Psychologia komunikowania masowego Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: 05-N2DK12.2018

Nazwa modułu: Psychologia komunikowania masowego
Kod modułu: PKM
Kod programu: 05-N2DK12.2018
Semestr: semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
Kurs psychologii komunikowania masowego to przedmiot mający na celu zaprezentowanie wiedzy z zakresu przede wszystkim psychologii społecznej, ale również poznawczej i rozwojowej, mający na celu uświadomienie studentom wielorakiego wpływu środków masowego komunikowania na funkcjonowanie jednostek, zmienność tego oddziaływania a także wypracowanie postaw świadomego korzystania z mediów i tworzenia przekazów medialnych. Uczestnicy zapoznają się z ustaleniami teoretycznymi i wynikami badań z tego zakresu, odnajdują treści medialne, które odpowiadają danej tematyce, uczą się diagnozować możliwe kierunki oddziaływania, rozważają nad sposobami zapobiegania negatywnemu wpływowi mediów
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Docenia znaczenie nauki o mediach i nauk pokrewnych zajmujących się zjawiskami komunikacji i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych [K1]
K02 [3/5]
Potrafi efektywnie współdziałać i pracować w grupie, pełniąc w niej różne role, łącząc twórczy indywidualizm z zespołowym działaniem, charakterystycznym dla zespołów dziennikarskich i podobnego typu grup [K2]
K03 [4/5]
Ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji społecznej i humanistycznej dla kształtowania więzi społecznych w dobie powszechnej technologizacji i informatyzacji życia społecznego społecznego [K3]
K12 [5/5]
Potrafi wykorzystywać poszerzoną wiedzę teoretyczną z zakresu nauki o mediach oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizowania, interpretowania procesów komunikacyjnych z wykorzystaniem terminologii i paradygmatów właściwych tym naukom [U1]
U02 [4/5]
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów w zakresie różnych zjawisk komunikacji społecznej i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych dla innych przejawów życia społecznego [U2]
U08 [4/5]
Zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w nauce o mediach i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych zajmujących się badaniem zjawiska komunikacji, zwłaszcza w wymiarze masowym [W1]
W01 [3/5]
Rozumie i posiada pogłębioną wiedzę na temat wpływu mediów na zachowania społeczne oraz ich rolę w procesie socjalizacji jednostki oraz w odniesieniu do komunikacyjnych wymiarów życia indywidualnego i zbiorowego [W2]
W06 [5/5]
Ma pogłębioną wiedzę na temat tendencji rozwojowych i uwarunkowań funkcjonowania współczesnych mediów masowych (także nowych mediów) i ich rolę w różnych aspektach funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa informacyjnego [W3]
W07 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Testowy egzamin pisemny [W1]
Na zakończenie semestru przewidziany jest test uwzględniający wiedzę teoretyczną prezentowaną na wykładach i ćwiczeniach. Ma on na celu weryfikację przyswojenia prezentowanych teorii, znajomości ważniejszych eksperymentów i zrozumienia mechanizmów oddziaływania mediów.
W1 W2 W3
Krótkie wypowiedzi na ćwiczeniach na temat omawianej problematyki na podstawie literarury przedmi [W2]
Na każdych ćwiczeniach następuje omówienie teoretycznych aspektów podejmowanej problematyki. Studenci prezentują wiedzę na podstawie przeczytanej literatury, materiałów w prasie popularnonaukowej itp.
W1 W2 W3
Prezentacje multimedialne [W3]
Każdy z omawianych tematów ilustrowany jest przygotowywanymi w grupach prezentacjami, zawierającymi przykłady występowania w środkach masowego komunikowania zjawisk, mechanizmów i procesów omawianych na zajęciach.
K2 U1
Dyskusja moderowana przez prowadzącą [W4]
Na każdych zajęciach odbywa się dyskusja na temat poznanych mechanizmów psychologicznych, ich wykorzystania w środkach masowego komunikowania, etyczności ich zastosowania, możliwych skutków, sposobów zapobiegania skutkom negatywnym, perspektyw zastosowania w przyszłej pracy dziennikarskiej.
K1 K3 U1 U2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [R1]
Prezentacja wiedzy z zakresu psychologii społecznej, poznawczej, rozwojowej i elementami dostępnych wyników badań z psychologii komunikowania masowego. Metoda podająca z elementami prezentacji multimedialnych
10
Studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do pisemnego egzaminu testowego na koniec semestru
30 Testowy egzamin pisemny [W1]
ćwiczenia [R2]
Uzupełnienie wiedzy z wykładu, zapoznanie z przykładami występowania omawianych zjawisk we współczesnych środkach masowego komunikowania, kształtowanie postaw świadomego korzystania z mediów i ich tworzenia. Metoda podająca, dyskusja moderowana przez prowadzącego, prezentacje multimedialne.
10
Studiowanie literatury przedmiotu przed każdymi zajęciami, przygotowanie w grupie prezentacji multimedialnej na podstawie analizy mediów.
50 Krótkie wypowiedzi na ćwiczeniach na temat omawianej problematyki na podstawie literarury przedmi [W2] Prezentacje multimedialne [W3] Dyskusja moderowana przez prowadzącą [W4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)