Przedmiot do wyboru: Wspomaganie samodzielnego uczenia się Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Przedmiot do wyboru: Wspomaganie samodzielnego uczenia się
Kod modułu: 12-PE-DZ-S1-3WSU
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
W ramach modułu „Wspomaganie samodzielnego uczenia się” student zaznajomi się z wiedzą dotyczącą funkcjonowania procesów poznawczych, w tym uwagi i pamięci, a także pozna klasyfikacje stylów i strategii uczenia się. Uczestnik zajęć nauczy się diagnozować potrzeby i problemy związane z rozwijaniem własnych talentów i kierowaniem własnym uczeniem się. Student pozna podstawowe sposoby wspierania samodzielnego uczenia się oraz nauczy się projektować pracę z osobą na podstawie przeprowadzonej diagnozy jej trudności w stosowaniu strategii uczenia się. Na zajęciach szczególny akcent zostanie położony na wspomaganie członków rodziny – zarówno dzieci jak i dorosłych - w samodzielnym kierowaniu zwiększaniem własnych kompetencji oraz wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest świadomy konieczności stałego podwyższania własnych kompetencji zawodowych [_K_1]
K_K01 [4/5]
jest świadomy wagi zachowywania standardów etycznych oraz kultury komunikacji w pracy z drugim człowiekiem [_K_2]
K_K04 [4/5] K_K06 [4/5] K_K08 [4/5]
potrafi diagnozować zainteresowania dzieci, młodzieży oraz dorosłych oraz ich potrzeby dotyczące uczenia się oraz ustawicznego podnoszenia kompetencji w interesujących obszarach; Potrafi diagnozować preferowane przez osobę styl oraz strategie uczenia się ; Potrafi diagnozować problemy w funkcjonowaniu uwagi i pamięci oraz trudności w samodzielnym planowaniu, realizacji oraz ocenie procesu własnego uczenia się [_U_1]
K_U03 [4/5] K_U05 [4/5]
potrafi stworzyć plan wspierania osoby (dziecka, nastolatka, dorosłego) w rozwijaniu posiadanych przez nią talentów oraz w samodzielnym uczeniu się na podstawie diagnozy jej potrzeb oraz problemów w funkcjonowania procesów poznawczych oraz trudności w stosowaniu strategii uczenia się; Potrafi zaprezentować wyniki przeprowadzonych badań diagnostycznych oraz opracowany na ich postawie plan wspomagania ustawicznego uczenia się diagnozowanej osoby [_U_2]
K_U10 [4/5] K_U11 [4/5] K_U13 [4/5]
potrafi zaprezentować wyniki przeprowadzonych badań diagnostycznych oraz opracowany na ich postawie plan wspomagania ustawicznego uczenia się diagnozowanej osoby [_U_3]
K_U05 [3/5]
zna podstawowe teorie dotyczące uczenia się, a zwłaszcza przetwarzania informacji; potrafi zdefiniować pojęcia takie jak: meta poznanie, samoregulacja, styl uczenia się, strategia uczenia się [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W09 [4/5]
posiada podstawowe wiadomości na temat procesów poznawczych (uwagi, pamięci, myślenia) oraz ich funkcjonowania w zależności od etapu życia osoby; Ma wiedzę na temat stylów oraz strategii uczenia się oraz sposobów ich klasyfikowania [_W_2]
K_W13 [3/5]
potrafi wskazać strategie uczenia się, szczególnie pamięciowe, poznawcze, metapoznawcze i afektywne których stosowanie jest przydatne w procesie ustawicznego uczenia się; Potrafi wymienić podstawowe grupy sposobów wspomagania samodzielności w uczeniu się; Potrafi wskazać strategie uczenia się, szczególnie pamięciowe, poznawcze, metapoznawcze i afektywne których stosowanie jest przydatne w procesie ustawicznego uczenia się. [_W_3]
K_W16 [3/5]
potrafi wymienić podstawowe grupy sposobów wspomagania samodzielności w uczeniu się [_W_4]
K_W16 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
test wiadomości [_w_1]
test wiadomości obejmujący zagadnienia podstawowych procesów poznawczych oraz strategii uczenia się
_W_1 _W_2 _W_3 _W_4
projekt [_w_2]
przeprowadzenie przez studentów w grupach diagnozy zainteresowań i potrzeb edukacyjnych oraz trudności w stosowaniu strategii uczenia się u dziecka lub osoby dorosłej oraz opracowanie programu wsparcia tej osoby diagnozowanej w kierowaniu przez nią procesem własnego uczenia się
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
pogadanka metoda ćwiczeniowa; test wiadomości; praca grupowa – realizacja projektu
30
lektura literatury obowiązkowej i uzupełniającej ; realizacja projektu polegającego na: diagnozie potrzeb edukacyjnych oraz trudności w stosowaniu strategii uczenia się u osoby dorosłej lub w podeszłym wieku, opracowanie planu wspomagania ustawicznego uczenia się diagnozowanej osoby oraz zaprezentowaniu rezultatów własnej pracy
95 test wiadomości [_w_1] projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)