Media w kulturze uczestnictwa Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-N2KM14.2017

Nazwa modułu: Media w kulturze uczestnictwa
Kod modułu: 02-MO2N-14-11-b
Kod programu: 02-N2KM14.2017
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Media w kulturze uczestnictwa sytuuje się na pograniczu antropologii kulturowej i społecznej oraz medioznawstwa, obejmując zagadnienia związane z różnymi przejawami tzw. kultury uczestnictwa oraz ich zależności od mediów. Kontekstem dla refleksji o współczesnych praktykach kultury uczestnictwa są przemiany tradycyjnych form wypowiedzi, ich reinterpretacja w nowych sytuacjach komunikacyjnych (prosument, crowdsourcing). W trakcie kursu student zapoznaje się z najważniejszymi zjawiskami z zakresu kultury uczestnictwa, takimi jak: rozwój fandomów, wzrastająca rola widza-odbiorcy/twórcy intermedialnych przekazów audiowizualnych, hollywoodzki i europejski model produkcji i dystrybucji filmów, filmowy merchandasing i in. Student potrafi zdefiniować pojęcia kultury uczestnictwa: transmedialność, branding, kuratorowanie, paratekstualność, expanded cinema, mediatecture. Nabywa umiejętności krytycznej analizy obserwowanych praktyk artystycznych, strategii ekspozycyjnych oraz dystrybucyjnych. Potrafi oceniać wpływ mediów na sytuację odbiorcy-widza. Po zakończeniu kursu rozumie w jaki sposób nowe media przeobrażają przestrzeń kultury oraz potrafi definiować swoją pozycję wobec dominujących praktyk odbioru i uczestnictwa. Rozróżnia pojęcia „wiedza” i „informacja”, dostrzega problem relewancji wiedzy i jego konsekwencje we współczesnej kulturze nowomedialnej. Potrafi wyjaśnić ideę otwartej nauki, wskazuje na jej najważniejsze konsekwencje wobec tradycyjnego prawa autorskiego oraz przekonania o elitarności nauki.
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007. L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006. A. Andrysek, Konwergencja ekstremalna – „The Inside Experience”, „Kwadratura Koła. Pierwsza dekada XXI wieku w obiektywie”, Katowice 2011. A. Gwóźdź, Kino po kinie – film po kinie, w: Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. tenże, Warszawa 2010. A. Gwóźdź, Obok filmu, między mediami, w: Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, red. tenże, Kraków 2010. Nowe media. Wprowadzenie, red. M. Lister, J. Dovey, S. Giddings i in., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009. I. Kurz, „I got you tube”. Kino a serwis YouTube.com – odmiany kinofilii, w: Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, red. tenże, Kraków 2010. M. Castells, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003. Dopuszcza się uwzględnienie literatury sugerowanej przez studentów oraz literatury dodatkowej.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata [11-b_K05]
02-MO2SN-14_K05 [5/5]
świadomie i systematycznie uczestniczy w różnorodnych formach życia kulturalnego, w szczególności za pośrednictwem mediów, interesuje się nowatorskimi formami wyrazu artystycznego i nowymi zjawiskami w kulturze [11-b_K06]
02-MO2SN-14_K06 [5/5]
potrafi wyszukiwać w różnych źródłach i selekcjonować potrzebne wiadomości, a następnie je analizować, interpretować, integrować i oceniać oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy [11-b_U01]
02-MO2SN-14_U01 [5/5]
umie samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu nauki o mediach, poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować zadania zmierzające do samorozwoju zawodowego [11-b_U03]
02-MO2SN-14_U03 [5/5]
potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych dyscyplin właściwych obszarom: komunikacja medialna, kultury wizualne, estetyka wizualności, publicystyka nowomedialna, widowiska kulturowe, memetyka i wykorzystywać zdobyte umiejętności do badań nad nowymi mediami [11-b_U04]
02-MO2SN-14_U04 [5/5]
potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych z twórcami kultury multimedialnej oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin kulturoznawstwa i pokrewnych dyscyplin naukowych w języku polskim i językach obcych; potrafi popularyzować wiedzę z zakresu mediów i komunikacji kulturowej [11-b_U08]
02-MO2SN-14_U08 [5/5]
ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej z zakresu wiedzy o mediach, którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej związanej z nowymi sytuacjami komunikacyjnymi (m.in. prosument, crowdsourcing) [11-b_W01]
02-MO2SN-14_W01 [5/5]
zna terminologię z zakresu wiedzy o mediach i kultury uczestnictwa na poziomie rozszerzonym (m.in. transmedialność, branding, kuratorowanie) [11-b_W02]
02-MO2SN-14_W02 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14 -w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
11-b_K06 11-b_U01 11-b_U08
obserwacja weryfikująca [02-MO2SN-14 -w_o]
ocena postaw i kompetencji
11-b_K05 11-b_K06 11-b_U04
prezentacja (ustna lub pisemna) [02-MO2SN-14 -w_p]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji
11-b_K05 11-b_K06 11-b_U03 11-b_U04 11-b_W01 11-b_W02
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO2S-14-f_l]
praca z tekstem teoretycznym, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanym materiałem audiowizualnym, dyskusja dydaktyczna
20
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, przygotowanie prezentacji
30 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14 -w_d] obserwacja weryfikująca [02-MO2SN-14 -w_o] prezentacja (ustna lub pisemna) [02-MO2SN-14 -w_p]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2017/2018 Media w kulturze uczestnictwa [02-KM-S2-011b] (brak informacji)