Technologia inormacyjna we wspieraniu diagnozy i terapii Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2014

Nazwa modułu: Technologia inormacyjna we wspieraniu diagnozy i terapii
Kod modułu: 12-PE-PSS-S2-2TID
Kod programu: 12-S2PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot technologia informacyjna we wspieraniu diagnozy i terapii ma umożliwić studentom zapoznanie z nowoczesnymi środkami multimedialnymi i technologiami internetowymi, nadającymi się do efektywnego zastosowania w prowadzeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz terapeutycznych z dziećmi niepełnosprawnymi oraz z osobami o specjalnych potrzebach; kształtowanie umiejętności wszechstronnej oceny zasobów internetowych oraz programów edukacyjnych. Zapoznanie się z krajowym i zagranicznym doświadczeniem kształcenia na odległość dzieci i osób starszego wieku ze specjalnymi potrzebami. Kształtowanie teoretycznej wiedzy oraz praktycznych umiejętności przygotowania własnych multimedialnych, elektronicznych pomocy edukacyjnych w postaci kursów zdalnych, skierowanych dla osób ze specjalnymi potrzebami.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
przywiązuje wagę do rozwijania umiejętności autorefleksji w odniesieniu do podejmowanych przez siebie działań i własnego rozwoju. [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K04 [2/5] K_K05 [3/5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, socjoterapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [_K_2]
K_K02 [3/5] K_K03 [3/5]
charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów społeczno-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną, cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych [_K_3]
K_K07 [2/5] K_K08 [3/5]
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w odniesieniu do różnych źródeł potrafi interpretować różne problemy edukacyjne [_U_1]
K_U03 [3/5] K_U09 [3/5] K_U10 [3/5]
potrafi samodzielnie i krytycznie analizować teksty naukowe, formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy społeczno-wychowawcze i interpretować je w oparciu o wybrane koncepcje teoretyczne, umie samodzielnie dokonywać oceny potrzeb dzieci i młodzieży oraz dobrać formy i metody pracy terapeutycznej, p0otrafi konstruować sytuacje dostarczające dzieciom i młodzieży pozytywnych, korekcyjnych doświadczeń i odreagowania emocjonalnego oraz wydobycia i wykorzystania ich własnych zasobów [_U_2]
K_U05 [2/5] K_U07 [2/5] K_U11 [3/5]
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych. umie samodzielnie dokonywać oceny potrzeb dzieci i młodzieży oraz dobrać formy i metody pracy terapeutycznej. Potrafi konstruować sytuacje dostarczające dzieciom i młodzieży pozytywnych, korekcyjnych doświadczeń i odreagowania emocjonalnego oraz wydobycia i wykorzystania ich własnych zasobów [_U_3]
K_U02 [3/5] K_U04 [3/5] K_U08 [2/5]
zna terminologię używaną w pedagogice społecznej oraz w socjoterapii, ma szczegółową, rozszerzoną, nowoczesną wiedzę o miejscu i znaczeniu pedagogiki społecznej w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; o relacjach w stosunku do innych nauk. [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W03 [3/5] K_W09 [3/5]
posiada szczegółową, rozszerzoną wiedzę na temat historycznych i współczesnych dokonań w dziedzinie pedagogiki społecznej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem, osobą starszą, jak również światowych trendów w tym zakresie); potrafi wskazać i dokładnie i szczegółowo scharakteryzować nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle najnowszych rozwiązań europejskich, ma wiedzę na temat tradycyjnych i współczesnych metod terapeutycznych [_W_2]
K_W06 [2/5] K_W07 [2/5] K_W10 [2/5]
ma rozszerzoną wiedzę o procesie socjalizacji i wychowania w przestrzeni wielokulturowej; zna dogłębnie problematykę pedagogiki społecznej w kontekście współczesnych przemian edukacyjnych i cywilizacyjnych., zna fundamentalne zagadnienia z zakresu edukacji i terapii realizowanej w warunkach zróżnicowania społecznego, gospodarczego, kulturowego, w społecznościach wielokulturowych, charakteryzuje się właściwą postawę etyczną, ułatwiającą mu wykonywania pracy pedagogia społecznego oraz socjoterapeuty; zna uregulowania prawne i etyczne dotyczące terapii rodziny i dziecka; zna w sposób dogłębny problemy etyczne terapeutów, sposoby rozwiązywania tych problemów; rolę wzoru osobowego terapeuty w socjoterapii dzieci i młodzieży. [_W_3]
K_W15 [3/5] K_W16 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
test [_w_1]
Sprawdzenie czy student posiada wiedze na temat przedmiotu. Rozwiązanie testów w postaci elektronicznej, dostępnych w kursie e-learningowym, dostępnym na wydziałowej platformie kształcenia na odległość http://el2.us.edu.pl/weinoe
_W_1 _W_2 _W_3
kurs e-learningowy [_w_2]
Zadanie praktyczne 1 w formie eseju. Zadanie praktyczne 2 w formie pakietu videotutoriali o charakterze edukacyjno-rozwojowym, terapeutycznym, diagnostycznym. Projekt 1 (w formie modułu e-learningowego) Sprawdzenie czy student potrafi ocenić oraz opracować sprawozdanie oceny programu edukacyjnego, terapeutycznego lub serwisu internetowego o podobnej tematyce na podstawie wyników testowania i analizy według proponowanych kryteriów oceny. Sprawdzenie czy student potrafi opracować pakiet videotutoriali w za pomocą programu HyperCam (lub dowolnego innego o podobnych funkcjach). Tematyka videotutoriali dotyczy zagadnień edukacyjno-rozwojowym, terapeutycznych, diagnostycznym przeznaczonych dla dzieci i osób dorosłych ze specjalnymi potrzebami. Sprawdzenie czy student posiada kompetencje w zakresie wykorzystania systemów zarządzania nauczaniem (CLMS) i potrafi opracować kurs zdalny w systemie MOODLE na jeden z tematów z dotyczących diagnozy lub terapii pedagogicznej, zaproponowanych przez wykładowcę lub wybranego przez siebie i uzgodnionego z wykładowcą.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Kurs e-learningowy, dostępny na wydziałowej platformie kształcenia na odległość http://el2.us.edu.pl/weinoe. Sprawdzenie czy student posiada wiedze na temat przedmiotu. Rozwiązanie testów w postaci elektronicznej, dostępnych w kursie e-learningowym.
15
Udział w kursie e-learningowym, dostępnym na wydziałowej platformie kształcenia na odległość http://el2.us.edu.pl/weinoe. Zapoznanie się z materiałami, dostępnymi w kursie (prezentacjami, referatami, videotutorialami) Przegląd i praca z zalecaną literaturą i zasobami internetowymi. Rozwiązanie testów on-line, dostępnych w kursie e-learningowym w celu weryfikacji wiedzy na temat przedmiotu.
5 test [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
Kurs e-learningowy, dostępny na wydziałowej platformie kształcenia na odległość http://el2.us.edu.pl/weinoe. Kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie opracowania pakietu videotutoriali za pomocą programu HyperCam (lub dowolnego innego programu o podobnych funkcjach). Tematyka videotutoriali dotyczy zagadnień edukacyjno-rozwojowym, terapeutycznych przeznaczonych dla dzieci i osób dorosłych ze specjalnymi potrzebami.
15
Udział w kursie e-learningowym, Zapoznanie się z materiałami dydaktycznymi i ze wskazówkami metodycznymi dostępnymi w kursie. Kształtowanie i utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie opracowania pakietu videotutoriali za pomocą programu HyperCam (lub dowolnego innego programu o podobnych funkcjach). Tematyka videotutoriali dotyczy Tematyka videotutoriali dotyczy zagadnień edukacyjno-rozwojowym, terapeutycznych przeznaczonych dla dzieci i osób dorosłych ze specjalnymi potrzebami. Utrwalenie praktycznych umiejętności w zakresie opracowania kursów zdalnych w jednym z systemów CLMS. Indywidualne samodzielne wykonanie kursu e-learningowego na wydziałowej platformie kształcenia na odległość w zastosowaniem składowych sytemu Moodle (Lekcja, Słownik pojęć, Zadania, Testy, Ankiety, Zasoby, inne); dobór materiałów dydaktycznych do zamieszczenia w kursie, ich analiza, obróbka i zamieszczenie w kursie przez odpowiedni interfejs.
15 kurs e-learningowy [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)