Praktyka dydaktyczna w liceum Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S2FLP12.2018

Nazwa modułu: Praktyka dydaktyczna w liceum
Kod modułu: 02-FP-PN-S2-PDL
Kod programu: 02-S2FLP12.2018
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot „praktyka dydaktyczna w liceum” trwa 30 godzin, podczas których student obserwuje lekcje języka polskiego (20 godzin) oraz – pod okiem nauczyciela-opiekuna praktyk – prowadzi próbne lekcje (10 godzin).
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotów: dydaktyka literatury polskiej, dydaktyka języka polskiego.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna dokumenty edukacyjne (podstawę programową, programy, podręczniki i in.), cele kształcenia, treści (wraz z pogłębioną wiedzą merytoryczną), specyfikę oraz prawidłowości nauczania języka polskiego (wraz z przełożeniem metodycznym); potrafi je rzetelnie ocenić i zastosować na wszystkich poziomach edukacyjnych. [PDL_1]
K_W01 [5/5] K_W02 [5/5] K_W03 [5/5] KN_W05 [5/5] KN_W07 [5/5] KN_W08 [5/5] KN_U03 [5/5] KN_U04 [5/5]
Odpowiedzialnie traktuje zawód nauczyciela i skrupulatnie przygotowuje się do pracy nauczyciela polonisty i wychowawcy w zakresie projektowania działań i lekcji na ponadgimnazjalnym i ponadpodstawowym (od roku szkolnego 2019/2020) etapie edukacji. [PDL_10]
K_K01 [2/5] KN_K01 [2/5]
Jest zdolny do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy zespołu humanistycznego i jakości pracy szkoły, inspiruje i organizuje proces podnoszenia kwalifikacji przez inne osoby (innych nauczycieli), angażuje się we współpracę. [PDL_11]
K_K06 [2/5] KN_K04 [2/5]
Systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym i potrafi podejmować działania mające służyć upowszechnieniu wśród młodego pokolenia wiedzy o narodowej kulturze i szerzeniu jej rozumnego miłośnictwa. [PDL_12]
K_K11 [2/5] KN_K10 [2/5]
Ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę na temat: relacji nauczyciel-uczeń; indywidualizacji pracy pedagogicznej i dydaktycznej uwzględniającej potrzeby i możliwości uczniów; problemów wychowawczych i diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia polonistycznego uczniów - z umiejętnością ich zastosowania - na wszystkich poziomach edukacji. [PDL_2]
K_W03 [5/5] KN_W08 [5/5] KN_W09 [5/5] KN_W10 [5/5] KN_W11 [5/5] KN_U01 [5/5] KN_U02 [5/5] KN_U09 [5/5] KN_U10 [5/5]
Potrafi dokonywać interdyscyplinarnych odniesień i korzystać z najbardziej efektywnych metod nauczania i form pracy, a także zastosować nowoczesne technologie na wszystkich etapach edukacji. [PDL_3]
K_U06 [2/5] KN_U05 [2/5]
Potrafi rzetelnie diagnozować, kontrolować i oceniać wyniki kształcenia polonistycznego uczniów na wszystkich etapach edukacji. [PDL_4]
K_W01 [2/5] KN_U09 [2/5]
Potrafi w dzienniczku praktyk i konspekcie zaprezentować swoje pomysły, sugestie i wątpliwości oraz poprzeć je rozbudowaną i uporządkowaną argumentacją oraz wyrazić je w sposób precyzyjny i poprawny. [PDL_5]
K_U10 [2/5] KN_U13 [2/5]
Ma pogłębione umiejętności diagnostyczne nabyte podczas kontaktu z zespołem klasowym, nauczycielem, pedagogiem lub psychologiem szkolnym, pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji, formułowanie wniosków i podejmowanie odpowiednich działań; potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów. [PDL_6]
K_W03 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_U11 [3/5]
Umie wyznaczać i podejmować zadania dydaktyczne i wychowawcze, pełnić różne role w zespole; ma pogłębione umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wobec uczniów zgodnie ich bezpieczeństwem i przepisami prawa oświatowego. [PDL_7]
KN_U08 [2/5] KN_U15 [2/5]
Potrafi rzetelnie analizować własne działania dydaktyczne i wychowawcze, odpowiednio je modyfikować i wdrażać działania innowacyjne. [PDL_8]
KN_U12 [1/5]
Ma rozwiniętą kompetencję komunikacyjną: w sposób spójny, precyzyjny i poprawny (także artykulacyjnie) porozumiewa się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych; nawiązuje kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; dialogowo rozwiązuje konflikty; twórczo kieruje procesami kształcenia i wychowania uczniów, wspiera ich rozwój intelektualny, językowy i osobowościowy, posiada rozwinięte umiejętności pracy z grupą. [PDL_9]
KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U14 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Dzienniczek praktyk [PDL_w_1]
Weryfikacja studenckiego dzienniczka praktyk, w którym praktykant dokonuje wpisów dotyczących terminów, tematów i ewentualnych uwag do lekcji. Celem weryfikacji jest kontrola spójności merytorycznej i metodycznej działań praktykanta.
PDL_1 PDL_5
Konspekt lekcji [PDL_w_2]
Weryfikacja dwóch konspektów lekcji: literackiego i językowego. Celem sprawdzania jest kontrola merytoryczna i metodyczna przebiegu lekcji.
PDL_1 PDL_2 PDL_3
Hospitacja (ocena dodatkowa) [PDL_w_3]
Ocena przez pracownika KDJiLP lekcji prowadzonej przez praktykanta. Celem sprawdzania jest kontrola merytoryczna i metodyczna przebiegu lekcji. Hospitacja nie jest obowiązkowa do zaliczenia praktyk.
PDL_1 PDL_10 PDL_2 PDL_3 PDL_4 PDL_6 PDL_7 PDL_8 PDL_9
Ocena praktyk studenckich (opinia) [PDL_w_4]
Kontrola i ocena dokumentacji praktyk studenckich sygnowanej przez nauczyciela – opiekuna praktyk.
PDL_1 PDL_10 PDL_11 PDL_12 PDL_2 PDL_3 PDL_4 PDL_6 PDL_7 PDL_8 PDL_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PDL_fs_1]
metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana), metoda zajęć praktycznych, metody podające (w tym: rozmowa pohospitacyjna, praca ze źródłem drukowanym), metody problemowe (w tym: metoda projektu).
0
przygotowanie merytoryczne i metodyczne do lekcji własnych, wypełnienie dokumentacji praktyki, powtórka i usystematyzowanie dotychczasowej wiedzy polonistycznej i psychologiczno-pedagogicznej.
0 Dzienniczek praktyk [PDL_w_1] Konspekt lekcji [PDL_w_2] Hospitacja (ocena dodatkowa) [PDL_w_3] Ocena praktyk studenckich (opinia) [PDL_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)