Słowo i gest w komunikacji medialnej Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-N2KM14.2017

Nazwa modułu: Słowo i gest w komunikacji medialnej
Kod modułu: 02-M02N-14-15aK
Kod programu: 02-N2KM14.2017
Semestr: semestr letni 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł Słowo i gest w komunikacji medialnej daje studentowi podstawowe wiadomości z zakresu komunikacji językowej i zachowań niewerbalnych w mediach. Student analizuje modele komunikacji językowej. Główny nacisk położono na pragmatykę i użycie języka w mediach, reklamie, propagandzie i polityce. Student analizuje różne odmiany języka zastosowane w tekstach. Zna akty mowy i ich funkcje. Zapoznaje się z etykietą językową i kulturowymi zasadami komunikacji niewerbalnej ze szczególnym uwzględnieniem klasyfikacji Ekmana i Friesena, Scherera i Walbotta, Knappa i J. Burgon. Poznaje podstawowe zasady metodologii badań nad zachowaniami niewerbalnymi.
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych zjawisk kulturowych i komunikacyjnych oraz związanych z nimi pojęć.
Literatura podstawowa:
PRAGMATYKA JĘZYKOWA 1. Akty i gatunki mowy, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004. 2. Austin John L., Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne, Warszawa 1993. 3. Grzegorczykowa Renata, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007. 4. Język w świetle nauki, wyb. i opr. B. Stanosz, Warszawa 1980. 5. Marcjanik Małgorzata, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007. 6. Polska etykieta językowa, red. J. Anusiewicz, M. Marcjanik, Wrocław 1992. 7. Searle John R., Czynności mowy: rozważania z filozofii języka, Warszawa 1987. 8. Zdunkiewicz – Jedynak Dorota, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. KOMUNIKACJA NIEWERBALNA 1. Leathers Dale, Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastososowania, Warszawa 2007. KOMUNIKACJA MEDIALNA – case studies 1. Bralczyk Jerzy, Język na sprzedaż, Warszawa 2004. 2. Dialog a nowe media, red. M. Kita, Katowice 2004. 3. Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2008. 4. Grzenia Jan, Komunikacja językowa w internecie, Warszawa 2006. 5. Język w mediach. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2012. 6. Kochan Marek, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2005. 7. Kochan Marek, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2007. 8. Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, red. E. Kulczycki, M. Wendland, Poznań 2012 [e-book]. 9. Mistewicz Eryk, Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają, Gliwice 2011. 10. Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006. 11. Wszystko zależy od przyimka, Bralczyk, Miodek, Markowski w rozmowie z Jerzym Sosnowskim, Warszawa 2014.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość ważności metodologicznej refleksji nad komunikacją językową; pogłębia świadomość językową, poszerza kompetencję językową, komunikacyjną, socjalną, pragmatyczną i dyskursywną [15aK_K01]
02-MO2SN-14_K01 [5/5]
dostrzega i analizuje konteksty niezbędne do interpretacji zachowań komunikacyjnych [15aK_K04]
02-MO2SN-14_K04 [5/5]
posiada pogłębione umiejętności badawcze, do badania stosuje metodologię komunikacji niewerbalnej i interpretuje poszczególne zachowania nadawców i odbiorców komunikatów; w interpretacji aktu komunikacji przywołuje kontekst społeczny, psychologiczny i kulturowy; dostrzega wpływ kontekstu i sytuacji na zachowania interlokutorów [15aK_U02]
02-MO2SN-14_U02 [5/5]
posiada umiejętność analizy różnych zachowań komunikacyjnych i językowych; analizuje wystąpienia, w których stosuje się różne odmiany językowe; odróżnia akty mowy, rozpoznaje implikatury konwersacyjne i analizuje skuteczność ich zastosowania; bada i interpretuje zastosowanie etykiety językowej, dostrzega różnice kulturowe w stosowaniu etykiety [15aK_U05]
02-MO2SN-14_U05 [5/5]
posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych na temat komunikacji werbalnej i niewerbalnej, w tym zna podstawowe zasady wartości i wartościowania stosowane w wypowiedzi; bada i interpretuje standardy kulturowe oraz stereotypy wykorzystane w komunikacji językowej; opisuje i wyjaśnia zachowania interlokutorów w komunikatach reklamowych i propagandowych [15aK_U07]
02-MO2SN-14_U07 [5/5]
ma pogłębioną wiedzę przedmiotową i metodologiczną z zakresu komunikacji językowej i niejęzykowej [15aK_W01]
02-MO2SN-14_W01 [5/5]
(brak informacji) [15aK_W03]
02-MO2SN-14_W03 [5/5]
potrafi integrować wiedzę z zakresu komunikacji, kultury i językoznawstwa [15aK_W05]
02-MO2SN-14_W05 [5/5]
zna literaturę naukową dotyczącą współczesnej komunikacji językowej i związane z nią problemy; ma pogłębioną wiedzę na temat zachowań niewerbalnych i zasad ich stosowania [15aK_W06]
02-MO2SN-14_W06 [5/5]
zna zasady stosowania kodu werbalnego i niewerbalnego w reklamie [15aK_W07]
02-MO2SN-14_W07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
15aK_U02 15aK_U05 15aK_U07 15aK_W05 15aK_W07
obserwacja weryfikująca [02-MO2SN-14-w_o]
ocena postaw i kompetencji
15aK_K01 15aK_K04 15aK_W07
prezentacja multimedialna [02-MO2SN-14-w_pm]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji
15aK_U05 15aK_U07 15aK_W01 15aK_W03 15aK_W06 15aK_W07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO2S-14-f_l]
praca z tekstami teoretycznymi, interpretacja zachowań językowych i niejęzykowych ze względu na ich efekty i skuteczność, analiza wybranych zachowań werbalnych i niewerbalnych w mediach i komunikacji interpersonalnej
20
studiowanie teksów teoretycznych, przygotowanie pokazów zachowań niewerbalnych, interpretacja zachowań werbalnych w mediach, reklamie, polityce
90 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d] obserwacja weryfikująca [02-MO2SN-14-w_o] prezentacja multimedialna [02-MO2SN-14-w_pm]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr letni 2017/2018 Słowo i gest w komunikacji medialnej [02-KM-S2-024] (brak informacji)