Podstawy komunikacji społecznej w pedagogice Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy komunikacji społecznej w pedagogice
Kod modułu: 12-PE-DZ-S1-7PKSP
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu jest przekazanie podstawowej wiedzy ogólnopedagogicznej w zakresie komunikacji i jej znaczenia w kształceniu, wychowaniu, pracy opiekuńczej, terapeutycznej, społeczno-kulturalnej, w doradztwie zawodowym i edukacyjnym; nabycie kompetencji w zakresie porozumiewania się, rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych. Studenci zdobywają wiedzę z zakresu interakcji międzyludzkich, komunikowania (język, komunikowanie niewerbalne, werbalne), postrzegania społecznego i doświadczeń interpersonalnych w relacjach międzyludzkich. W ramach ćwiczeń rozwijają umiejętności komunikacyjne w relacjach międzyludzkich, uczą się samodzielnie poszukiwać i wybierać wartościowe merytorycznie i metodycznie przykłady ćwiczeń, zadań przydatnych w rozwijaniu i doskonaleniu kompetencji komunikacyjnych własnych oraz wychowanków.
Wymagania wstępne:
student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, pedagogiki społecznej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki, w tym doradztwa edukacyjnego i zawodowego; angażuje się we współpracę [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] K_K03 [4/5] K_K08 [4/5] KN_K02 [4/5]
jest przekonany o doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne związane z własną i cudzą pracą, z komunikacją w relacjach międzyludzkich; jest gotowy do komunikowania się i współpracy, świadomy wykazywania takich cech, jak empatia, szacunek, ciepło, otwartość, autentyczność, bezpośredniość, zaangażowanie [_K_2]
K_K04 [4/5] K_K05 [4/5] K_K07 [4/5] K_K08 [4/5] KN_K04 [4/5]
potrafi sprawnie wypowiadać się w mowie i piśmie, porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych (dyskusja, polemika, negocjacje) ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, wykazuje umiejętności obserwacji i interpretacji problemów i zakłóceń komunikacji, posiada umiejętności: autoprezentacji, interpersonalne, umiejętność spostrzegania i rozumienia potrzeb innych ludzi, komunikowania się (werbalnego i niewerbalnego), umiejętność rozwiązywania problemów i konfliktów międzyludzkich [_U_1]
K_U01 [4/5] K_U02 [4/5] K_U03 [4/5] K_U05 [4/5] K_U06 [4/5] KNO_U03 [4/5] KN_U06 [5/5]
potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych (m.in. bariery i zakłócenia w komunikacji) i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych, dzięki sytuacjom i emocjom doświadczanym w trakcie warsztatów, lepiej diagnozuje i działa w otoczeniu, umie pracować w zespole [_U_2]
K_U07 [4/5] K_U08 [4/5] K_U11 [4/5] K_U12 [4/5]
ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych, wychowawczych, komunikacyjnych, doradczych, terapeutycznych, dydaktycznych [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W03 [4/5] K_W09 [4/5] KNO_W02 [4/5]
ma elementarną wiedzę na temat więzi społecznych, procesów komunikowania, prawidłowości i zakłóceń komunikacji interpersonalnej, postrzegania społecznego, i ich skutków w obszarach pomocy i doradztwa posiada podstawową wiedzę na temat komunikowania interpersonalnego i społecznego [_W_2]
K_W06 [4/5] K_W08 [4/5] K_W10 [4/5] K_W13 [4/5] KN_W02 [4/5]
charakteryzuje się właściwą postawę etyczną (ma wiedzę na temat uczestników działań edukacyjnych, pozytywne nastawienie, wykazuje gotowość do działań doradczych i pomocowych) ułatwiającą mu wykonywanie pracy pedagoga oraz doradcy [_W_3]
K_W15 [4/5] K_W16 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
praca egzaminacyjna [_w_1]
test (krótkie ustrukturyzowane pytania (SSQ,), pytania testowe: jednokrotnej odpowiedzi, wielokrotnej odpowiedzi, typu Tak/Nie) ze znajomości treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki modułu oraz znajomości lektur z zakresu literatury obowiązkowej
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
portfolio [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności samodzielnie poszukiwać i wybierać wartościowe merytorycznie i metodycznie przykłady ćwiczeń, zadań przydatnych w rozwijaniu i doskonaleniu kompetencji komunikacyjnych własnych oraz wychowanków. Sprawdzenie czy student odpowiednio dokumentuje zebrane przykłady, poddaje krytycznej analizie i ocenie – pisemny komentarz oraz umie zaprezentować wyniki pracy własnej i zastosować wybrane przykłady w praktyce na zajęciach.
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
na wykładach prezentowane będą kwestie i problemy zarówno teoretyczne, jak i praktyczne. Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film). Wykład interaktywny z wykorzystaniem technik multimedialnych.
15
studiowanie literatury, przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
5 praca egzaminacyjna [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
zajęcia w formie warsztatów. Studenci zdobywają praktyczne umiejętności i kompetencje do komunikacji zarówno podczas stymulowanych przez prowadzącego sekwencji różnych sytuacji (przykłady odnoszą się do grup w różnych fazach rozwoju jak i podczas aktywności własnej. Stosowane metody: podające (pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja); trening, metoda warsztatowa.
15
samodzielne poszukiwanie merytorycznie uzasadnionych przykładów ćwiczeń, opracowanie zebranego materiału w formie portfolio i zaprezentowanie na forum grupy
15 portfolio [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)