Dydaktyka literatury Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S2FLP12.2018

Nazwa modułu: Dydaktyka literatury
Kod modułu: 02-FP-PN-S2-DL
Kod programu: 02-S2FLP12.2018
Semestr: semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Student wprowadzony zostaje w zagadnienia związane z koncepcjami kształcenia literackiego na poziomie szkoły ponadpodstawowej. Doskonali wiadomości i umiejętności w zakresie organizacji procesu dydaktycznego, metod i technik nauczania przedmiotu język polski, poznaje przekład nowoczesnych metodologii literaturoznawczych na strategie nauczania w szkole. Problematyka obejmuje zagadnienia budowania procesu dydaktycznego ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących oraz problemów związanych z odbiorem tekstu literackiego. Analiza i interpretacja tekstu stanowi podstawę budowania umiejetności nauczania tego procesu w szkole. Student poznje sposoby tworzenia obudowy do tekstów literackich rekomendowanych w podstawie programowej, jako obligatoryjnych i wariantywnych Problemy podejmowane na zajęiach dotyczą zderzenia literatury, filmu, muzyki, teatru i malarstwa na lekcjach języka polskiego.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu historii i teorii literatury
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada umiejętność przekładania wiedzy na temat kierunków i metodologii badawczych współczesnego literaturoznawstwa na metody, formy i strategie lekcji oraz ćwiczenia prowadzące do wykształcenia kompetencji kluczowych ucznia na czwartym etapie edukacji. [DL_1]
K_W02 [4/5] K_W06 [4/5] K_U01 [4/5] K_U03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_U05 [4/5]
Upowszechnia wzorce kultury, sam stając się wzorem. [DL_10]
K_K05 [2/5] KN_K10 [2/5]
Zna podstawę programową, programy, podręczniki szkolne dla kształcenia polonistycznego na czwartym etapie edukacyjnym; potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę i rzetelnie oceniać podstawę programową, programy, podręczniki szkolne dla kształcenia polonistycznego na czwartym etapie edukacyjnym. [DL_2]
KN_W07 [2/5] KN_U03 [2/5]
Posiada pogłębioną, szczegółową, prowadzącą do specjalizacji wiedzę z zakresu historii literatury polskiej - potrafi umiejętnie dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki, metody i formy pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych w szkole ponadgimnazjalnej, [DL_3]
K_W08 [2/5] KN_U07 [2/5]
Potrafi rzetelnie ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji typowych i nietypowych zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z czwartym etapem edukacyjnym oraz w sposób klarowny, spójny, precyzyjny, poprawny porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, [DL_4]
KN_W08 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5]
Potrafi w sposób rzetelny i precyzyjny diagnozować, kontrolować i oceniać wyniki kształcenia polonistycznego uczniów na wszystkich etapach edukacyjnych (konstruuje testy, sprawdziany oraz umie przeanalizować strukturę egzaminu maturalnego z języka polskiego). Ma pogłębione umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, [DL_5]
K_W18 [4/5] KN_W11 [4/5] KN_W13 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5]
Potrafi rzetelnie analizować własne działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować oraz wdrażać działania innowacyjne i przekładać je na cele kształcenia, treści, specyfikę i prawidłowości nauczania języka polskiego na wszystkich etapach edukacyjnych. [DL_6]
KN_W05 [2/5] KN_U12 [2/5]
Ma pełną wiedzę na temat komunikacji literackiej i kultury literackiej oraz kulturowej na IV poziomie edukacji (i wcześniejszych). [DL_7]
K_W15 [2/5] K_K08 [2/5]
Umie świadomie planować treści językowe w połączeniu z literackimi i kulturowymi do realizacji (przygotowywać rozkład materiału), a także dobierać ćwiczenia stylistyczne i tekstotwórcze do realizacji określonych celów lekcji oraz do potrzeb uczniów. [DL_8]
KN_U01 [3/5] KN_U02 [3/5]
Umie dostosować sposób przedstawianie problemów teoretycznoliterackich do poziomu językowego uczniów, a reprezentując świat wartości, umie zbudować właściwy autorytet swojej osoby. [DL_9]
KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_K03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Hospitacje, arkusz obserwacji [DL_w_1]
Sporządzanie arkusza obserwacji lekcji literackiej z hospitacji nauczycielskich
DL_1 DL_2 DL_3 DL_4 DL_6 DL_7
projekt [DL_w_2]
Sporządzenie wyboru tematów prezentacji maturalnych oraz planu pracy nad nimi.
DL_2 DL_3 DL_5 DL_6 DL_7 DL_9
projekt [DL_w_3]
Sporządzenie konspektu pojedynczej lekcji literackiej oraz cyklu lekcji na jeden temat na IV etapie edukacyjnym.
DL_1 DL_2 DL_3 DL_4 DL_6 DL_7 DL_8
Test egzaminacyjny [DL_w_4]
Test sprawdzający umiejętność wykorzystania metodologii literaturoznawczych w budowaniu procesu dydaktycznego oraz wiedzę w zakresie dydaktycznego przełożenia metodologii literaturoznawczej.
DL_1 DL_10 DL_2 DL_3 DL_4 DL_5 DL_6 DL_7 DL_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [DL_fs_1]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa (metody aktywizujące), metody praktyczne, metody eksponujące.
30
samodzielna lektura tekstów wskazanych na zajęciach jako obowiązkowe; przygotowanie konspektu lekcji literackiej i językowej; przygotowanie do prowadzenia lekcji na podstawie konspektu; wyszukiwanie materiałów i pomocy dydaktycznych potrzebnych na zajęciach oraz podczas samodzielnie prowadzonej lekcji; przygotowanie testu na czytanie ze zrozumieniem
60 Hospitacje, arkusz obserwacji [DL_w_1] projekt [DL_w_2] projekt [DL_w_3] Test egzaminacyjny [DL_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)