Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 1/RE Kierunek studiów: Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Kod programu: 13-S1EM12.2014

Nazwa modułu: Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 1/RE
Kod modułu: 13-EM-RE-S1-RJD1
Kod programu: 13-S1EM12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zajęcia w ramach modułu Wprowadzenie do rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a 1 mają na celu wprowadzenie w problematykę, genezę i założenia, powstałej na początku XX wieku metody rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a i jej ponadczasowych możliwości zastosowania w wychowaniu i edukacji przedszkolnej i szkolnej; jest też przygotowaniem do realizacji przedmiotów przewidzianych w pozostałych modułach z zakresu Rytmiki w edukacji i wychowaniu. Praktyczne zajęcia mają na celu kształcenie umiejętności precyzyjnego i estetycznego wykonywania zadań metrorytmicznych oraz określania ich celów i zakresu działania.
Wymagania wstępne:
Wymagana realizacja efektów kształcenia modułów: Historia muzyki 1-2, Kształcenie słuchu 1-2, Pedagogika ogólna 1, Zajęcia muzyczno-ruchowe 1-2, Zasady muzyki 1-2.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada ogólną wiedzę dotyczącą metody wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a, jej genezy, założeń oraz zakresu wykorzystywanych ćwiczeń. [13-EM-RE-S1-RJD1_1]
K_W03 [2/5] K_W04 [3/5] K_W09 [2/5]
Wykazuje się znajomością literatury związanej z metodą rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a. [13-EM-RE-S1-RJD1_2]
K_W03 [2/5] K_W07 [3/5] K_W09 [2/5] K_W18 [3/5] KN1_W04 [2/5]
Posiada umiejętność przełożenia wiedzy teoretycznej dotyczącej metody rytmiki Jaques-Dalcroze na działania praktyczne wykorzystywane w muzycznej edukacji dziecka. [13-EM-RE-S1-RJD1_3]
K_W14 [2/5] K_U23 [3/5] KN1_U01 [2/5]
Potrafi precyzyjnie wykonać podstawowe ćwiczenia z zakresu metrorytmiki E.Jaques-Dalcroze’a wykorzystywane w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. [13-EM-RE-S1-RJD1_4]
K_W04 [3/5] K_W05 [2/5] K_U23 [3/5]
Rozumie i potrafi wykorzystać w działaniach muzyczno-ruchowych zależności pomiędzy dźwiękiem i ruchem oraz zależności między czasem, przestrzenią i ruchem. [13-EM-RE-S1-RJD1_5]
K_W04 [3/5] K_W05 [2/5]
Rozumie potrzebę uczenia się i doskonalenia przez osobiste doświadczenie. [13-EM-RE-S1-RJD1_6]
K_K01 [2/5] KN1_K01 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie praktyczne [RJD1_w_1]
- sprawdzenie umiejętności precyzyjnego, estetycznego i ekspresyjnego wykonania zadań w ruchu z zakresu metrorytmiki E. Jaques-Dalcroze’a; - sprawdzenie umiejętności precyzyjnej, estetycznej i ekspresyjnej realizacji ruchowej reprezentatywnych dla metody zadań z jednoczesnym określeniem celów i zakresu ich działania
13-EM-RE-S1-RJD1_3 13-EM-RE-S1-RJD1_4 13-EM-RE-S1-RJD1_5 13-EM-RE-S1-RJD1_6
zaliczenie pisemne [RJD1_w_2]
sprawdzenie wiedzy dotyczącej metody wychowania muzycznego E. Jaques-Dalcroze’a
13-EM-RE-S1-RJD1_1 13-EM-RE-S1-RJD1_2 13-EM-RE-S1-RJD1_3 13-EM-RE-S1-RJD1_4 13-EM-RE-S1-RJD1_5 13-EM-RE-S1-RJD1_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [RJD1_fs_1]
- wykład na temat genezy, historii i założeń metody rytmiki E. Jaques-Dalcroze’a oraz wykorzystania jej w edukacji i wychowaniu na poziomie przedszkolnym i szkolnym; - pokaz materiałów video/DVD dotyczących prowadzenia zajęć metodą rytmiki oraz przygotowania interpretacji ruchowo-przestrzennych
15
- ogólna orientacja w literaturze dotyczącej metody rytmiki; - samodzielne opanowanie wiedzy dotyczącej założeń i głównych idei, związanych z metodą rytmiki; - określenie zakresu możliwości zastosowania metody rytmiki w działaniach muzycznych i pozamuzycznych
35 zaliczenie praktyczne [RJD1_w_1] zaliczenie pisemne [RJD1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)