Filozofia (z logiką, etyką i estetyką) cz.2 Kierunek studiów: Grafika
Kod programu: 13-SMGR12.2014

Nazwa modułu: Filozofia (z logiką, etyką i estetyką) cz.2
Kod modułu: 13_GRMA_FIL_CZ.2
Kod programu: 13-SMGR12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Realizacja modułu Filozofia (z logiką, etyką i estetyką), pozwala studentowi zrozumieć mechanizm procesów przemian sposobów myślenia; co tworzy podstawę dla komunikacji pomiędzy różnymi poziomami kultury i wykształca umiejętności prowadzenia dialogu interdyscyplinarnego; zapoznaje się z różnymi strategiami intelektualnymi, zdobywa umiejętności formułowania sądów, prowadzenia dyskusji; poszerzania optyki poprzez włączanie w zakres swojej analizy przeciwstawnych punktów widzenia. Ogólnie celem zajęć jest zainicjowanie systematycznego i krytycznego wysiłku myślenia i osiąganie wyższego poziomu intelektualnej i aksjologicznej dojrzałości studentów. Wykłady z filozofii są uporządkowane najpierw w porządku diachronicznym: przedstawiane dzieje podstawowych koncepcji filozoficznych; następnie uporządkowane są systematycznie, tj. według głównych zagadnień ontologicznych, teoriopoznawczych i aksjologicznych. Ujęcie takie daje możliwość zapoznania się nie tylko z dziejami myśli, ale podejmowania wysiłków samodzielnego krytycznego myślenia poprzez systematyzowanie aporii i analizę logiczną konsekwencji przyjętych założeń w obrębie: ontologii (koncepcje monistyczne, dualistyczne, pluralistyczne); epistemologii (koncepcje empiryczne, aprioryczne, werytatywne); etyki (koncepcje obiektywne, subiektywne, absolutystyczne, relatywistyczne; deontologiczne i woluntarystyczne).
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych (historia i teoria sztuki) w powiązaniu z innymi dziedzinami wiedzy [w tym filozofii, estetyki i socjologii], zjawiskami współczesnego życia i kultury [w tym kulturą medialną] oraz samodzielnie doskonali tę wiedzę w odniesieniu do zmian zachodzących w grafice współczesnej [13_GRMA_FIL_CZ.2_1 ]
K_W02 [3/5] K_W04 [4/5]
Posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych (także o charakterze multimedialnym) związanych ze studiowanym kierunkiem studiów, z wykorzystaniem różnych ujęć i koncepcji teoretycznych oraz innych źródeł [13_GRMA_FIL_CZ.2_2]
K_U17 [3/5]
Potrafi swobodnie wypowiadać się w formie ustnej i pisemnej na temat twórczości własnej oraz na temat szeroko pojętej kultury, wykazując umiejętność poprawnego formułowania własnych sądów i wyciągania trafnych wniosków [13_GRMA_FIL_CZ.2_3]
K_U19 [3/5]
Posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności praktycznych i rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy w obrębie własnej specjalizacji oraz szeroko pojętych działań kulturotwórczych [13_GRMA_FIL_CZ.2_4]
K_K01 [3/5]
Posiada zdolność do komunikowania się z reprezentantami różnych środowisk społecznych, profesjonalistów i nieprofesjonalistów w ramach różnych przedsięwzięć kulturalnych i działań artystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości graficznej [13_GRMA_FIL_CZ.2_5]
K_K07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Wypowiedź ustna [GRMA_Fil_CZ.2_w_1]
Student dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych w powiązaniu z innymi dziedzinami wiedzy [w tym filozofii, estetyki i socjologii], zjawiskami współczesnego życia i kultury [w tym kulturą medialną] oraz samodzielnie doskonali tę wiedzę w odniesieniu do zmian zachodzących w grafice współczesnej
13_GRMA_FIL_CZ.2_1 13_GRMA_FIL_CZ.2_2 13_GRMA_FIL_CZ.2_3 13_GRMA_FIL_CZ.2_4 13_GRMA_FIL_CZ.2_5
Przygotowanie prezentacji [GRMA_Fil_CZ.2_w_2]
Weryfikacja wiedzy w formie ustnej prezentacji w zakresie wybranego zagadnienia teorii kultury; ocena umiejętności poprawnego formułowania własnych sądów i wyciągania trafnych wniosków, dba o interesującą formę prezentacji . Ocena umiejętności prezentacji danych stanowisk teoriopoznawczych; umiejętności krytycznej ich analizy – rzeczowej argumentacja uzasadniająca własną ocenę prezentowanych koncepcji.
13_GRMA_FIL_CZ.2_1 13_GRMA_FIL_CZ.2_2 13_GRMA_FIL_CZ.2_3 13_GRMA_FIL_CZ.2_4 13_GRMA_FIL_CZ.2_5
Egzamin pisemny [GRMA_Fil_CZ.2_w_3]
Ocena umiejętności pisemnego formułowania myśli; znajomość podstawowych zagadnień z zakresu teorii sztuki i kultury; umiejętność konstruowania wypowiedzi podporządkowanej treści sformułowanej w zagadnieniu głównym, umiejętność dokonywania porównań pomiędzy różnymi stanowiskami teoriopoznawczymi; logika i przejrzystość wypowiedzi; zdolność krytycznej analizy i oceny prezentowanych stanowisk; wskazanie przydatności danych opisów i ograniczeń dla zrozumienia współczesnych procesów kulturotwórczych.
13_GRMA_FIL_CZ.2_1 13_GRMA_FIL_CZ.2_2 13_GRMA_FIL_CZ.2_3 13_GRMA_FIL_CZ.2_4 13_GRMA_FIL_CZ.2_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [FIL_ CZ.2_fs_1]
Aktywne uczestnictwo w zajęciach; przygotowanie prezentacji, umiejętność wyboru treści istotnych; rozpoznawania złożeń głównych i pomocniczych, prowadzenia argumentacji, rozpoznawania środków stylistycznych, sposobu łączenia aspektów formalnych z semantycznymi; rozpoznawanie strategii argumentacyjnych – ich aporii oraz tez dobrze uzasadnionych.
15
Indywidualna lektura wybranych tekstów; wybór materiałów do prezentacji; opracowanie sposobu przedstawienia opracowanej wiedzy, przygotowanie abstraktów dla słuchaczy.
15 Wypowiedź ustna [GRMA_Fil_CZ.2_w_1] Przygotowanie prezentacji [GRMA_Fil_CZ.2_w_2]
wykład [FIL_ CZ.2_fs_2]
W ramach wykładu omawiane są problemy z zakresu antropologii kultury, charakteryzowane są najważniejsze rodzaje kultury: tradycyjna, popularna, masowa, przestrzeń i czas w kulturze. Część zajęć poświęcona jest meta-krytyce, tzn. analizie określonych sposobów interpretacji dzieł sztuki i ich zasadności. Omawiana jest społeczna rola kultury wysokiej i wskazane metody ustalania kryteriów odróżniających sztukę wysokich lotów od popularnej rozrywki.
15
Samodzielne opracowanie zagadnień do egzaminu; zapoznanie się z treścią lektur uzupełniających treść wykładu.
13 Wypowiedź ustna [GRMA_Fil_CZ.2_w_1] Przygotowanie prezentacji [GRMA_Fil_CZ.2_w_2] Egzamin pisemny [GRMA_Fil_CZ.2_w_3]
konwersatorium [FIL_ CZ.2_fs_3]
Indywidualne konsultacje: weryfikacja sposobu rozumienia głównych założeń teoriopoznawczych danej koncepcji; wskazówki odnośnie sposobu przygotowania do prezentacji
Przygotowanie materiału problemowego do omówienia w ramach konsultacji
2 Wypowiedź ustna [GRMA_Fil_CZ.2_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)