Pedagogika szkolna na III i IV etapie edukacyjnym Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-S2EM12.2018

Nazwa modułu: Pedagogika szkolna na III i IV etapie edukacyjnym
Kod modułu: 13-EM-S2-PSEE
Kod programu: 13-S2EM12.2018
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł wyposaża studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje psychologiczne konieczne do nauczania na III i IV etapie edukacyjnym. Efekty zostały opracowane zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 17 stycznia 2012r. Realizowane treści kształcenia: 1. Struktura szkolnictwa w Polsce (etapy kształcenia, typy i rodzaje szkół wg różnych kryteriów podziału, drożność i powszechność kształcenia a zjawisko wykluczenia) 2. Zarządzanie szkołą (organy prowadzące i nadzorujące szkołę, zjawisko zamykania szkół i jego ekonomicz-ne konteksty, niepaństwowe instytucje i organizacje prowadzące szkoły, obowiązek szkolny a nauczanie domowe ucznia) 3. Ewaluacja jakości pracy szkoły (podejście humanistyczne i scjentystyczne, tryb, narzędzia i inne ramy formalne pomiaru jakości pracy szkoły, programy naprawcze, rankingi szkół i ich znaczenie, wartość dodana itp.) 4. Szkoła i nauczyciel wobec innych instytucji publicznych wspierających jego pracę (poradnia psychologiczno‐pedagogiczna, policja, związki wyznaniowe, ośrodki opieki społecznej, itp.). 5. Polski system edukacji na tle systemów w innych krajach (w UE oraz spoza UE). 6. Zasady uzyskiwania i rozszerzania kwalifikacji pedagogicznych (awans zawodowy, system kształcenia i doskonalenia zawodowego, wymagania formalne a rzeczywiste kompetencje pedagogiczne) 7. Struktura zespołów nauczycielskich (nauczyciel jako podwładny, współpracownik i przełożony, relacja do pozaszkolnych władz oświatowych)
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu: Pedagogiczne podstawy edukacji szkolnej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Dysponując zdobytą na studiach wiedzą i doświadczeniem potrafi właściwie reagować na wyzwania artystyczne i edukacyjne współczesnej kultury oraz rynku sztuki i pracy. [13-EM-S2-PSEE_K_1]
K_K01 [3/5] K_K07 [3/5]
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności. [13-EM-S2-PSEE_K_2]
KN2_K03 [3/5] KN2_K04 [3/5]
Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela [13-EM-S2-PSEE_K_3]
KN2_K01 [3/5] KN2_K02 [3/5]
Jest przygotowany do pracy i współpracy w zespołach w ramach projektów i przedsięwzięć artystycznych, edukacyjnych i promujących sztukę oraz kulturę artystyczną. [13-EM-S2-PSEE_U_1]
K_U06 [3/5]
Kompetentnie i odpowiedzialnie podchodzi do prezentacji własnej twórczości oraz wystąpień promujących sztukę. [13-EM-S2-PSEE_U_2]
K_U07 [3/5] K_U13 [3/5]
Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do po-trzeb i możliwości uczniów. [13-EM-S2-PSEE_U_3]
KN2_U01 [3/5] KN2_U02 [3/5]
Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów. [13-EM-S2-PSEE_U_4]
KN2_U05 [3/5]
Umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces. [13-EM-S2-PSEE_U_5]
KN2_U06 [3/5]
Dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstualnych uwarunkowań sztuki i uwikłań wytworu artystycznego w konteksty historyczne i kulturowe. [13-EM-S2-PSEE_W_1]
K_W09 [3/5]
Posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się. [13-EM-S2-PSEE_W_2]
KN2_W01 [3/5] KN2_W02 [3/5] KN2_W03 [3/5] KN2_W05 [2/5]
Posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzysty-waniu. [13-EM-S2-PSEE_W_3]
KN2_W06 [3/5] KN2_W07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt indywidualny i zespołowy [13-EM-S2-PSEE_w_1]
Znajomość literatury pedagogicznej, teorii, innowacyjność w działaniach dydaktycznych, odniesienie do praktyki pedagogicznej.
13-EM-S2-PSEE_K_1 13-EM-S2-PSEE_K_2 13-EM-S2-PSEE_K_3 13-EM-S2-PSEE_U_1 13-EM-S2-PSEE_U_2 13-EM-S2-PSEE_U_3 13-EM-S2-PSEE_U_4 13-EM-S2-PSEE_U_5 13-EM-S2-PSEE_W_1 13-EM-S2-PSEE_W_2 13-EM-S2-PSEE_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [13-EM-S2-PSEE_fs_1]
Metody poszukujące: dyskusja, gry dydaktyczne i inne metody symulacyjne, analiza aktów prawnych i dokumentacji szkolnej. Metody ćwiczeniowe: analizowanie i projektowanie elementów programów wychowawczych, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy wychowawczej – testy, wzory planów i programów działań pedagogicznych. Metody podające: analiza literatury przedmiotu.
30
studia literatury przedmiotu, poszukiwanie informacji o zjawiskach omawianych na zajęciach w źródłach dodatkowych (Np. prasa, Internet), analiza aktów prawnych i innych materiałów źródłowych (dokumentacja pracy nauczyciela), opracowywanie pisemnej pracy zaliczeniowej.
30 Projekt indywidualny i zespołowy [13-EM-S2-PSEE_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)