PPO_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [13-EM-S2-PPO_fs_1]
Metoda asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych)
15
Opracowanie wiedzy pochodzącej z wykładów, studia nad literaturą przedmiotu, przygotowanie się do testu końcowego
15 Test [13-EM-S2-PPO_w_1]
ćwiczenia [13-EM-S2-PPO_fs_2]
Metody poszukujące: dyskusja, gry dydaktyczne i inne metody symulacyjne, analiza aktów prawnych i dokumentacji szkolnej, Metody ćwiczeniowe: analizowanie i projektowanie elementów programów wychowawczych, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy wychowawczej – wzory planów i programów działań pedagogicznych. Metody podające: analiza literatury przedmiotu.
30
(brak informacji)
0 Egzamin [13-EM-S2-PPO_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)