Podstawy socjoterapii Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy socjoterapii
Kod modułu: 12-PE-DZ-S1-9PS
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Program modułu: Podstawy socjoterapii zapoznaje studentów z podstawami socjoterapii, ze sposobami kwalifikowania i diagnozy do zajęć socjoterapeutycznych. Student poznaje teoretyczne i prawne podstawy socjoterapii, zasady pracy w oparciu o proces grupowy. Uczy się stawiać cele terapeutyczne z uwzględnieniem celów rozwojowych uczestników procesu socjoterapeutycznego. A także zapoznaje się z kompetencjami socjoterapeuty.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonując samooceny własnych kompetencji, możliwości oraz ograniczeń; [_K_1]
K_K01 [3/5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych, posiada podstawowe kompetencje do aktywnego uczestnictwa w grupach i prowadzenia grup socjoterapeutycznych; [_K_2]
K_K08 [3/5] KN_K07 [3/5]
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, związanych z działalnością socjoterapeuty; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi związanymi z motywami i wzorami ludzkich zachowań, samodzielnie zdobywać wiedzę, w celu programowania działań naprawczych. Umie rozpoznawać potrzeby uczestników działań socjoterapeutycznych; dokonać diagnozy, potrafi wypowiadać się w formie ustnej i pisemnej na tematy związane ze specyfiką pracy socjoterapeuty; [_U_1]
K_U03 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U05 [4/5]
ma podstawową wiedzę z zakresu socjoterapii, zna specyfikę przedmiotu i terminologię, ma wiedzę na temat jej miejsca wśród innych dyscyplin nauk społecznych i pedagogicznych oraz jej funkcji teoretycznych i praktycznych, a także podstawowych obszarów problemowych; [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5] KN_W03 [3/5] KN_W04 [3/5]
ma wiedzę o podstawowych formach działalności zawodowej związanych z socjoterapią, działalnością zawodową socjoterapeuty w strukturach wychowawczych i szkolnych, posiada wiedzę odnoszącą się do specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, [_W_2]
K_W06 [2/5] K_W12 [2/5] K_W17 [1/5] KN_W05 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_W09 [4/5]
ma elementarną wiedzę nt. czynników optymalizujących funkcjonowanie i rozwój oraz projektowanie warunków profilaktycznych, chroniących i wspierających, jak również przeciwdziałających wykluczeniu, a także uporządkowaną wiedzę na temat różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących; [_W_3]
K_W07 [4/5] K_W09 [3/5] KN_W08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
analiza tekstów [_w_2]
przygotowanie lektury do dyskusji, zebranie materiałów wskazanych przez prowadzącego, a związanych z działaniami socjoterapeuty
_U_1 _W_3
projekt [_w_3]
przedstawienie przez studentów sposobów wstępnej diagnozy, konstruowania programów socjoterapeutycznych,budowanie warsztatu terapeuty wraz z instruktażem dla rodziców w celu wspólnych modyfikacji działań skierowanych w stronę podopiecznego potrzebującej wsparcia i pomocy
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład z wykorzystaniem metod audiowizualnych na temat elementarnych zagadnień wprowadzających w tematem
15
analiza literatury i dokumentacji
2 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
analiza tekstów (przypadków osób z zaburzeniami i potrzebującymi wsparcia socjoterapeutycznego) z dyskusją; metoda projektów
30
przygotowanie lektury i materiałów do dyskusji; wykonanie projektu-ze wstępną diagnozą danego zaburzenia, programem wraz z instruktażem dla rodziców i osób pośredniczących w działaniach naprawczych
3 analiza tekstów [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)