Modele interakcji personalnych Kierunek studiów: Międzynarodowe studia polskie
Kod programu: 02-S2MP13.2014

Nazwa modułu: Modele interakcji personalnych
Kod modułu: 02-MSPS2-13-DMIP
Kod programu: 02-S2MP13.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z modelami komunikacji interpersonalnej z uwzględnieniem związków z różnymi dziedzinami nauki: socjologią, psychologią oraz językoznawstwem (w szczególności zaś z semiotyką). W czasie kursu przekazana zostaje wiedza z zakresu procesów komunikacji, wykształconych przez społeczeństwo sposobów porozumiewania się i nawiązywania więzi międzyludzkich – od czasów prehistorycznych do współczesności z uwzględnieniem roli środków masowego przekazu. Student nabywa umiejętności analizy i interpretacji różnych modeli komunikacji interpersonalnej w zależności od przyjętego kryterium, potrafi krytycznie ocenić funkcjonujące we współczesnym świecie modele i wskazać inne, możliwe do wyboru. Ma świadomość wpływu modeli komunikacji interpersonalnej na rozwój komunikacji międzykulturowej, potrafi wskazać i nazwać przejawy świadczące o bezpośrednim i pośrednim ich wpływie na kultury różnych krajów.
Wymagania wstępne:
brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna terminologię z zakresu procesów komunikacji, posiada wiedzę o podstawowych modelach komunikacji międzyludzkiej. [DMIP_1]
K_W02 [3/5]
Potrafi wyróżnić poziomy interpersonalnego porozumiewania się, potrafi określić jego charakter ze względu na osoby nadawcy i odbiorcy, kanał, kontekst, przekazywany komunikat, użyty kod. [DMIP_10]
K_U09 [2/5]
Potrafi samodzielnie znaleźć przykład użycia wybranego modelu interakcji personalnych w różnych źródłach i przygotować wypowiedź mającą na celu jego analizę i interpretację, potrafi podać inne warianty i rozwiązania możliwe w ramach danej sytuacji, potrafi ocenić trafność zastosowanego rozwiązania. [DMIP_11]
K_U03 [4/5]
Potrafi samodzielnie pracować na materiale źródłowym: tekstowym, ikonicznym, symbolicznym, multimedialnym. [DMIP_12]
K_K02 [4/5]
Potrafi pracować w ramach zespołu, wcielając się w różne role. [DMIP_13]
K_K06 [4/5]
Okazuje szacunek osobom porozumiewającym się w odmienny niż większość społeczeństwa sposób; rozumie potrzebę wspierania ich i działania na rzecz ich aktywnego udziału w życiu społecznym. [DMIP_14]
K_K01 [2/5]
Rozumie potrzebę posługiwania się odmiennymi modelami interakcji personalnych w zależności od sytuacji, ze szczególnym uwzględnieniem międzynarodowej sceny politycznej, publicystycznej, literacko-kulturowej. [DMIP_15]
K_K09 [3/5]
Student potrafi komunikować się z użytkownikami różnorodnych odmian społecznych języka. [DMIP_16]
K_K10 [4/5]
Nabywa wiedzę dotyczącą komunikacji językowej, ma świadomość istnienia mowy werbalnej i niewerbalnej, potrafi wskazać ich podobieństwa i różnice oraz sposoby i sytuacje ich użycia. [DMIP_2]
K_W19 [4/5]
Potrafi wymienić alternatywne dla mowy werbalnej sposoby porozumiewania się; potrafi wskazać elementy przejawiania się kompetencji językowej. [DMIP_3]
K_W10 [3/5]
Zna techniki i metody właściwe danym modelom interakcji personalnych. [DMIP_4]
K_W10 [2/5]
Ma ugruntowaną wiedzę z zakresu komunikacji społecznej, językoznawstwa, psychologii i potrafi ją wykorzystać w procesie analizy wybranych relacji międzyludzkich. [DMIP_5]
K_W03 [3/5]
Potrafi wskazać przykład wpływu modeli interakcji personalnych na rozwój komunikacji międzykulturowej. [DMIP_6]
K_U09 [2/5]
Potrafi dostrzec związek przyczynowo-skutkowy interakcji personalnych. [DMIP_7]
K_U11 [2/5]
Potrafi przeprowadzić analizę wybranych modeli interakcji, biorąc pod uwagę ich specyfikę: interakcje bezpośrednie, pośrednie, medialne. [DMIP_8]
K_U10 [3/5]
Potrafi wziąć udział w dyskusji na temat interakcji personalnych, potrafi swobodnie wcielić się w rolę nadawcy lub odbiorcy; okazuje szacunek wobec innych osób i ich poglądów. [DMIP_9]
K_U13 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Praca domowa [DMIP_w_1]
Praca samodzielnie przygotowana i opracowana przez studenta w domu będąca częścią wstępną do opracowania projektu semestralnego;
DMIP_1 DMIP_2 DMIP_3 DMIP_4 DMIP_5 DMIP_6 DMIP_7 DMIP_8
Końcowy test sprawdzający [DMIP_w_2]
Test sprawdzający stopień opanowania przez studenta wiedzy teoretycznej z zakresu modeli interakcji personalnych.
DMIP_1 DMIP_10 DMIP_11 DMIP_12 DMIP_13 DMIP_14 DMIP_15 DMIP_16 DMIP_2 DMIP_3 DMIP_4 DMIP_5 DMIP_6 DMIP_7 DMIP_8 DMIP_9
Przedstawienie pisemnego projektu [DMIP_w_3]
Projektwykonany w parach ma na celu sprawdzenie umiejętności samodzielnego wyszukania przez studentów przykładu występowania w różnych źródłach modelu interakcji personalnych oraz jego dogłębnej charakterystyki z wykorzystaniem wiedzy wyniesionej z zajęć.
DMIP_1 DMIP_10 DMIP_11 DMIP_12 DMIP_15 DMIP_16 DMIP_2 DMIP_3 DMIP_4 DMIP_5 DMIP_6 DMIP_7 DMIP_8 DMIP_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [DMIP_fs_1]
metoda podająca, metoda problemowa: wykład, dyskusja panelowa, pogadanka
15
samodzielne wyszukanie przykładów występowania modeli interpersonalnych, analiza i interpretacja wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na zajęciach
20
konwersatorium [DMIP_fs_2]
metoda aktywizująca, elementy dramy, metoda praktyczna (burza mózgów, inscenizacja, samodzielne dochodzenie do wiedzy)
15
lektura tekstów przydatnych do wykonania pisemnego projektu; wyszukiwanie materiału, analiza przygotowująca pracę; wykonanie projektu
30 Praca domowa [DMIP_w_1] Przedstawienie pisemnego projektu [DMIP_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)