Komunikacja kulturowa Kierunek studiów: Kulturoznawstwo
Kod programu: 02-S1KU12.2018

Nazwa modułu: Komunikacja kulturowa
Kod modułu: 02-K01S-12-21
Kod programu: 02-S1KU12.2018
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Moduł Komunikacja kulturowa ma wprowadzić studenta w podstawowe zagadnienia i obszary badań we współczesnej teorii komunikacji, wskazując na interdyscyplinarność komunikacji kulturowej jako dziedziny badań. W tym celu student otrzymuje wiedzę na temat genezy funkcji i teorii komunikacji kulturowej. Poznaje podstawowe koncepcje kultury i komunikacji oraz obszary komunikowania kulturowego w ujęciach diachronicznym i synchronicznym, m.in. narodziny i rozwój technik reprodukowania i nowych technologii oraz procesy kształtujące nowe formy kultury – przechodzenie od modelu piramidy do modelu sieciowego. W czasie kursu zapoznaje się z analizą teorii komunikacji kulturowej ze szczególnym uwzględnieniem tożsamościowego charakteru tych procesów oraz dokonuje próby ich empirycznej weryfikacji poprzez określanie ich wpływu na komunikowanie społeczne.
Wymagania wstępne:
Rekomenduje się uprzednie zaliczenie zajęć z teorii komunikacji.
Literatura podstawowa:
1. E. Griffin: Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk 2003. 2. T. O’Sullivan, J. Hartley, D. Saunders, M. Montgomery, J. Fiske: Kluczowe pojęcia w komunikowaniu i badaniach kulturowych. Wrocław 2005. 3. Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Red. M. Hopfinger. Warszawa 2002. 4. S. Reynolds, D. Valentine: Komunikacja międzykulturowa. Warszawa 2009. 5. P. Scheffer: Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym. Wołowiec 2010. 6. G. Hofstede, G.J. Hofstede, M. Minkov: Kultury i organizacje. Warszawa 2011. 7. Z. Bauman: Globalizacja i co z tego dla ludzi wynika. Warszawa 2002. 8. B. Barber: Dżihad kontra McŚwiat. Warszawa 2000. 9. A. Appadurai: Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji. Kraków 2005. 10. G. Mathews: Supermarket kultury. Warszawa 2005. 11. G. Ritzer: Magiczny świat konsumpcji. Warszawa 2001. 12. G. Ritzer: Makdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa 1997. 13. Marketing polityczny. W poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu. Red. M. Jeziński. Toruń 2004. 14. B. Dobek-Ostrowska: Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa 2007. 15. R. Heath: Reklama. Co tak naprawdę wpływa na jej skuteczność? Gdańsk 2008. 16. D. Doliński, B. Błoch: Ukryte sensy zachowania. Rozmowy o wywieraniu wpływu i reklamie. Kraków 2006. 17. K. Majewska: Intertekstualność w filmie – odmiany i egzemplifikacje. W: Studia Filmoznawcze, t. 19. Red. S. Bobowski. Wrocław 1998. 18. H. Jenkins: Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa 2007. 19. M. McLuhan: Wybór tekstów. Poznań 2001. 20. K. Loska: Dziedzictwo McLuhana. Między nowoczesnością a ponowoczesnością. Kraków 2001. 21. N. Postman: Technopol. Triumf techniki nad kulturą. Warszawa 2004. 22. A. Gwóźdź: Zrozumieć McLuhana, czyli o gorącej telewizji naszych czasów. W: Kody McLuhana. Red. A. Maj, M. Derda-Nowakowski. Katowice 2009. 23. J. Ortega y Gasset: Dehumanizacja sztuki i inne eseje. Warszawa 1996. 24. J. Ortega y Gasset: Bunt mas. Warszawa 2008. 25. W. Benjamin: Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej. W: tegoż: Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty. Poznań 1996. 26. K. Olechnicki: Fotoblogi, pamiętniki z opcją przekazu. Fotografia i fotoblogerzy w kulturze konsumpcyjnej. Warszawa 2009. 27. R. Barthes: Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa 1996. 28. M. Michałowska: Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do współczesnej fotografii. Kraków 2004. 29. A. Maj: Media w podróży. Katowice 2010. 30. J. Urry: Spojrzenie turysty. Warszawa 2008. 31. D. MacCannell: Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej. Warszawa 2002.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
rozumie potrzebę uczenia sie przez całe życie [21_K01]
02-KO1SN-12_K01 [5/5]
uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form [21_K06]
02-KO1SN-12_K06 [5/5]
potrafi wyszukiwać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł [21_U01]
02-KO1SN-12_U01 [5/5]
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami wykładowcy [21_U02]
02-KO1SN-12_U02 [5/5]
ma umiejętność rozpoznawania subdyscyplin w badaniach nad komunikacją; sprawnie i ze zrozumieniem posługuje się elementarną specjalistyczną terminologią właściwą podstawowym ujęciom teoretycznym i paradygmatom badawczym właściwym tym subdyscyplinom [21_U04]
02-KO1SN-12_U04 [5/5]
ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu refleksji nad komunikacją kulturową w systemie nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej [21_W01]
02-KO1SN-12_W01 [5/5]
ma uporządkowaną ogólną wiedzę z zakresu komunikacji kulturowej, w tym zna elementarną terminologię [21_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
posiada podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin badań nad komunikacją [21_W05]
02-KO1SN-12_W05 [5/5]
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie badań nad komunikacją kulturową [21_W06]
02-KO1SN-12_W06 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o]
ocena postaw i kompetencji
21_K01 21_K06 21_U01 21_U02
test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
21_U04 21_W01 21_W03 21_W05 21_W06
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [02-KO1S-12-f_w]
wykład konwersatoryjny wprowadzający w problematykę komunikacji kulturowej
15
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę
15 obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o] test/praca pisemna [02-KO1SN-12-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr letni 2018/2019 Komunikacja kulturowa [02-KU-S1-022] polski