Edukacja multimedialna Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-N1KM13.2017

Nazwa modułu: Edukacja multimedialna
Kod modułu: 02-MO1N-13-48
Kod programu: 02-N1KM13.2017
Semestr: semestr letni 2019/2020
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Edukacja multimedialna ma na celu przygotowanie studentów do praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu medioznawstwa w dziedzinie edukacji: podczas prelekcji, wykładów lub warsztatów skierowanych do różnych grup odbiorców (uczniowie, studenci, osoby dorosłe). Na zajęciach studenci poznają najważniejsze metody dydaktyczne, które znajdują zastosowanie w programach edukacji medialnej, ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących odbiorców. Głównymi tematami będą: podstawy wiedzy o filmie, konwergencja kulturowa, cyfryzacja, sieciowość kultury, interaktywność, sztuki audiowizualne. Zadaniem modułu jest uwrażliwienie studentów na pragmatyczny aspekt nauki o mediach, która wprowadzana jest w program edukacji szkolnej i pozaszkolnej. W ramach zajęć studenci zapoznają się z konkretnymi przykładami działań dydaktycznych oraz stworzą własne propozycje, w których połączą wiedzę teoretyczną i historyczną z misją edukacyjną, aby uczestniczyć w kształtowaniu świadomych postaw uczestniczenia we współczesnej kulturze.
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych terminów z zakresu edukacji i wiedzy o mediach.
Literatura podstawowa:
Bobiński W., Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia kulturowo-literackiego, Kraków 2011. J.H. Budzik, I. Copik: Edukacja przez słowo – obraz – dźwięk. Katowice 2015. Budzik J.: Idziemy do kina! O nowej postaci edukacji filmowej, [w:] A. Piwek, J. Drab-Pasierska (red.), Edukacja kulturalna. Teksty i preteksty, Ośrodek Kultury i Sztuki, Wrocław 2011, s. 89-107. Jakubowski W.: Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków 2011. Jakubowski W.: Kultura i sztuka popularna jako obszar działań edukacyjnych. „Ars inter Culturas” 2010 nr 1, s. 35-45. http://aic.apsl.edu.pl/aicnr1/035.pdf (dostęp 26.08.2014). Konieczna E.: Baśń w literaturze i w filmie. Kraków 2005. Nurczyńska-Fidelska E. (red.), Film w szkolnej edukacji humanistycznej, Warszawa-Łódź 1993. Nurczyńska-Fidelska E., Edukacja filmowa na tle kultury literackiej, Łódź 1989. A.Ogonowska: Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość. Kraków 2013. A. Ogonowska: Polityka (re)prezentacji. Studia i szkice o kulturze medialnej. Kraków 2013. Skowronek B. : Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży: studium kognitywno-kulturowe, Kraków 2007. Zajdel J.: Film fabularny w procesie edukacji. Wybrane problemy, w: N. Majchrzak, A. Zduniak (red.), Komunikowanie się w społeczeństwie wiedzy XXI wieku, Poznań 2011. B. Kożusznik, J. Polak (red.), Dobrze uczę. Zarys systemu dobrych praktyk dydaktycznych w uczelni wyższej, Katowice 2011. K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania I. Czynności nauczyciela, Warszawa 2002. M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2003.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zagrożeniami w świecie mediów [48_K04]
02-MO1SN-13_K04 [5/5]
Posiada elementarne umiejętności badawcze obejmujące formułowanie i analizę problemów związanych z technologiami informacyjnymi. Samodzielnie analizuje programy z zakresu edukacji informatycznej, czytelniczej i medialnej [48_U02]
02-MO1SN-13_U02 [5/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą funkcjonowania mediów w społeczeństwie [48_U03]
02-MO1SN-13_U03 [5/5]
potrafi aktywnie uczestniczyć w merytorycznej dyskusji, umiejętnie argumentuje na rzecz przyjętego stanowiska [48_U06]
02-MO1SN-13_U06 [5/5]
potrafi w grupie przygotować projekt edukacyjny [48_U08]
02-MO1SN-13_U08 [5/5]
bierze efektywny udział w dyskusji nad projektem edukacyjnym, dostrzegając zagrożenia w świecie mediów [48_U09]
02-MO1SN-13_U09 [5/5]
zna elementarną terminologię z zakresu komunikacji medialnej [48_W02]
02-MO1SN-13_W02 [5/5]
ma uporządkowaną, wiedzę z zakresu edukacji medialnej [48_W03]
02-MO1SN-13_W03 [5/5]
ma podstawową wiedzę o kierunkach rozwoju, i przemianach zachodzących we współczesnej edukacji i wiedzy o mediach [48_W06]
02-MO1SN-13_W06 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
48_K04 48_U02 48_U03 48_U06 48_U08 48_U09
egzamin ustny lub pisemny [02-MO1SN-13-w_e]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności
48_W02 48_W03
prezentacja (ustna lub pisemna) [02-MO1SN-13-w_p]
sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji
48_U02 48_U03 48_U08 48_W03 48_W06
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO1N-13-f_l]
Praca z tekstem teoretycznym, intensywne kształcenie umiejętności praktycznych
10
Przygotowanie projektu
20 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO1SN-13-w_d] prezentacja (ustna lub pisemna) [02-MO1SN-13-w_p]
wykład [02-MO1N-13-f_w]
wykład konwersatoryjny wprowadzający w problematykę
10
Praca ze wskazaną literaturą, obejmująca znajomość podstawowej dla dyscypliny wiedzy
20 egzamin ustny lub pisemny [02-MO1SN-13-w_e]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr letni 2019/2020 Edukacja multimedialna [02-KM-S1-049] (brak informacji)