Potrzeby edukacyjne uczniów szkoły podstawowej Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-S2EM12.2018

Nazwa modułu: Potrzeby edukacyjne uczniów szkoły podstawowej
Kod modułu: 13-EM-S2-PESP
Kod programu: 13-S2EM12.2018
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł wyposaża studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje psychologiczne konieczne do nauczania na II eta-pie edukacyjnym. Efekty zostały opracowane zgodne z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dn. 17 stycznia 2012r. Realizowane treści kształcenia: 1. Sylwetka rozwojowa dziecka we wczesnym i późnym wieku szkolnym. 2. Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka; 3. Rozwój procesów umysłowych (pojęcia, rozwiązywanie problemów, myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć); 4. Trudności związane z uczeniem się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, deficyty uwagi etc.) oraz interwencje w przypadkach wystąpienia trudności w uczeniu się. 5. Psychologiczne aspekty pracy z dzieckiem szczególnie uzdolnionym. 6. Rozwój osobowości i rozwój moralny dziecka 7. Rozwój społeczno—emocjonalny dziecka (rodzina, szkoła, i grupa rówieśnicza i ich wpływ na rozwijające się dziecko). 8. Konflikty dziecka z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami – podłoże, mechanizmy, sposoby rozwiązywa-nia. 9. Zagrożenia rozwoju uczniów: agresja i przemoc, uzależnienia, grupy nieformalne – identyfikacja zjawisk, analiza mechanizmów i środków zapobiegawczych. 10. Psychologiczne aspekty pracy z dziećmi zaburzonymi i sprawiającymi trudności wychowawcze. 11. Identyfikacja i analiza potrzeb edukacyjnych uczniów przejawiających zaburzenia rozwojowe, zachowa-nia, emocjonalne, nastroju. 12. Metody wspomagania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – perspektywa psychologiczna.
Wymagania wstępne:
Zaliczony moduł: Podstawy psychologii dla nauczycieli
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada popartą doświadczeniem pewność efektywnego i przystępnego komunikowania się, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki szeroko rozumianej kultury artystycznej. [13-EM-S2-PESP_K_1]
K_K09 [3/5]
Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności. [13-EM-S2-PESP_K_2]
KN2_K04 [3/5]
Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela [13-EM-S2-PESP_K_3]
KN2_U07 [3/5]
Posiada wysoki poziom umiejętności związany z teoretycznym i praktycznym zastosowaniem pedagogiki. [13-EM-S2-PESP_U_1]
K_U16 [3/5]
Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. [13-EM-S2-PESP_U_2]
KN2_W09 [3/5] KN2_U03 [3/5]
Umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces. [13-EM-S2-PESP_U_3]
K_U06 [3/5] KN2_W08 [3/5]
Posiada szczegółową wiedzę w zakresie obszarów sztuki i nauki oraz ich wzajemnych relacji, zależności i powiązań niezbędną do podejmowania różnych zagadnień w obszarze twórczości, edukacji i promocji sztuki. [13-EM-S2-PESP_W_1]
K_W10 [3/5]
Posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się [13-EM-S2-PESP_W_2]
KN2_W02 [3/5]
Posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu. [13-EM-S2-PESP_W_3]
KN2_W03 [3/5] KN2_W04 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt indywidualny lub zespołowy [13-EM-S2-PESP_w_1]
Potrzeby i wspomaganie rozwoju dzieci w wieku szkolnym.
13-EM-S2-PESP_K_1 13-EM-S2-PESP_K_2 13-EM-S2-PESP_K_3 13-EM-S2-PESP_U_1 13-EM-S2-PESP_U_2 13-EM-S2-PESP_U_3 13-EM-S2-PESP_W_1 13-EM-S2-PESP_W_2 13-EM-S2-PESP_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [13-EM-S2-PESP_fs_1]
Dyskusja moderowana, praca w grupach, udział w interaktywnych formach warsztatowych, praca nad projektem, analiza studiów przypadków
30
Przygotowanie projektu, wnikliwe zapoznanie się z literaturą przedmiotu
30 Projekt indywidualny lub zespołowy [13-EM-S2-PESP_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)