Literatura między mediami Kierunek studiów: Kultury mediów
Kod programu: 02-S2KM14.2017

Nazwa modułu: Literatura między mediami
Kod modułu: 02-MO2S-14-04a
Kod programu: 02-S2KM14.2017
Semestr: semestr zimowy 2017/2018
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Kultura masowa i popularna ma umożliwić studentowi orientację wobec współczesnej kultury masowej. Podczas kursu student pozanje takie zagadnienia jak: Kultura masowa na świecie i w Polsce (historia, metarefleksja, psychospołeczne determinanty). Literatura w świecie mediów, poddana społecznym regułom produkcji i kontroli (rynek, mecenat, piśmiennictwo). Mitologie kultury masowej i jej bohaterowie. Językowe obrazy świata a masowa publiczność. Poetyka, estetyka i ideologia literatury popularnej (standardowe gusty i wzorce).
Wymagania wstępne:
Brak.
Literatura podstawowa:
Bugajski Leszek. Kupa kultury. Przewodnik inteligencja, Warszawa 2014. Callois Roland, Od baśni do science – fiction [w:] Tegoż, Odpowiedzialność i styl, Warszawa 1967. Callois Roland, Powieść kryminalna, czyli jak intelekt opuszcza świat... [w:] Tegoż, Odpowiedzialność i styl, Warszawa 1967. Capek Karol, Kilka motywów bajkowych [w:] Tegoż, Marsjasz czyli na marginesie literatury, Kraków 1981. Capek Karol, Kilka postaci bajkowych [w:] Tegoż, Marsjasz czyli na marginesie literatury, Kraków 1981. Capek Karol, Ostatni Epos, czyli powieść dla służących [w:] Tegoż, Marsjasz czyli na marginesie literatury, Kraków 1981. Capek Karol, Z teorii bajki [w:] Tegoż, Marsjasz czyli na marginesie literatury, Kraków 1981. Cybal-Michalska Agnieszka, Dyskursy kultury popularnej we współczesnym świecie, Kraków 2012. Czubaj Mariusz, Etnolog w Mieście Grzechu: powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk 2010. Dorobczyński B. III Rzesza Popkultury i inne stany, Kraków 2004. Eco Umberto, Eugeniusz Sue: socjalizm i pocieszenie [w:] Tegoż, Superman w literaturze masowej, Warszawa 1966. Eco Umberto, Struktury narracyjne u Flemminga [w:] Tegoż, Superman w literaturze masowej, Warszawa 1966. Filiciak Mirosław, Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa 2010. Fiske John, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010. Fulińska Agnieszka, Dlaczego literatura popularna jest popularna? [w:] Teksty Drugie, nr 4/2003. Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, pod red. W. Godzica, M. Żakowskiego, Warszawa 2007. Hopfinger Maryla, Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Warszawa 2002. Janion Maria, Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?, Warszawa 1996. Jarosiński Zbigniew, Literatura popularna, a problemy historycznoliterackie [w:] Formy literatury popularnej, pod red. Aleksandry Okopień – Sławińskiej, Kraków 1981. Jarzębski Jerzy, Czas relaksu. O literaturze masowej i jej okolicach, Wrocław 1982. Kamińska Magdalena, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań 2011. Kłoskowska Antonina, Kultura masowa, Warszawa 1983. Krajewski Marek, Kultury kultury popularnej, Poznań 2005. Martuszewska Anna, „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997. Mathews Gordon, Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, Warszawa 2005. Mody w kulturze i literaturze popularnej. Pod red. Sławomira Buryły, Lidii Gąsowskiej, Danuty Ossowskiej. Kraków 2010. Moles Abraham, Kicz czyli sztuka szczęścia, Warszawa 1978. Nacher Anna, Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów, Poznań 2012. Nowe mitologie, pod red. Jérôme Garcin, Kraków 2010. Pułka Leszek: Kultura mediów i jej spektakle na tle przemian komunikacji społecznej i literatury popularnej, Wrocław 2004. Seidman Steve, Społeczne tworzenie seksualności, Warszawa 2012. Słownik kultury popularnej, pod red. Tadeusza Żabskiego, Wrocław 2006. Sokołowski M. (Kon)teksty kultury medialnej. Analizy i interpretacje, Olsztyn 2007. Szczęsna Ewa, Poetyka reklamy, Warszawa 2001. Szyłak Jerzy, Komiks, Kraków 2000. Toeplitz Krzysztof Teodor: Wszystko dla wszystkich: kultura masowa i człowiek współczesny, Warszawa 1981. Trocha Bogdan, Degradacja mitu w literaturze fantasy, Zielona Góra 2009. Ziomek Janusz, Pornografia i obscenum [w:] Tegoż, Powinowactwa literatury, Warszawa 1980. Żabski Tadeusz, Proza jarmarczna XIX wieku. Próba systematyki gatunkowej, Wrocław 1993.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wybierać wartościowe tekst a odrzucać banał , i fałszywe rytuały. Syntetycznie postrzegać współzależności pomiędzy np. pomiędzy kiczem a reklamą ; reklamą a stereotypami bądź sloganami, które nas atakują i z etycznego punktu widzenia są naganne ; życiem a zwodniczym światem znaków , które uwodzą wyidealizowaną hiperrealnością [04a_K04]
02-MO2SN-14_K04 [5/5]
potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi, umie zastosować adekwatną teorię do wybranego obszaru badań nad kulturą popularną [04a_U02]
02-MO2SN-14_U02 [5/5]
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i wartościowanie rozmaitych tekstów kultury, wskazania na ich wzajemne relacje (np. media i psychoterapeutyczne rytuały kultury popularne; genderowe postrzeganie przestrzeni współczesnej kultury;fetysze i mity kultury współczesnej etc.) [04a_U05]
02-MO2SN-14_U05 [5/5]
zdobywa umiejętności praktyczne dotyczące pisania konspektów, recenzowania artykułów naukowych i opiniowania książek oraz replikowania na (polemizowania) na tematy dotyczące współczesnych trendów bądź technologii w kulturze masowej; posiada umiejętność wypowiadania się w sposób kompetentny na temat wartości współczesnej kultury [04a_U06]
02-MO2SN-14_U06 [5/5]
zdobywa umiejętności praktyczne dotyczące pisania konspektów, recenzowania artykułów naukowych i opiniowania książek oraz replikowania na (polemizowania) na tematy dotyczące współczesnych trendów bądź technologii w kulturze masowej; posiada umiejętność wypowiadania się w sposób kompetentny na temat wartości współczesnej kultury [04a_U09]
02-MO2SN-14_U09 [5/5]
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat kultury masowa na świecie i w Polsce (historia, metarefleksja, psychospołeczne determinanty). Ma uporządkowana wiedzę obejmująca terminologię: bestseller, intertekstualność, komiks, obieg literacki, reklama, slogan, stereotyp, tekst kultury [04a_W03]
02-MO2SN-14_W03 [5/5]
zna szczegółowo takie zagadnienia jak: Literatura w świecie mediów, poddana społecznym regułom produkcji i kontroli (rynek, mecenat, piśmiennictwo); mitologie kultury masowej i jej bohaterowie; językowe obrazy świata a masowa publiczność; poetyka, estetyka i ideologia literatury popularnej (standardowe gusty i wzorce) [04a_W04]
02-MO2SN-14_W04 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d]
Weryfikacja umiejętności krytycznego czytania, posługiwania się poznana terminologią oraz prezentowania wybranego zagadnienia
04a_U02 04a_U05 04a_U06 04a_U09 04a_W03 04a_W04
sprawozdanie z lektury [02-MO2SN-14-w_h]
weryfikacja przyswojonego materiału i umiejętności czytania tekstu literackiego i naukowego ze zrozumieniem
04a_U05 04a_U06 04a_U09
obserwacja weryfikująca [02-MO2SN-14-w_o]
ocena postaw i kompetencji
04a_K04
test/praca pisemna [02-MO2SN-14-w_t]
(brak informacji)
04a_U02 04a_U05 04a_U06 04a_U09 04a_W03 04a_W04
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [02-MO2S-14-f_ l]
Praca z tekstem teoretycznoliterackim, praca z tekstem literackim, interpretacja tekstów, dyskusja dydaktyczna. Kurs prowadzący do zrozumienia istoty i genezy wybranych zjawisk w ujęciu historycznym i problemowym.
30
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy w zakresie wskazanych zagadnień.
30 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d] sprawozdanie z lektury [02-MO2SN-14-w_h] obserwacja weryfikująca [02-MO2SN-14-w_o] test/praca pisemna [02-MO2SN-14-w_t]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)