Teoria prawdopodobieństwa Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Teoria prawdopodobieństwa
Kod modułu: 12-PE-WM-S1-4TP
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
1. Podstawowe pojęcia probabilistyki: a. zdarzenie elementarne, zdarzenie losowe, przestrzeń zdarzeń b. algebra zdarzeń c. prawa de Morgana 2. Prawdopodobieństwo warunkowe, prawdopodobieństwo całkowite, twierdzenie Bayesa, zdarzenia niezależne i zależne 3. Schemat Bernoulliego 4. Podstawowe operacje i wzory kombinatoryki: permutacje, wariacje i kombinacje – z powtórzeniami i bez powtórzeń 5. Rozkład prawdopodobieństwa zmiennej losowej, dystrybuanta zmiennej losowej. 6. Charakterystyki liczbowe rozkładu prawdopodobieństwa zmiennej losowej: a. wartość oczekiwana b. mediana c. wariancja d. kwantyle e. moda f. moment zwykły, absolutny i centralny rzędu l 7. Wybrane rozkłady zmiennych losowych: a. dyskretne rozkłady zmiennych losowych: rozkład zero-jedynkowy, rozkład dwumianowy Bernoulliego, rozkład zdarzeń rzadkich Poissona b. ciągłe rozkłady zmiennych losowych: rozkład wykładniczy, rozkład normalny (Gaussa-Laplace’a), podstawowe własności rozkładu normalnego. 8. Nierówności probabilistyczne: Markowa i Czebyszewa, prawa wielkich liczb, twierdzenia graniczne.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z algebry i analizy matematycznej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia [_K_1]
K_K01 [5/5] KN_K01 [5/5]
potrafi wykorzystać metody probabilistyki w badaniach naukowych związanych z naukami pedagogicznymi potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów [_U_1]
K_U04 [3/5] K_U05 [4/5] K_U06 [3/5] KNO_U02 [4/5] KN_U04 [4/5]
zna podstawowe pojęcia związane z rachunkiem prawdopodobieństwa zna techniki informatyczne, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji [_W_1]
K_W02 [2/5] K_W12 [3/5] KN_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie z wykładu [_w_1]
Test sprawdzający wiedzę przyswojoną podczas wykładów
_K_1 _U_1 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych
15
praca z notatkami zrobionymi podczas wykładu, praca z podręcznikiem
15 zaliczenie z wykładu [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)