Profilaktyka społeczna i szkolna Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Profilaktyka społeczna i szkolna
Kod modułu: 12-PE-DZ-S1-9PSS
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Program modułu: Profilaktyka społeczna i szkolna zapoznaje studentów z podstawami profilaktyki, z programami, które są wdrażane w ramach profilaktyki, a które mają środowiskowy i szkolny charakter, z uwzględnieniem potrzeb wieku rozwojowego i warunków społeczno- środowiskowych. Student poznaje podstawy profilaktyki (pierwszorzędowej, drugorzędowej i trzeciorzędowej), przebieg współpracy z instytucjami społecznymi i organizacjami.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami, z którymi współpracuje w danej dziedzinie; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów społecznych i zawodowych, a także wrażliwością , inteligencją emocjonalną i kulturą pedagogiczną. [_K_1]
K_K07 [2/5] K_K08 [2/5]
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, związanych z profilaktyką społeczną i szkolną, potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań profilaktycznych, wykorzystując technologię informacyjną w pracy pedagogicznej [_U_1]
K_U01 [2/5] KN_U01 [4/5] KN_U17 [3/5]
potrafi poszukiwać samodzielnie wiedzy na tematy związane z profilaktyką społeczną i szkolną [_U_2]
K_U04 [1/5] KN_U04 [3/5]
ma podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki społecznej i szkolnej, zna specyfikę przedmiotu i terminologię. Ma wiedzę na temat jej miejsca wśród innych dyscyplin nauk społecznych i pedagogicznych oraz jej funkcji teoretycznych i praktycznych, a także podstawowych obszarów problemowych, które obejmuje. [_W_1]
K_W01 [3/5] KNO_W01 [2/5]
ma wiedzę o podstawowych formach, zakresach i działań profilaktyki społecznej i szkolnej. Zna pojęcia, metody i zasady procesu profilaktycznego i problemów grup potrzebujących wsparcia. [_W_2]
K_W02 [3/5] KN_W06 [4/5]
ma elementarną wiedzę nt. czynników optymalizujących funkcjonowanie i rozwój oraz projektowanie warunków profilaktycznych, chroniących i wspierających, jak również przeciwdziałających wykluczeniu; posiada wiedzę o głównych środowiskach wychowawczych uwzględniającą ich specyfikę i procesy w nich zachodzące [_W_3]
K_W05 [2/5] K_W07 [3/5] KN_W05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
analiza tekstów [_w_1]
przygotowanie lektury do dyskusji, zebranie materiałów wskazanych przez prowadzącego, a związanych z profilaktyką
_U_1 _W_3
projekt [_w_2]
przedstawienie przez studentów sposobów wstępnej diagnozy zjawiska wymagającego podjęcia działań profilaktycznych i skonstruowania zarysu programu profilaktycznego
_K_1 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fs_1]
analiza tekstów z dyskusją metoda projektów
15
przygotowanie lektury i materiałów do dyskusji wykonanie projektu-ze wstępną diagnozą danego zjawiska i z zarysem programu profilaktycznego
35 analiza tekstów [_w_1] projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)