Dramatyzacje życia publicznego Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-N2KM14.2017

Nazwa modułu: Dramatyzacje życia publicznego
Kod modułu: 02-MO2N-14-07
Kod programu: 02-N2KM14.2017
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Dramatyzacje życia publicznego poświęcony jest dramatycznej strukturze procesów społecznych. Student zaznajamia się z teorią dramatu społecznego, poznaje strukturę społecznych dramatyzacji (naruszenie ładu, kryzys, przywrócenie równowagi, pozytywne lub negatywne rozwiązanie), otrzymuje podstawowe wiadomości dotyczące zależności i związków dramatyzacji życia społecznego z procesem rytualnym oraz dramatem scenicznym. Bada i analizuje dramatyczny kształt różnorodnych procesów społecznych, rozpoznaje kolejne fazy dramatyzacji publicznych a także odczytuje formę i rodzaj społecznej meta-opowieści pozwalającej dramatyzującym życie publiczne społecznościom na identyfikację tożsamościową. Zajęcia konwersatoryjne umożliwiają studentom przeprowadzenie praktycznych analiz różnorodnych procesów społecznych w oparciu o poznane na wstępie założenia teoretyczne – głównie Victora Turnera, Cliforda Geertza, Richarda Schechnera.
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych pojęć z zakresu wiedzy o widowiskach kulturowych i praktykach performatywnych
Literatura podstawowa:
1. V. Turner, Od rytuału do teatru, WArszawa 2005. 2. V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, Kraków 2005. 3. R. Schechner, Przyczynek do teorii i krytyki dramatu, W: "Dialog" 1967, nr 1. 4. R. Schechner, Przyszłość rytuału, Warszawa 2000. 5. C. Geertz, Gatunki zmącone, w: Postmodernizm, red. R. Nycz, Kraków 1997. 6. Lektury dramatyczności, red. D. Kosiński, Kraków 2010. J. T. Gross, Sąsiedzi: historia zagłady żydowskiego miasteczka, Sejny 2000. 7. A. Bikont, My z Jedwabnego, Warszawa 2004. 8. M. Chodakiewicz, Mord w Jedwabnem 10 lipca 1941: prolog, przebieg, pokłosie, Kraków 2012. 9. Jedwabne: spór historyków wokół książki Jana T. Grossa "Sąsiedzi", red. Z. Borzymińska, Warszawa 2002. 10. T. Słobodzianek, Nasza klasa: historia w XIV lekcjach, Gdańsk 2009.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz uczestniczyć w zespołowym opracowaniu problemów i zagadnień badawczych [07_K02]
02-MO2SN-14_K02 [5/5]
Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania [07_K03]
02-MO2SN-14_K03 [5/5]
potrafi sformułować pytania badawcze oraz przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych zjawisk społecznych ze względu na ich dramatyczny potencjał [07_U02]
02-MO2SN-14_U02 [5/5]
sprawnie używa pojęć z zakresu teorii dramatu społecznego, performatyki i różnych ujęć widowiska kulturowego [07_U04]
02-MO2SN-14_U04 [5/5]
potrafi przygotować prezentacje wybranych zjawisk społecznych, opierając się na właściwych ujęciach teoretycznych oraz wykorzystując materiały pochodzące z różnych źródeł [07_U09]
02-MO2SN-14_U09 [5/5]
ma pogłębioną wiedzę na temat miejsca i znaczenia dramatu społecznego pośród różnorodnych form widowisk kulturowych i społecznych praktyk performatywnych [07_W01]
02-MO2SN-14_W01 [5/5]
zna terminologię z zakresu teorii dramatu społecznego na poziomie rozszerzonym [07_W02]
02-MO2SN-14_W02 [5/5]
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych form dramatu społecznego występującego na różnych poziomach organizacji społecznej (od państwa po rodzinę) [07_W04]
02-MO2SN-14_W04 [5/5]
zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji dramatycznej struktury procesów społecznych [07_W07]
02-MO2SN-14_W07 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji analityczno-interpretacyjnych w odniesieniu do wybranych dramatyzacji życia publicznego
07_K02 07_K03 07_U02 07_U04 07_U09
prezentacja (ustna lub pisemna) [02-MO2SN-14-w_p]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji
07_K02 07_K03 07_U02 07_U04 07_U09 07_W01 07_W02 07_W04 07_W07
Test/praca pisemna [02-MO2SN-14-w_t]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
07_U02 07_U04 07_W01 07_W02 07_W04 07_W07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO2S-14-f_l]
praca z tekstami teoretycznymi, prezentacja przykładów różnych dramatyzacji życia publicznego, debata sprawdzająca umiejętności analityczno-interpretacyjne, test sprawdzający znajomość przedmiotu
20
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych ; przygotowanie prezentacji w oparciu o wybraną literaturę poszerzającą wiedzę, samodzielne przygotowanie materiału do debaty sprawdzającej
40 Dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d] prezentacja (ustna lub pisemna) [02-MO2SN-14-w_p] Test/praca pisemna [02-MO2SN-14-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2017/2018 Dramatyzacje życia publicznego [02-KM-S2-006] polski