Moduł przygotowania dyrygenckiego 3 Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-S1EM12.2018

Nazwa modułu: Moduł przygotowania dyrygenckiego 3
Kod modułu: 13-EM-S1-DCP3
Kod programu: 13-S1EM12.2018
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł przygotowania dyrygenckiego 3 ma umożliwić studentowi utrwalenie i poszerzenie zdobytej uprzednio wie-dzy i umiejętności z zakresu dyrygowania i czytania partytur. W oparciu o poznane zasady teoretyczne i praktyczne będzie mógł w przyszłości stworzyć własne metody pracy z zespołem muzycznym. Wskazuje jednocześnie, iż istotą pracy dyrygenta zespołu muzycznego jest nie tylko opanowanie zagadnień teoretycznych i technicznych dyrygowa-nia ale też w umiejętności właściwej interpretacji dzieła muzycznego. Moduł umożliwia poznanie i praktyczne wy-korzystanie podstawowych metod pracy z zespołami wokalnymi. Ponadto stwarza warunki do zapoznania się z podstawową literaturą przedmiotu oraz z repertuarem realizowanym w pracy z zespołem wokalnym. Forma ćwi-czeniowa zajęć stanowi również gwarancję, iż student będzie miał możliwość zrozumienia istoty właściwej komuni-kacji pomiędzy dyrygentem a zespołem wokalnym.
Wymagania wstępne:
Realizacja efektów kształcenia Modułu przygotowania dyrygenckiego 2
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna w stopniu poszerzonym zagadnienia teoretyczne z zakresu dyrygowania. [13-EM-S1-DCP3_1]
13-EM-S1-W09 [2/5] 13-EM-S1-W10 [2/5]
Potrafi w zakresie podstawowym kierować pracą zespołową w celu reali-zowania własnych wizji artystycznych [13-EM-S1-DCP3_10]
13-EM-S1-W09 [3/5] 13-EM-S1-U23 [3/5] 13-EM-S1-K02 [3/5] 13-EM-S1-K03 [3/5]
Orientuje się w literaturze muzycznej związanej z pracą z różnego typu ze-społami muzycznymi. Pogłębienie wcześniej poznanych zagadnień. [13-EM-S1-DCP3_11]
13-EM-S1-W03 [3/5] 13-EM-S1-W19 [3/5]
Posiada utrwaloną i pogłębioną wiedzę z zakresu historii i literatury mu-zycznej związanej z problematyką dyrygowania utworów wokalnych i in-strumentalnych. [13-EM-S1-DCP3_2]
13-EM-S1-W01 [2/5] 13-EM-S1-W02 [2/5] 13-EM-S1-W03 [2/5] 13-EM-S1-W06 [2/5] 13-EM-S1-W09 [2/5]
Posiada utrwaloną i pogłębioną wiedzę na temat wzajemnych relacji za-chodzących pomiędzy elementami dzieła muzycznego, wpływającymi bezpośrednio na interpretację utworu, z uwzględnieniem wzorców bu-dowy formalnej oraz faktury dzieła muzycznego. [13-EM-S1-DCP3_3]
13-EM-S1-W04 [2/5] 13-EM-S1-W05 [2/5] 13-EM-S1-W10 [2/5]
Posiada udoskonalone umiejętności posługiwania się aparatem dyrygo-wania w oparciu o utwory wokalne i instrumentalne (właściwe użycie ba-tuty) oraz realizowania ich na fortepianie. [13-EM-S1-DCP3_4]
13-EM-S1-U05 [2/5] 13-EM-S1-U09 [2/5] 13-EM-S1-U12 [2/5]
Posiada udoskonalone umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy na temat wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy elementami dzieła muzycznego, wpływającymi bezpośrednio na interpretację utworu, z uwzględnieniem faktury oraz wzorców budowy formalnej utworów. [13-EM-S1-DCP3_5]
13-EM-S1-U06 [2/5] 13-EM-S1-U10 [2/5]
Jest przygotowany w stopniu podstawowym do samodzielnego prowa-dzenia zespołów wokalnych i instrumentalnych w oparciu o kształtowaną umiejętność doboru literatury specjalistycznej stanowiącej repertuar dzia-łalności dydaktyczno - artystycznej zespołu. [13-EM-S1-DCP3_6]
13-EM-S1-K01 [2/5]
Ma podstawową wiedzę dotyczącą podstawowych metod pracy z różnego typu zespołami wokalnymi. Poszerzenie i rozwinięcie zdobytych wiadomości. [13-EM-S1-DCP3_7]
13-EM-S1-W09 [3/5] 13-EM-S1-W15 [3/5] 13-EM-S1-W18 [3/5] 13-EM-S1-U09 [3/5]
Ma podstawową wiedzę dotyczącą praktycznego rozwiązywania problemów emisyjnych w zespołach wokalnych. [13-EM-S1-DCP3_8]
13-EM-S1-W15 [3/5] 13-EM-S1-U12 [3/5] 13-EM-S1-K03 [3/5]
Posiada znajomość podstawowego repertuaru realizowanego w pracy z różnego typu zespołami muzycznymi. Pogłębienie problematyki [13-EM-S1-DCP3_9]
13-EM-S1-W01 [3/5] 13-EM-S1-W02 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
odpowiedź ustna [13-EM-S1-DCP3_w_1]
Weryfikacja wiedzy teoretycznej w oparciu o treść zajęć/ćwiczeń.
13-EM-S1-DCP3_1 13-EM-S1-DCP3_2 13-EM-S1-DCP3_3
zaliczenie praktyczne [13-EM-S1-DCP3_w_2]
Weryfikacja praktycznych umiejętności dyry-gowania i czytania partytur w oparciu o wybra-ne pozycje repertuarowe z literatury obowiąz-kowej (i opcjonalnie poszerzającej). Ocena znajomości partytury realizowanego przez studenta wybranego utworu wokalnego z uwzględnieniem środków wyrazu artystycznego.Ocena wokalnej prezentacji własnych partii gło-sowych utworów realizowanych na zajęciach. Weryfikacja umiejętności merytorycznego po-prowadzenia przez studenta próby zespołu. Zaprezentowanie przez studenta na koncercie wybranego utworu wokalnego. Przygotowanie w formie prezentacji multime-dialnej koncepcji własnego projektu artystycz-nego
13-EM-S1-DCP3_10 13-EM-S1-DCP3_11 13-EM-S1-DCP3_4 13-EM-S1-DCP3_5 13-EM-S1-DCP3_6 13-EM-S1-DCP3_7 13-EM-S1-DCP3_8 13-EM-S1-DCP3_9
aktywność na zajęciach [13-EM-S1-DCP3_w_3]
Weryfikacja aktywnego pod względem teoretyczno-praktycznym przygotowania do zajęć.
13-EM-S1-DCP3_1 13-EM-S1-DCP3_10 13-EM-S1-DCP3_11 13-EM-S1-DCP3_2 13-EM-S1-DCP3_3 13-EM-S1-DCP3_4 13-EM-S1-DCP3_5 13-EM-S1-DCP3_6 13-EM-S1-DCP3_7 13-EM-S1-DCP3_8 13-EM-S1-DCP3_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [13-EM-S1-DCP3_fs_1]
1. Tradycyjna metoda wykładowa polegająca na ustnym przedsta-wieniu i wyjaśnieniu najważniej-szych zagadnień dotyczących modułu. 2. Metody oparte na obserwacji – przedstawianie i wyjaśnianie da-nego zagadnienia przy pomocy przykładowych partytur; analiza słuchowa, analiza tekstu muzycznego wybranych utwo-rów. 3. Ćwiczenia manualne dotyczące podstaw ruchów dyrygenckich. 4. Granie na fortepianie przez studenta partytur wokalnych i in-strumentalnych; analiza muzycz-na partytury. 5. Dyrygowanie wybranymi utworami wokalnymi lub instru-mentalnymi, których wyciąg re-alizowany jest przez akompania-tora na fortepianie. 6. metoda asymilacji wiedzy przez wykład konwersatoryjny z wyko-rzystaniem pomocy audiowizual-nych; 7. praktyczna metoda uczenia się przez działanie, umożliwiająca studentom poznawanie, interpre-towanie i realizowanie podsta-wowego repertuaru muzycznego, który następnie prezentowany jest na koncercie
45
1. Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmującą samodziel-ne przyswojenie wiedzy odnośnie zagadnień podstawowych. 2. Przygotowanie do prezentacji w ramach ćwiczeń. 3. Przygotowanie do dyrygenckiej prezenta-cji manualnej w oparciu o doskonalony tech-nicznie warsztat Dyrygencki 4. rozczytanie linearne i wertykalne partytur utworów realizowa-nych na zajęciach; 5. przygotowanie inter-pretacji wybranego utworu wokalnego; 6.przygotowanie roz-śpiewania zespołu; 7.przygotowanie prak-tycznych ćwiczeń umożliwiających rozwój muzyczny zespołu, a także poznawanie i re-alizowanie z zespołem podstawowego reper-tuaru muzycznego ze szczególnym uwzględ-nieniem umiejętności interpretacji utworów i umiejętności odnośnie wskazanych zagadnień podstawowych.
45 odpowiedź ustna [13-EM-S1-DCP3_w_1] zaliczenie praktyczne [13-EM-S1-DCP3_w_2] aktywność na zajęciach [13-EM-S1-DCP3_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)