Konteksty literatury w szkole Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: 02-S2FLP12.2018

Nazwa modułu: Konteksty literatury w szkole
Kod modułu: 02-FP-PN-S2-KL
Kod programu: 02-S2FLP12.2018
Semestr: semestr zimowy 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Podczas zajęć student zostaje wyposażony w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu wykorzystania różnorodnych kontekstów kultury na lekcji języka polskiego. W ramach modułu realizowane są następujące treści: 1. Architektura jako kontekst na lekcji polskiego, czyli motyw katedry w literaturze. 2.Jak oglądać obrazy i czytać wiersze? 3. Miejsce jako kontekst kulturowy (na przykładzie Czarnobyla) 4.Interpretacja porównawcza. Postać biblijna na lekcji polskiego, czyli odwrócony motyw Judasza. Tekst biblijny, konteksty literackie, malarskie i filmowe 5.Multikulturowość na lekcji języka polskiego. Studenci pod okiem wykładowcy, z wykorzystaniem jego wiedzy oraz literatury przedmiotu, prezentują swoje autorskie pomysły na lekcje z wykorzystaniem konkretnego kontekstu. Mogą to być: Obraz/Ilustracja; Ekfraza; Fotografia; Komiks; Film; Reklama; Teatr; Rzeźba; Architektura; Muzyka; Muzeum; Sztuka użytkowa; Filozofia; Religia, Inna Kultura etc.
Wymagania wstępne:
Zajęcia dedykowane są dla studentów, którzy kończą kształcenie w zakresie specjalności nauczycielskiej. Znają już z zajęć i praktyk specyfikę pracy w szkole, zakres materiału, posiadają wiedzę i umiejętności pracy z tekstem literackim na każdym etapie kształcenia. Chcą poszerzyć swoją wiedzę i warsztat o dodatkowe kompetencje niezbędne dla nauczyciela języka polskiego.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma pogłębioną wiedzę na temat dydaktyki literatury we wszystkich typach szkół i jest w stanie wzbogacić ją odpowiednimi kontekstami kulturowymi. [KL_1]
K_W01 [2/5] KN_W06 [2/5]
Rozumie fenomen wielokulturowości, zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się wpływów kulturowych [KL_10]
K_K09 [4/5]
Ma wiedzę o różnicach i związkach dyskursów literackich i nieliterackich [KL_11]
K_W13 [5/5]
Zna terminologię historii, teorii i dydaktyki literatury na poziomie rozszerzonym. [KL_2]
K_W06 [2/5] KN_W06 [2/5]
Ma uporządkowana wiedzę z zakresu historii literatury, wiedzy o sztuce, teatrze i filmie oraz metodologii czytania różnych tekstów kultury. [KL_3]
K_W12 [2/5] KN_W06 [2/5]
Ma szczegółową wiedzę na temat kultury współczesnej i sposobów jej wprowadzania na lekcje języka polskiego. [KL_4]
K_W21 [2/5] KN_W06 [2/5]
Zna i rozumie specyfikę popkultury i dostrzega jej miejsce w edukacji polonistycznej. [KL_5]
K_W02 [2/5] KN_W06 [2/5]
Potrafi rozróżnić kulturę w ujęciu artystycznym i antropologicznym, przekładając to rozróżnienie na dydaktykę szkolną; umie interpretować zdarzenia kulturowe i przekładać je na język szkolnej dydaktyki. [KL_6]
K_U05 [2/5] KN_U07 [2/5]
Potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych i stosuje ją podczas interpretacji tekstów kultury. [KL_7]
K_U01 [2/5] KN_U07 [2/5]
Potrafi przygotować konspekt lekcji z uwzględnieniem kontekstów kulturowych. [KL_8]
K_U06 [2/5] KN_U05 [2/5]
Organizuje życie kulturalne szkoły – organizuje, zachęca i zgłasza uczniów do konkursów związanych z szeroko rozumianą kulturą. [KL_9]
K_K11 [3/5] KN_K10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test [KL_w_1]
Test wyboru (z wiedzy na temat podstawowych pojęć korespondencji sztuk).
KL_1 KL_3 KL_7
Referat [KL_w_2]
Przygotowanie wystąpienia dotyczącego wybranych kontekstów kulturowych (praca w domu).
KL_1 KL_10 KL_11 KL_2 KL_3 KL_7
Prezentacja multimedialna [KL_w_3]
Przygotowanie prezentacji z zakresu korespondencji literatury z malarstwem i filmem (praca w domu).
KL_1 KL_10 KL_11 KL_2 KL_3 KL_7
Praca pisemna [KL_w_4]
Interpretacja tekstu literackiego z uwzględnieniem innych kontekstów kulturowych (praca w domu).
KL_1 KL_10 KL_2 KL_3 KL_4 KL_7
Konspekt lekcji [KL_w_5]
Przygotowanie konspektu lekcji uwzględniającego problematykę kontekstów kulturowych (praca w domu).
KL_1 KL_2 KL_3 KL_4 KL_5 KL_6 KL_7 KL_8 KL_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [KL_fs_1]
- metody podającej (elementy wykładu-wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie), - metody problemowej (heureza), - metody aktywizującej (w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna) - metody eksponującej (fragmenty filmu, sztuki teatralnej). -metody audiowizualne
30
samodzielna analiza materiału literackiego i ikonicznego. Student przygotowuje się do przedstawienia wybranego kontekstu kultury na lekcji języka polskiego.
60 Test [KL_w_1] Referat [KL_w_2] Prezentacja multimedialna [KL_w_3] Praca pisemna [KL_w_4] Konspekt lekcji [KL_w_5]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)