Podstawy arteterapii Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy arteterapii
Kod modułu: 12-PE-DZ-S1-8PA
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Student ma wykształconą umiejętność analizy problemów pedagogicznych i psychologicznych z odniesieniem do zastosowania odpowiednich metod arteterapeutycznych. Posiada świadomość odpowiedzialności i skutków stosowanych metod arteterapeutycznych w sytuacjach wychowawczych i edukacyjnych w praktyce. Zna i potrafi wykorzystać warsztat arteterapeutyczny w praktyce profilaktyczno-edukacyjnej.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi, z którymi pracuje, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich; przestrzega zasad etyki zawodowej, zna rolę terapeuty w procesie arteterapuetycznym jak również osób biorących w nim udział i wiem jak należy postępować aby proces ten przyniósł zamierzony efekt [_K_1]
K_K04 [2/5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach i prowadzenia grup socjoterapeutycznych, jest zdolny do porozumiewania się z osobami, z którymi współpracuje w danej dziedzinie [_K_2]
K_K07 [2/5]
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów społecznych i zawodowych, a także wrażliwością , inteligencją emocjonalną i kulturą pedagogiczną [_K_3]
K_K08 [2/5]
ma rozwinięte umiejętności w zakresie różnych form wypowiedzi, a w szczególności potrafi w sposób zwięzły i trafny wyrażać swoje myśli, potrafi poddać się procesowi zachodzącemu w trakcie zajęć z wykorzystaniem metod arteterapii. Potrafi dokonywać autoprezentacji swoich wytworów i posługiwać się językiem terapeutycznym. [_U_1]
K_U07 [3/5]
umie w sposób świadomy podjąć działania fotograficzne uwzględniając zarówno aspekt artystyczny jak i techniczny oraz terapeutyczny; potrafi wykonywać fotograficzne materiały dydaktyczne [_U_2]
K_U14 [3/5]
jest świadomym odbiorcą szeroko rozumianej kultury i jej dziedzictwa; umie dokonywać jej analizy aksjologicznej, uwzględniając uwarunkowania historyczne, psychologiczne, estetyczne w nawiązaniu do wybranych epok historycznych w sztuce; umie posługiwać się warsztatem plastycznym, potrafi inicjować proces twórczy poprzez integrację działań twórczych z różnych dziedzin sztuki; umie uzasadniać określone działania twórcze i dokonywać ich oceny estetycznej, potrafi wykorzystać techniki plastyczne w działaniach arteterapeutycznych w grupie [_U_3]
K_U15 [2/5]
zna elementarną terminologię używaną w procesie arteterapeutycznym; zna teorię i metodykę pracy arteterapeutycznej [_W_1]
K_W01 [2/5]
ma podstawową wiedzę niezbędną do udzielania skutecznej pomocy jednostce niedostosowanej społecznie, rodzinie oraz grupie społecznej w osiąganiu i utrzymaniu pełni możliwości fizycznych, psychicznych i społecznych w środowisku zamieszkania; ma elementarną wiedzę związaną z typowymi metodami diagnozowania środowiska społecznego, wychowawczo-opiekuńczego i edukacyjnego oraz podstawowymi technikami poznawania rzeczywistości pedagogicznej przy użyciu metod arteterapeutycznych [_W_2]
K_W16 [2/5]
ma podstawową wiedzę mającą mu umożliwić osobiste i twórcze poszukiwanie własnej pedagogiki /pedagogii/; doprowadzenie do krytycznego i refleksyjnego wzbogacania i tworzenia własnego, indywidualnego stylu pedagogicznego poprzez użycie procesu twórczego z wykorzystaniem różnych form sztuki. [_W_3]
K_W18 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca pisemna [_w_1]
studium przypadku indywidualnego
_K_1 _W_2
praktyczne ćwiczenia warsztatowe [_w_2]
realizacja prac praktycznych w różnymi metodami i w różnorodnych technikach artystycznych
_K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3
projekt zajęć arteterapeutycznych [_w_3]
prezentacja projektu zajęć arteterapeutycznych i jego praktyczna realizacja
_W_1 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
metody: rozmowy, poglądowa, poszukująca, waloryzacyjne, poszukujące, działania praktycznego
15
studium literatury, analiza dokumentów, przygotowanie materiałów i analiza problemu, projekt zajęć
35 praca pisemna [_w_1] praktyczne ćwiczenia warsztatowe [_w_2] projekt zajęć arteterapeutycznych [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)