Historia sztuki nowożytnej powszechnej Kierunek studiów: Historia sztuki
Kod programu: 05-S1HS12.2017

Nazwa modułu: Historia sztuki nowożytnej powszechnej
Kod modułu: 0530-5HSNOWPOW
Kod programu: 05-S1HS12.2017
Semestr:
  • semestr zimowy 2019/2020
  • semestr zimowy 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zakres tematyczny zajęć obejmuje historię sztuki powszechnej doby renesansu, manieryzmu i baroku ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk artystycznych z terenu Italii, Niderlandów, Francji, Rzeszy Niemieckiej, środkowoeuropejskich krajów monarchii habsburskiej, a także Hiszpanii i Portugalii oraz ich amerykańskich kolonii. W ramach wykładu zostaną zaprezentowane: chronologia sztuki nowożytnej na tle przemian politycznych, społecznych i ekonomicznych; główne centra artystyczne; sylwetki najważniejszych artystów; dzieła przełomowe z punktu widzenia rozwoju sztuki; nowatorskie rozwiązania formalne ukształtowane w epoce nowożytnej. W ramach ćwiczeń zostaną pogłębione niektóre zagadnienia zasygnalizowane na wykładach, np. renesansowy dwór artystyczny, neoplatonizm w sztuce renesansowej, nowożytne traktaty i wzorniki a ich zastosowanie praktyczne; zostaną poddane analizie stylowo-formalnej wybranej dzieła malarskie, rzeźbiarskie i architektoniczne; zostaną zaprezentowane i poddane pod dyskusję referaty dotyczące węższych zagadnień z zakresu historii sztuki nowożytnej, przygotowane przez studentów na podstawie wskazanej literatury przedmiotu
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu historii sztuki powszechnej starożytnej, wczesnochrześcijańskiej, bizantyńskiej i średniowiecznej; znajomość podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się [05-HS-S1-NOWPOW_K_1]
K_K01 [2/5]
Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów [05-HS-S1-NOWPOW_K_2]
K_KO2 [2/5]
Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role [05-HS-S1-NOWPOW_K_3]
K_K05 [2/5]
Ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych [05-HS-S1-NOWPOW_K_4]
K_KO9 [2/5]
Przeprowadza analizę formalną i stylowo-porównawczą dzieł sztuki nowożytnej [05-HS-S1-NOWPOW_U_1]
K_U12 [3/5] K_U15 [3/5] K_UO4 [4/5] K_UO6 [3/5]
Potrafi przeprowadzić argumentację w zakresie datowania oraz atrybucji dzieła sztuki nowożytnej, a także określenia jego kontekstu kulturowego [05-HS-S1-NOWPOW_U_2]
K_U15 [3/5]
Stosuje poznaną terminologię z zakresu historii sztuki w opisie i analizie stylowo-formalnej dzieła sztuki nowożytnej [05-HS-S1-NOWPOW_U_3]
K_U09 [4/5]
Przygotowuje referat (w formie pisemnej i ustnej) ilustrowany prezentacją multimedialną w oparciu o wskazaną literaturę przedmiotu [05-HS-S1-NOWPOW_U_4]
K_U01 [4/5] K_UO4 [4/5] K_UO6 [3/5]
Zna chronologię historii sztuki nowożytnej powszechnej [05-HS-S1-NOWPOW_W_1]
K_W05 [3/5]
Zna podstawową terminologię z zakresu historii sztuki konieczną do opisu i analizy stylowo-formalnej dzieła sztuki nowożytnej [05-HS-S1-NOWPOW_W_2 ]
K_W02 [4/5] K_W19 [3/5]
Wymienia i charakteryzuje główne centra artystyczne sztuki europejskiej w dobie nowożytnej [05-HS-S1-NOWPOW_W_3]
K_W05 [3/5]
Rozpoznaje dzieła przełomowe dla rozwoju sztuki doby nowożytnej oraz najważniejsze dzieła czołowych artystów tej epoki [05-HS-S1-NOWPOW_W_4 ]
K_W05 [3/5]
Potrafi wykazać związki pomiędzy kierunkami rozwoju sztuki nowożytnej a procesami społecznymi, politycznymi, konfesyjnymi [05-HS-S1-NOWPOW_W_5]
K_W12 [4/5]
Ma podstawową wiedzę do logicznego sformułowania w mowie i piśmie tez dotyczących analizy i interpretacji dzieła sztuki nowożytnej [05-HS-S1-NOWPOW_W_6]
K_W14 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena referatu ilustrowanego prezentacją multimedialną [05-HS-S1-NOWPOW_w_1]
Sprawdzenie umiejętności przygotowania i zreferowania wskazanego zagadnienia
05-HS-S1-NOWPOW_K_1 05-HS-S1-NOWPOW_U_1 05-HS-S1-NOWPOW_U_3 05-HS-S1-NOWPOW_U_4 05-HS-S1-NOWPOW_W_2 05-HS-S1-NOWPOW_W_6
Ocena wystąpień na ćwiczeniach [05-HS-S1-NOWPOW_w_2]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu omawianej tematyki
05-HS-S1-NOWPOW_K_2 05-HS-S1-NOWPOW_K_3 05-HS-S1-NOWPOW_K_4 05-HS-S1-NOWPOW_U_1 05-HS-S1-NOWPOW_U_2 05-HS-S1-NOWPOW_U_3 05-HS-S1-NOWPOW_U_4 05-HS-S1-NOWPOW_W_1 05-HS-S1-NOWPOW_W_2 05-HS-S1-NOWPOW_W_6
Egzamin pisemny [05-HS-S1-NOWPOW_w_3]
sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu omawianej tematyki
05-HS-S1-NOWPOW_K_1 05-HS-S1-NOWPOW_U_3 05-HS-S1-NOWPOW_W_1 05-HS-S1-NOWPOW_W_2 05-HS-S1-NOWPOW_W_3 05-HS-S1-NOWPOW_W_4 05-HS-S1-NOWPOW_W_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [05-HS-S1-NOWPOW_fs_1]
Wykład interaktywny z prezentacją multimedialną; modelowa analiza formalna i stylowo-porównawcza dzieł sztuki nowożytnej.
15
Lektura wskazanych tekstów źródłowych ; samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień w oparciu o literaturę przedmiotu
15 Egzamin pisemny [05-HS-S1-NOWPOW_w_3]
ćwiczenia [05-HS-S1-NOWPOW_fs_2]
Wprowadzenie zarysowujące temat zajęć. Dyskusja z wykorzystaniem wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury przedmiotu. Prezentacja przygotowanych przez studentów referatów.
15
Lektura wskazanej literatury przedmiotu. Przygotowanie referatu ilustrowanego prezentacją multimedialną
15 Ocena referatu ilustrowanego prezentacją multimedialną [05-HS-S1-NOWPOW_w_1] Ocena wystąpień na ćwiczeniach [05-HS-S1-NOWPOW_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)