Analiza współczesnych tekstów dla teatru Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-N2KM14.2017

Nazwa modułu: Analiza współczesnych tekstów dla teatru
Kod modułu: 02-MO2N-14-19T
Kod programu: 02-N2KM14.2017
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Analiza współczesnych tekstów dla teatru zapoznaje studenta z zagadnieniami z zakresu teorii tekstu (definicja, elementy składowe, funkcje, zakresy znaczeniowe pojęcia). Student zaznajamia się ze specyfiką tekstów pisanych dla teatru, ze szczególnym uwzględnieniem takich kategorii, jak teatralność/wizualność tekstów werbalnych. Otrzymuje podstawowe wiadomości na temat sposobu funkcjonowania tekstu w przedstawieniu jako jednego z elementów wieloznakowego przekazu scenicznego. Analizuje artykulacyjny i brzmieniowy poziom wypowiedzi, zaprojektowanej na poziomie kompozycji tekstu/scenariusza widowiska teatralnego jako potencjalnej mowy scenicznej. Rozpatruje zagadnienie kinestetycznego i proksemicznego waloru dialogów i monologów. Poznaje różne formy współczesnych tekstów dla teatru. Zajęcia laboratoryjne zakładają przeprowadzenie kilku analiz różnych tekstów teatralnych jako form pisanych z myślą o przedstawieniu teatralnym, a także – ich sposobu funkcjonowania w postaci konkretnych wypowiedzi ustnych, artykułowanych podczas spektaklu.
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych terminów z zakresu komunikacji językowej i analizy tekstu literackiego (zakres kształcenia akademickiego pierwszego stopnia) oraz podstawowych pojęć z zakresu komunikacji teatralnej (wprowadzanych równolegle w ramach przedmiotu Komunikacja teatralna).
Literatura podstawowa:
1. Ch. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik, M. Leyko, Warszawa 2002 [ cz. I.4.4.1 – Analiza tekstu teatralnego] 2. J. Bartmiński, Opozycja ustności i literackości, w: Antropologia słowa, red. G. Godlewski, Warszawa 2003. 3. K. Puzyna, Pisać na scenie, w: Idem: Burzliwa pogoda, Warszawa 1971 [przedruk w: Zawód: dramaturg, „Notatnik Teatralny” 2010, nr 58-59] 4. D. Ratajczakowa, Sługa dwóch panów: dwoisty żywot dramatu, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. I, red. J. Degler, Wrocław 2003. 5. P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 1998 [hasła: tekst dramatyczny, dyskurs, dialog, postać, akcja, przestrzeń dramatyczna, czas] 6. Słownik pojęć dramaturgicznych, w: Zawód: dramaturg… 7. M. Sugiera, Pytania o dramat, „Teksty Drugie” 2005, nr 1-
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi uczestniczyć w zespołowym opracowaniu problemów i zagadnień badawczych dotyczących tekstów dla teatru [19T_K02]
02-MO2SN-14_K02 [5/5]
świadomie i systematycznie uczestniczy w różnorodnych formach życia kulturalnego, interesuje się nowatorskimi formami wyrazu artystycznego w zakresie sztuki teatru [19T_K06]
02-MO2SN-14_U01 [5/5]
potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę i interpretację zjawisk i tekstów z zakresu teatru i działań performatywnych [19T_U05]
02-MO2SN-14_U05 [5/5]
korzystając ze zdobytej wiedzy naukowej o teatrze umie formułować krytyczne opinie i prezentować je w różnych formach [19T_U07]
02-MO2SN-14_U07 [5/5]
opierając się na właściwych ujęciach teoretycznych umie przygotować zaawansowane formy prac pisemnych (szkic problemowy, praca analityczno-interpretacyjna), które dotyczą teatru współczesnego i tekstów dla teatru [19T_U09]
02-MO2SN-14_U09 [5/5]
zna terminologię z zakresu wiedzy o teatrze i tekstach przeznaczonych dla teatru na poziomie rozszerzonym [19T_W02]
02-MO2SN-14_W02 [5/5]
ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologie z takich obszarów jak: teatrologia i sztuki performatywne [19T_W03]
02-MO2SN-14_W03 [5/5]
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, problematyzowania i wartościowania różnych tekstów dla teatru [19T_W07]
02-MO2SN-14_W07 [5/5]
ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń w sensie ogólnym, ma także świadomość wielości języków, którymi posługuje się teatr [19T_W09]
02-MO2SN-14_W09 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji w zakresie analizy tekstów teatralnych, a także umiejętności formułowania krytycznych opinii na temat różnych wytworów kultury
19T_K02 19T_K06 19T_U05 19T_U07
prezentacja (ustna lub pisemna) [02-MO2SN-14-w_p]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z terminologią i metodami badania współczesnych tekstów teatralnych, a także z problematyzowaniem zjawisk artystycznych w obrębie najnowszej sztuki teatru
19T_K06 19T_U05 19T_U07 19T_U09 19T_W02 19T_W03 19T_W07 19T_W09
test/praca pisemna [02-MO2SN-14-w_t]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
19T_U05 19T_U09 19T_W02 19T_W03 19T_W07 19T_W09
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO2S-14-f_l]
praca z tekstem naukowym, praca analityczno-interpretacyjna nad wybranym tekstem teatralnym, intensywne kształcenie umiejętności praktycznych w zakresie analizy współczesnych tekstów dla teatru
20
poznanie zalecanej literatury przedmiotu oraz tekstów teatralnych; obejrzenie polecanych przedstawień; krytyczna obserwacja bieżących zdarzeń z życia teatralnego
40 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d] prezentacja (ustna lub pisemna) [02-MO2SN-14-w_p] test/praca pisemna [02-MO2SN-14-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr letni 2017/2018 Analiza współczesnych tekstów dla teatru [02-KM-S2-039] polski