PNJN od podstaw semestr 1 Field of study: German Studies
Programme code: 02-S1FG12.2018

Module name: PNJN od podstaw semestr 1
Module code: 02-GDLP-PNJN-1
Programme code: 02-S1FG12.2018
Semester: winter semester 2018/2019
Language of instruction: German
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Description:
Praktyczna nauka języka niemieckiego Moduł obejmuje kształcenie sprawności produktywnych (mówienia, pisania) i receptywnych (czytania ze zrozumieniem, słuchania ze zrozumieniem) oraz gramatykę praktyczną a także naukę słownictwa i elementy fonetyki. Słuchanie ze zrozumieniem umożliwia zapoznanie się z użyciem języka w naturalnych warunkach, ze sposobem wymowy, akcentowania, intonacji. Czytanie ze zrozumieniem przejawia się w umiejętności wyszukiwania konkretnych informacji, lub zrozumienia ogólnego sensu tekstu. Mówienie zakłada umiejętność uczestniczenia w rozmowie, która wymaga bezpośredniej wymiany informacji na znane uczącemu się tematy, posługiwania się ciągiem wyrażeń i zdań niezbędnych, by wziąć udział lub podtrzymać rozmowę na dany temat, relacjonowania wydarzeń, opisywania ludzi, przedmiotów, miejsc, przedstawiania i uzasadniania swojej opinii. Umiejętność pisania dotyczy wyrażenia myśli, opinii w sposób pisany uwzględniając reguły gramatyczno-ortograficzne, dostosowując język i formę do sytuacji. Przejawia się w redagowaniu krótkich i prostych notatek lub wiadomości wynikających z zaistniałych potrzeb. Gramatyka praktyczna Celem ćwiczeń jest wprowadzenie podstawowych zagadnień gramatycznych, które będą przydatne studentom w procesie komunikacji w języku mówionym oraz w języku pisanym. Omawiany materiał ma zautomatyzować użycie wybranych struktur gramatycznych języka niemieckiego oraz wzbogacić zasób słownictwa studentów. W ramach zajęć zrealizowane zostaną m.in. następujące treści: - Zdanie oznajmujące i pytające - Odmiana czasownika w czasie teraźniejszym - Rodzajnik określony i nieokreślony w mianowniku i bierniku - Przeczenie kein - Czasowniki z dopełnieniem w bierniku - Liczba mnoga - Zaimek osobowy w celowniku - Rodzajnik określony w celowniku - Tryb rozkazujący - Część czasowników modalnych - Liczebniki porządkowe - Odmiana zaimka dzierżawczego - Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone - Czas przeszły Perfekt czasowników regularnych i nieregularnych Fonetyka Ćwiczenia z fonetyki języka niemieckiego odnoszą się do poprawnego wymawiania samogłosek długich i krótkich, głosek specyficznych dla języka niemieckiego,akcentu wyrazowego i zdaniowego, melodii zdania. Słownictwo tematyczne Teksty (z podręcznika) analizowane w ramach kształcenia sprawności czytania i słuchania ze zrozumieniem są punktem wyjścia dla doskonalenia kompetencji leksykalnej. Wśród zagadnień leksykalnych można wskazać na następujące kręgi tematyczne: - Witanie i przedstawianie się - Kraj pochodzenia - Miejsce zamieszkania - Rodzina - Adres i numer telefonu - Alfabet i literowanie - Produkty spożywcze, jedzenie - Zamawianie w restauracji - Sprzęt gospodarstwa domowego - Czas wolny: czynności czasu wolnego – preferencje - Umawianie się na spotkanie - Rodzina i gospodarstwo domowe - Przebieg dnia: posiłki-jedzenie, obowiązki domowe - Mieszkanie - Opis drogi - Środki komunikacji publicznej - Święta
Prerequisites:
nauka języka niemieckiego od podstaw
Key reading:
Podręcznik do nauki języka niemieckiego, np. Menschen A1, S.Evans, A.Pude, F Specht, Hueber Verlag, lub Schritte International Neu, Monika Bovermann, Daniela Nieblisch, Sylvette Penning-Hiemstra, Angela Pude, Monika Reimann, Franz Specht, Hueber Verlag oraz materiały własne prowadzącego
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Rozwija i utrwala produktywne oraz receptywne kompetencje w zakresie poszczególnych sprawności językowych: czytania ze zrozumieniem, słuchania ze zrozumieniem, mówienia i pisania. [02-GDLP-PNJN_01]
FG_W01 [3/5] FG_U01 [3/5] FG_U02 [3/5] FG_K01 [3/5] FG_K02 [3/5] FG_K03 [3/5]
Potrafi korzystać z różnych źródeł, w tym multimedialnych i internetowych, celem doskonalenia swojej kompetencji językowej. [02-GDLP-PNJN_02]
FG_U01 [3/5] FG_U02 [3/5] FG_U05 [3/5]
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, a szczególnie doskonalenia własnych kompetencji językowych. [02-GDLP-PNJN_03]
FG_U01 [3/5] FG_U02 [4/5]
Zdobywa wiedzę o charakterze kulturoznawczym i realioznawczym poprzez lekturę tekstów mówionych i pisanych. [02-GDLP-PNJN_04]
FG_W01 [4/5]
Wykazuje tolerancję, otwartość na odmienność i różnorodność kulturową. [02-GDLP-PNJN_06]
FG_U03 [5/5]
Wykazuje się kreatywnością, umiejętnością krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów. [02-GDLP-PNJN_07]
FG_U03 [3/5]
Posiada umiejętność prawidłowej artykulacji głosek języka niemieckiego, w szczególności głosek trudnych dla rodzimego użytkownika języka polskiego (samogłoski napięte, zamknięte, długie, umlauty, Ich-Laut, spółgłoska nosowa zwarta [ŋ], zjawiska koartykulacyjne). [02-GDLP-PNJN_08]
FG_W01 [3/5]
Posiada umiejętność prawidłowej intonacji niemieckiej w różnych typach zdań oraz prawidłowej interpretacji prostych tekstów niemieckojęzycznych. [02-GDLP-PNJN_09]
FG_W01 [4/5]
Zna podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa. [02-GDLP-PNJN_10]
FG_W02 [3/5]
Dba o stosowanie poprawnych form językowych [02-GDLP-PNJN_11]
FG_W01 [2/5] FG_U01 [3/5] FG_U02 [3/5]
Zdobywa umiejętność budowy prostych i złożonych zdań. [02-GDLP-PNJN_12]
FG_U02 [4/5]
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. [02-GDLP-PNJN_13]
FG_K03 [3/5]
Stosuje zwroty grzecznościowe, odpowiednio wita i żegna się w sytuacji formalnej i nieformalnej. [02-GDLP-PNJN_14]
FG_W01 [3/5]
Rozumie i potrafi stosować wyuczone, potoczne wyrażenia i budować bardzo proste wypowiedzi służące zaspokajaniu konkretnych potrzeb życia codziennego [02-GDLP-PNJN_15]
FG_U01 [2/5] FG_U02 [3/5]
Reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, e-mail, krótki opis, notatka, ogłoszenie, zaproszenie, ankieta, pocztówka, prosty list prywatny) w typowych sytuacjach dnia codziennego. [02-GDLP-PNJN_16]
FG_U02 [3/5]
Stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) oraz strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta jakiegoś wyrazu. [02-GDLP-PNJN_17]
FG_U01 [3/5] FG_U02 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin [02-GDLP-PNJN_w_1]
zgodnie z sylabusem
02-GDLP-PNJN_01 02-GDLP-PNJN_10
egzamin [02-GDLP-PNJN_w_2]
zgodnie z sylabusem
02-GDLP-PNJN_02 02-GDLP-PNJN_11
egzamin [02-GDLP-PNJN_w_3]
zgodnie z sylabusem
02-GDLP-PNJN_03 02-GDLP-PNJN_12
egzamin [02-GDLP-PNJN_w_4]
zgodnie z sylabusem
02-GDLP-PNJN_12 02-GDLP-PNJN_13
egzamin [02-GDLP-PNJN_w_5]
zgodnie z sylabusem
02-GDLP-PNJN_04 02-GDLP-PNJN_14
egzamin [02-GDLP-PNJN_w_6]
zgodnie z sylabusem
02-GDLP-PNJN_06 02-GDLP-PNJN_15
egzamin [02-GDLP-PNJN_w_7]
zgodnie z sylabusem
02-GDLP-PNJN_07 02-GDLP-PNJN_16 02-GDLP-PNJN_17
egzamin [02-GDLP-PNJN_w_8]
zgodnie z sylabusem
02-GDLP-PNJN_08
egzamin [02-GDLP-PNJN_w_9]
zgodnie z sylabusem
02-GDLP-PNJN_09
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [02-GDLP-PNJN _fs_1]
objaśnienie, opis, dyskusja dydaktyczna, nagrania audio i video, ćwiczenia produkcyjne, ćwiczenia receptywne, ćwiczenia imitacyjne, ćwiczenia zawierające opozycje fonologiczne, dużą ilość wyrazów i zdań zawierających ćwiczone dźwięki
30
wyszukiwanie ekwiwalentów w języku ojczystym, przyporządkowywanie synonimów, antonimów, praca z podręcznikiem, słownikiem, praca z tekstem czytanym i słuchanym
45 egzamin [02-GDLP-PNJN_w_1] egzamin [02-GDLP-PNJN_w_2] egzamin [02-GDLP-PNJN_w_3] egzamin [02-GDLP-PNJN_w_4] egzamin [02-GDLP-PNJN_w_5] egzamin [02-GDLP-PNJN_w_6] egzamin [02-GDLP-PNJN_w_7] egzamin [02-GDLP-PNJN_w_8] egzamin [02-GDLP-PNJN_w_9]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)