Moduł przygotowania dyrygenckiego 5 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-S1EM12.2018

Nazwa modułu: Moduł przygotowania dyrygenckiego 5
Kod modułu: 13-EM-S1-DCP5
Kod programu: 13-S1EM12.2018
Semestr: semestr zimowy 2020/2021
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł przygotowania dyrygenckiego 5 ma umożliwić studentowi utrwalenie i poszerzenie zdobytej uprzednio wiedzy i umiejętności z zakresu dyrygowania i czytania partytur. W oparciu o poznane zasady teoretyczne i praktyczne będzie mógł w przyszłości stworzyć własne metody pracy z zespołem muzycznym. Wskazuje jednocześnie, iż istotą pracy dyrygenta zespołu muzycznego jest nie tylko opanowanie zagadnień teoretycznych i technicznych dyrygowa-nia ale też w umiejętności właściwej interpretacji dzieła muzycznego. Moduł umożliwia poznanie i praktyczne wy-korzystanie podstawowych metod pracy z zespołami wokalnymi. Ponadto stwarza warunki do zapoznania się z podstawową literaturą przedmiotu oraz z repertuarem realizowanym w pracy z zespołem wokalnym. Forma ćwiczeniowa zajęć stanowi również gwarancję, iż student będzie miał możliwość zrozumienia istoty właściwej komunikacji pomiędzy dyrygentem a zespołem wokalnym.
Wymagania wstępne:
Realizacja efektów kształcenia Modułu przygotowania dyrygenckiego 4
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada pogłębioną i utrwaloną wiedzę dotyczącą techniki dyrygowania (z uwzględnieniem problematyki prowadzenia różnego typu zespołów muzycznych). [13-EM-S1-DCP5_1]
13-EM-S1-W09 [3/5] 13-EM-S1-W10 [3/5] 13-EM-S1-W15 [3/5]
Potrafi w zakresie zaawansowanym kierować pracą zespołową w celu re-alizowania własnych wizji artystycznych. [13-EM-S1-DCP5_10]
13-EM-S1-W09 [3/5] 13-EM-S1-U23 [3/5] 13-EM-S1-K02 [3/5] 13-EM-S1-K03 [3/5]
Orientuje się w literaturze muzycznej związanej z pracą z różnego typu ze-społami muzycznymi. Pogłębienie wcześniej poznanych zagadnień. [13-EM-S1-DCP5_11]
13-EM-S1-W03 [3/5] 13-EM-S1-W19 [3/5]
Posiada pogłębioną i utrwaloną wiedzę z zakresu historii dyrygentury, sty-lów wykonawczych oraz literatury muzycznej, związanej z dyrygowaniem (reprezentatywne utwory polskiej i obcej literatury chóralnej a cappella, instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej i zespołowej). [13-EM-S1-DCP5_2]
13-EM-S1-W01 [3/5] 13-EM-S1-W03 [3/5] 13-EM-S1-W09 [3/5] 13-EM-S1-W10 [3/5]
Rozumie wzajemne relacje zachodzące pomiędzy elementami dzieła mu-zycznego w kontekście właściwej interpretacji utworu muzycznego [13-EM-S1-DCP5_3]
13-EM-S1-W04 [3/5] 13-EM-S1-W05 [3/5] 13-EM-S1-W10 [3/5]
Posiada udoskonalone umiejętności związane z dyrygowaniem (kształto-wanie wyrazowej i estetycznej mimiki twarzy, właściwe użycie batuty). [13-EM-S1-DCP5_4]
13-EM-S1-U01 [3/5] 13-EM-S1-U11 [3/5] 13-EM-S1-U12 [3/5] 13-EM-S1-K01 [3/5]
Posiada udoskonalone umiejętności samodzielnego rozwiązywania pro-blemów technicznych i interpretacyjnych w utworach polskiej i obcej lite-ratury chóralnej a cappella, instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej i zespołowej. [13-EM-S1-DCP5_5]
13-EM-S1-U06 [3/5] 13-EM-S1-U10 [3/5] 13-EM-S1-U11 [3/5] 13-EM-S1-U12 [3/5]
Ma pogłębioną i utrwaloną wiedzę dotyczącą podstawowych metod pracy z różnego typu zespołami wokalnymi. Poszerzenie i rozwinięcie zdobytych wiadomości. [13-EM-S1-DCP5_7]
13-EM-S1-W09 [3/5] 13-EM-S1-W15 [3/5] 13-EM-S1-W18 [3/5] 13-EM-S1-U09 [3/5]
Ma pogłębioną i utrwaloną wiedzę dotyczącą praktycznego rozwiązywa-nia problemów emisyjnych w zespołach wokalnych. [13-EM-S1-DCP5_8]
13-EM-S1-W15 [3/5] 13-EM-S1-U12 [3/5] 13-EM-S1-K03 [3/5]
Posiada znajomość poszerzonego repertuaru realizowanego w pracy z różnego typu zespołami muzycznymi. Pogłębienie problematyki. [13-EM-S1-DCP5_9]
13-EM-S1-W01 [3/5] 13-EM-S1-W02 [3/5]
Posiada udoskonalone umiejętności konstruowania, w oparciu o repre-zentatywną literaturę muzyczną, programów wykonawczych na potrzeby samodzielnego prowadzenia zespołów wokalnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. [13-EM-S1-DYR5_6]
13-EM-S1-U05 [3/5] 13-EM-S1-U07 [3/5] 13-EM-S1-K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
odpowiedź ustna [DCP5_w_1]
Weryfikacja wiedzy teoretycznej w oparciu o treść zajęć/ćwiczeń.
13-EM-S1-DCP5_1 13-EM-S1-DCP5_2 13-EM-S1-DCP5_3 13-EM-S1-DCP5_4 13-EM-S1-DCP5_5
zaliczenie praktyczne [DCP5_w_2]
Weryfikacja praktycznych umiejętności dyrygowania i czytania partytur w oparciu o wybrane pozycje repertuarowe z literatury obowiązkowej (i opcjo-nalnie poszerzającej). Ocena znajomości partytury realizowanego przez studenta wybranego utworu wokalnego z uwzględ-nieniem środków wyrazu artystycznego. Ocena wokalnej prezentacji własnych partii głoso-wych utworów realizowanych na zajęciach. Weryfikacja umiejętności merytorycznego popro-wadzenia przez studenta próby zespołu. Zaprezentowanie przez studenta na koncercie wy-branego utworu wokalnego. Przygotowanie w formie prezentacji multimedialnej koncepcji własnego projektu artystycznego.
13-EM-S1-DCP5_4 13-EM-S1-DCP5_5 13-EM-S1-DYR5_6
aktywność na zajęciach [DCP5_w_3]
Weryfikacja aktywnego pod względem teoretyczno-praktycznym przygotowania do zajęć. Bieżąca ocena studentów na zajęciach: aktywność, umiejętność prowadzenia merytorycznej dyskusji w oparciu o literaturę przedmiotu, praca nad rozwojem muzycznym zespołu oraz interpretacją muzyczną wybranego utworu wokalnego.
13-EM-S1-DCP5_1 13-EM-S1-DCP5_10 13-EM-S1-DCP5_11 13-EM-S1-DCP5_2 13-EM-S1-DCP5_3 13-EM-S1-DCP5_4 13-EM-S1-DCP5_5 13-EM-S1-DCP5_7 13-EM-S1-DCP5_8 13-EM-S1-DCP5_9 13-EM-S1-DYR5_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [DCP5_fs_1]
1. Tradycyjna metoda wykładowa polegająca na ustnym przedstawieniu i wyjaśnieniu najważniejszych zagadnień dotyczących modułu. 2. Metody oparte na obserwacji przedstawianie i wyjaśnianie danego zagadnienia przy pomocy przykładowych partytur; analiza słuchowa, analiza tekstu muzycznego wybranych utworów. 3. Ćwiczenia manualne dotyczące podstaw ruchów dyrygenckich. 4. Granie na fortepianie przez studenta partytur wokalnych i instrumentalnych; analiza muzyczna partytury. 5. Dyrygowanie wybranymi utworami wokalnymi lub instrumentalnymi, których wyciąg realizowany jest przez akompaniatora na fortepianie. 6. metoda asymilacji wiedzy przez wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych; 7. praktyczna metoda uczenia się przez działanie, umożliwiająca studentom poznawanie, interpretowanie i realizowanie podstawowego repertuaru muzycznego, który następnie prezentowany jest na koncercie
45
1. Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmującą samodzielne przyswojenie wiedzy odnośnie zagadnień podstawowych. 2. Przygotowanie do prezentacji w ramach ćwiczeń. 3. Przygotowanie do dyrygenckiej prezentacji manualnej w oparciu o doskonalony technicznie warsztat dyrygencki. 4. rozczytanie linearne i wertykalne partytur utworów realizowanych na zajęciach; 5. przygotowanie interpretacji wybranego utworu wokalnego; 6.przygotowanie rozśpiewania zespołu; 7.przygotowanie praktycznych ćwiczeń umożliwiających rozwój muzyczny zespołu, a także poznawanie i realizowanie z zespołem podstawowego repertuaru mu-zycznego ze szczególnym uwzględnieniem umiejętno-ści interpretacji utworów i umiejętności odnośnie wskazanych zagadnień podstawowych.
45 odpowiedź ustna [DCP5_w_1] zaliczenie praktyczne [DCP5_w_2] aktywność na zajęciach [DCP5_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)