Podstawy pedagogiki specjalnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy pedagogiki specjalnej
Kod modułu: 12-PE-DZ-S1-6PPS
Kod programu: 12-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Podstawy pedagogiki specjalnej jest modułem przekazującym podstawową wiedzę na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, społecznych mechanizmów inkluzji i ekskluzji osób niepełnosprawnych i z zaburzonym zachowaniem. Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami pedagogiki specjalnej, w odniesieniu do celów tej dziedziny wiedzy, subdyscyplin, paradygmatów, terminologii. Prócz tego do ważnych założeń należy realizacja treści dotyczących szeroko pojętego wsparcia społecznego, procesów rehabilitacji społecznej, resocjalizacji, wychowania i edukacji osób z zaburzeniami w rozwoju i zachowaniu. Zajęcia służą zatem także nabyciu wiedzy w zakresie typów, funkcji różnych instytucji działających na rzecz osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie, wchodzących w konflikt z prawem i obyczajem. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych w środowiskach lokalnych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
docenia znaczenie pedagogiki specjalnej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (zwłaszcza w zakresie rehabilitacji i resocjalizacji) [_K_1]
K_K03 [2/5]
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich i ich rodzin; ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [_K_2]
K_K05 [2/5] KN_K03 [3/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, terapeutycznych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu: analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności w obszarze działa resocjalizacyjnych i rehabilitacyjnych. [_U_1]
K_U02 [3/5] KN_U02 [3/5]
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych z zakresu pedagogiki specjalnej, różnych poglądów na resocjalizację i rehabilitację, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę [_U_2]
K_U05 [2/5] KN_U04 [3/5]
zna podstawową terminologię z zakresu pedagogiki specjalnej i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Zna podstawowe problemy pedagogiki specjalnej. Ma uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki specjalnej, rozumie jej historyczne i kulturowe uwarunkowania [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W03 [2/5] KNO_W01 [3/5]
ma podstawową wiedzę na temat zaburzeń rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; ma rozszerzoną wiedzę na temat procesu wdrażania jednostki niepełnosprawnej i niedostosowanej społecznie do życia w społeczeństwie biorąc pod uwagę aspekt rozwojowy i osobowościowy, jak i społeczno-kulturowe uwarunkowania funkcjonowania osób niepełnosprawnych i z zaburzeniami zachowania. [_W_2]
K_W06 [3/5] KN_W01 [3/5]
ma podstawową wiedzę dotyczącą podstaw funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia osób i uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie. Zna najważniejsze funkcjonujące instytucje prowadzące działalność o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, edukacyjnym, resocjalizacyjnym, rehabilitacyjnym, medycznym oraz socjalnym; zna sposób ich organizacji pracy, wzajemnych powiązań, podstawy prawne. Ma uporządkowaną wiedzę na temat form, celów i strukturze organizacji systemu kształcenia specjalnego w Polsce i wybranych krajach. [_W_3]
K_W08 [2/5] K_W14 [2/5] KN_W09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
projekt grupowy [_w_2]
zaprojektowanie systemowego interdyscyplinarnego wsparcia osobie niepełnosprawnej (lub niedostosowanej społecznie) ze szczególnym uwzględnieniem funkcji asystenta oraz innych instytucji działających w środowiskach lokalnych na rzecz osób niepełnosprawnych. Próba stworzenia własnego modelu w odniesieniu do konkretnych potrzeb człowieka z określonym rodzajem i głębokością niepełnosprawności. Celem jest weryfikacja umiejętności wykorzystania wiedzy teoretycznej w konkretnej sytuacji praktycznej
_U_1 _U_2 _W_3
ocena ciągła i prezentacja [_w_3]
weryfikacja bieżących zadań i przygotowania; opis indywidualnego przypadku osoby niepełnosprawnej w aspekcie barier społecznych, instytucjonalnych oraz uzyskiwanego wsparcia
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
zapoznanie się z treściami wykładów, analiza literatury przedmiotu
15 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fs_2]
dyskusja, praca z tekstem, analiza indywidualnych przypadków, metoda projektu – praca zespołowa prezentacje prac grupowych i indywidualnych
15
analiza literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji, analiza statutów organizacji działających na rzecz osób niepełnosprawnych wykonanie projektu, dyskusja, konsultacje podstaw projektów przygotowanie prezentacji indywidualnych i grupowych
30 projekt grupowy [_w_2] ocena ciągła i prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)